  • 191. Data: 2009-07-16 12:09:12
    Temat: Re: Jaka cyfrówka (lustrzanka) do krajobrazów ?
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    XX YY pisze:
    > KOlejny jakis pseudoegzotyczny termin .

    To z czym się tak spierasz jest dokładnie opisane w literaturze.
    Zainwestuj w Real World Camera Raw i Photoshop. W rozdziale "Format RAW"
    masz podrozdział "Ekspozycja i odzwierciedlanie liniowe" który na pewno
    pomoże Ci ogarnąć egzotykę fotografii cyfrowej ;) a na pewno znajdziesz
    odpowiedź na zagadkę histogramu ;).

    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 192. Data: 2009-07-16 12:12:41
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 16 Jul., 13:25, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > [...] itd.
    >
    > Chodzi o wprowadzenie nieliniowości na krajach zakresów,

    ale poprzez przesuniecie expozycji nie zmieniasz charakterystyki
    matrycy.
    tzn zawsze beda istniec kraje zakresow z tymi samymi wadami /
    bledami odwzorowania.

    w ten sposob mozesz sprowadzic okreslony punkt obiektu w okreslony
    punkt skali tonalnej matrycy - czyli naswietlac na ten obiekt , albo
    powiedzmy bardziej na cienie , albo bardziej na swiatla.
    tzn mozesz tak naswietlic ze np sukienka komunijana bedzie ciemno
    szara , albo jasno szara , albo calkiem wypalona , ale skaraje
    zakresow beda ciagle obarczone takimi samymi cechami.
    dojsc mozna do tego opierajac sie np na histogramie , ale takze w
    oparciu o AB , albo i w jakis inny np jak poprzez pomiar punktowy-
    czyli tutaj histogram nie daje jakis szczegolnych mozliwosci
    niedostepnych w inny sposob.

    szum obrazowy w dolnym zakresie wystepowac bedzie zawsze w tym samym
    stopniu gdyz odstep sygnalu uzytecznego od szumu matrycy jest tam
    zawsze taki sam i mniejszy niz w gornym zakresie , gdzie szum matrycy
    jest ten sam co w dolnym zakresie ale sygnal uzyteczny silniejszy.

    Jesli dokonujesz jakis korekt liniowosci odwzorowania to w obrobce -
    wykorzystujac fakt iz zawartosc informatyczna ( zakres tonalny )
    zapisany w RAW jest wiekszy jaki moze zapisac JPEG/pokazac monitor i
    poprzez umiejetne manewrowanie krzywymi RGB albo w inny sposob np
    przez robienie wyciagow tonalnych da sie zmienic ksztalt krzywych.

    z dołu tak
    > umiejętnym, by estetycznie pogodzić spory szum i kiepskie odwzorowanie
    > barw, a z góry by wyciągnąć tonalność z zakresu bliskiemu bieli (albo
    > też skorzystać ze sygnału mającego nieprzesterowany choćby jeden z
    > kanałów. To robi się ręcznie, bo to jest zabieg estetyczny i nie ma nic
    > wspólnego z dynamiką bezwzględną urządzenia (która zresztą jest tracona
    > przy traktowaniu zdjęć jotpegiem)

    tak to sa sprawy indywidualne decyduja tutaj wzgledy estetyczne albo
    indywidualne preferncje , chce tylko powiedziec ze za pomoca AB da sie
    osiagnac ten sam efekt co patrzac na histogram -czesto szybciej ,
    wygodniej i w dodatku z mozliwoscia HDR.

  • 193. Data: 2009-07-16 12:15:09
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Vituniu pisze:
    > Nie ma "i" to jest jeden i ten sam aparat ;)
    >
    > Z C450D / K200D / A3xx wybralbym Pentaksa jednak.
    > (ale, jak juz pisalem, ja nieobiektywny jestem)

    a jak cykasz tym Pentaxem to zwracasz uwagę na histogram już po
    klapnięciu lustrem? ;) Ja w moim K100D tak robię. Szkoda że nie mogę
    robić tego w locie tak jak w moim kompakcie Canon A650IS gdzie mam na
    żywo histogram oraz zebrę :).

    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 194. Data: 2009-07-16 12:20:19
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > chce tylko powiedziec ze za pomoca AB da sie
    > osiagnac ten sam efekt co patrzac na histogram -czesto szybciej ,
    > wygodniej i w dodatku z mozliwoscia HDR.

    Jeżeli chciałbyś osiągnąć taką samą dokładność "dopchnięcia do prawej"
    za pomocą bracketingu może Ci zabraknąć zakresu, bo musiałbyś ustawić +-
    1/3EV, czyli być może powtórzyć zdjęcie, najpierw dokładnie sprawdzając
    histogram każdego. Szybciej chyba jednak sprawdzać histogram na żywo i
    zrobić jedno zdjęcie.

    --
    Mirek

  • 195. Data: 2009-07-16 12:39:54
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 16 Jul., 14:20, John Smith <u...@e...net> wrote:

> [...]
    > 1/3EV, czyli być może powtórzyć zdjęcie, najpierw dokładnie sprawdzając
    > histogram każdego. Szybciej chyba jednak sprawdzać histogram na żywo i

    nie rozumiem
    mozesz wyjasnic .

  • 196. Data: 2009-07-16 12:59:58
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:

    > ale poprzez przesuniecie expozycji nie zmieniasz charakterystyki
    > matrycy.

    Ale my tu o czym innym mówimy. O obróbce.

    > tzn zawsze beda istniec kraje zakresow z tymi samymi wadami /
    > bledami odwzorowania.

    Tylko jak się jest zdolnym można z tych krajów coś wycisnąć. Aparat nie
    jest zdolny i je wycina i/lub masakruje.
    A gdy dynamika jest niższa od przenoszonej to przenosi ją ze stratą (z
    mniejszym odstępem od szumów, gdyby parametry naświetlenia zadał człowiek).

    > chce tylko powiedziec ze za pomoca AB da sie
    > osiagnac ten sam efekt co patrzac na histogram -czesto szybciej ,
    > wygodniej

    Jakby się dało to by się nikt nie pierniczył z ręcznym naświetlaniem. W
    szczególności jakby ktoś zaimplementował wreszcie pomiar ''jeden promil
    przepaleń'' (z którego lałeś nie rozumiejąc po co to) plus ab +2 i +4EV
    (bez ujemnych wartości). Opieranie się o jakikolwiek klasyczny pomiar
    zawodzi właśnie wtedy, gdy dynamika sceny jest trudna.
    W tej chwili chcąc otrzymać możliwie dużą użyteczną dynamikę trzeba
    kombinować pod górę w trybie manualnym obserwując histogram i
    wprowadzając do tego korektę +2EV (ab uniemożliwia wybór 0, +2, +4).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 197. Data: 2009-07-16 13:00:29
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "cichybartko" napisał
    > czy to zdjęcie Sally Mann to krajobraz czy nie?
    > http://tinyurl.com/nhnzm2

    Portret.
    Przecież to śpiący Ent ; )

    > przypuśćmy że mam podobny zamysł i chcę to wykonać 450D i kitem czy AF
    > będzie mi potrzebny czy nie?

    Wnosząc po jakości to wystarczy blaszka z dziurką ; )

    adam

  • 198. Data: 2009-07-16 13:01:14
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    cichybartko pisze:
    > czy to zdjęcie Sally Mann to krajobraz czy nie?
    > http://tinyurl.com/nhnzm2
    > przypuśćmy że mam podobny zamysł i chcę to wykonać 450D i kitem czy AF
    > będzie mi potrzebny czy nie?

    Żeby takie zrobić wybierz lepiej komórkę :)
    Tak pewnie napisaliby na większości for.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /ale ja kłamać potrafię tylko za pieniądze.../

  • 199. Data: 2009-07-16 13:02:27
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):

    > nie rozumiem
    > mozesz wyjasnic .

    No to jeszcze raz to samo, pełnym zdaniem:

    Jeżeli chciałbyś osiągnąć taką samą dokładność "dopchnięcia histogramu
    do prawej" (bo to daje najpełniejsze wykorzystanie dynamiki matrycy bez
    przepaleń) za pomocą bracketingu, to może Ci zabraknąć zakresu
    braketingu, bo musiałbyś ustawić braketing -1/3EV,0EV,+1/3EV. Musisz
    sprawdzić, czy którekolwiek zdjęcie z serii jest wystarczająco blisko
    prawej strony histogramu. Jeśli żadne z serii nie jest przepalone, to
    nie wiesz, czy to najbardziej doeksponowane jest już maksymalnie blisko,
    czy możesz jeszcze dodać 1/3EV. Jak w pierwszej serii nie trafisz to
    musisz powtórzyć następną serię. Szybciej chyba jednak sprawdzać
    histogram na żywo i zrobić jedno zdjęcie, raz a dobrze.

    --
    Mirek

  • 200. Data: 2009-07-16 13:03:32
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > a jak cykasz tym Pentaxem to zwracasz uwagę na histogram
    > już po klapnięciu lustrem?

    Jesli mam szanse ujecie powtorzyc, to tak.
    Jesli nie - po co sie denerwowac? ;)

    > Ja w moim K100D tak robię.

    Bywa, ze tez. Zwlaszcza, jesli czas pozwala na
    pobawienie sie dluzej z danym kadrem.

    Natomiast pokazywanie przepalow/niedoswietlen
    mam wlaczone na stale. Ot - na wszelki wypadek.

    > Szkoda że nie mogę robić tego w locie tak jak w
    > moim kompakcie Canon A650IS gdzie mam na
    > żywo histogram oraz zebrę :).

    Po przesiadce z hybrydki z EVF tez mi brak masy
    informacji w wizjerku. Ot przyzwyczajenie.
    Tak samo brak mi drabinki czasow ze starszych
    analogow... Nosz za diabla te cyferki intuicyjne
    nie chca byc.... :)

    pozdrawiam,
    Vituniu.