  • Data: 2010-12-29 10:43:53
    Temat: Re: Jak zabezpieczyć elektronike przed falą elektromagnetyczną
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:ifdev8$1iv$1@news.onet.pl...
    > Tu podają max 50kV/m:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse#E
    1

    Z wykresów wygląda że przynajmniej do 300km od wybuchu natężenie pola (na
    poziomie ziemi) niewiele zależy od odległości. W każdym razie na pewno nie
    maleje z kwadratem odległości, a wręcz może rosnąć.
    Można się chyba spodziewać, że każdy prosty kawałek drutu o długości 1m
    (odpowiednio ustawiony w odległości do 300km) stanie się źródłem impulsu o
    napięciu max 50kV.
    Na płytce o wymiarach rzędu 10cm wystąpią różnice potencjału rzędu 5kV.
    O ile dobrze pamiętam z artykułów o EMC pełny ekran bez żadnych otworów to
    tłumienie (pola elektrycznego) rzędu 80dB czyli powinien obniżyć napięcie
    jakieś 10k razy. Na płytce wystąpi więc różnica 0.5V co powinna przetrzymać
    i być może nawet się nie zawiesić.
    Ale każdy otwór w ekranie powoduje utratę jego skuteczności zaczynając od
    pewnej częstotliwości. Czas narastania tego E1 podają jako 5ns. Podejrzewam,
    że dla takiego impulsu nawet jeden kilkumilimetrowy otwór w ekranie (np. dla
    jakiegoś LEDa) obniży jego skuteczność o 20dB lub więcej.
    A jeśli przez ten otwór przechodził będzie jakiś przewód, który dalej już
    nie będzie ekranowany (lub będzie słabo ekranowany) to tak jakby ekranu w
    ogóle nie było.

    Zastanawia mnie też, czy te 5ns jest pewną daną.
    W przypadku ESD jest tak, że co zrobią lepszy oscyloskop to się okazuje że
    narastanie ESD jest szybsze ;-).
    W normach EMC przyjęto, że generator ESD ma dawać impuls o czasie narastania
    = 1ns (bo tak wtedy zmierzono), ale już spotkałem informacje, że zmierzono
    czasy narastania ESD znacznie poniżej - chyba rzędu 0.1ns.
    Te 5ns zmierzono pewnie w latach 60-tych. Jakie najszybsze zbocze byli wtedy
    w stanie zobaczyć ?
    Jeśli czas narastania były 10 razy krótszy to zdolność wnikania przez małe
    otwory byłaby 10 razy większa.
    P.G.