  • 61. Data: 2013-02-15 16:07:07
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Napisz o skutkach.

    No to właśnie wrócił sprzęt. Mega szybki serwis. Pozytywne zaskoczenie. :-)

    Odpowiedź jest: stabilizacja wymagała minimalnej regulacji - cokolwiek
    to znaczy. Nie ma właściwej pogody do testów lecz zrobiłem je w takich
    warunkach jakie są. Jest minimalnie lepiej. Przy zdjęciach seryjnych
    udaje mi się uzyskać ostre zdjęcie od czasu do czasu (poprzednio żadnego
    nie udawało się). Mam na myśli ostrość na poziomie prawie piksela.
    Chodzi mi o uchwycenie "błysku w oku" u osoby fotografowanej z dużej
    odległości. Gdy zamiast tego uchwycimy blura delikatnego, to całe
    zdjęcie straci urok.

    Stabilizacja sama w sobie działa. Przy 1/50 s i 450mm nie maiłem szans
    zrobić z ręki w miarę ostrego zdjęcia. Po włączeniu stabilizacji
    rozmycia były na poziomie tego co na Optycznych widziałem (może ciut
    większe) i w innym wątku prezentowałem:

    http://pliki.optyczne.pl/tam70-300vc/tam70-300_fot11
    .JPG

    (np. lekko nieostre wskazówki zegara). Czyli można rzec, że rozmycie
    mieści się w granicach akceptacji, szczególnie przy dzisiejszej
    pogodzie. W pełnym słońcu poeksperymentuję jeszcze.

    Marek

  • 62. Data: 2013-02-15 22:51:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > To stabilizacja działa na zasadzie analizy obrazu? Od dawna tak?

    Tzw. "elektroniczna"? Od końca ubiegłego wieku tak na oko.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 63. Data: 2013-02-15 22:54:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Jaki masz model? Ja mam A77 i wyraźnie w tym modelu / egzemplarzu
    > stabilizacja nie sprawdza się przy długiej ogniskowej (450mm).

    A65.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 64. Data: 2013-02-15 22:59:16
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Tzw. "elektroniczna"? Od końca ubiegłego wieku tak na oko.

    Pewnie o czymś nie wiem, ale tzw. "normalna" stabilizacja
    elektroniczna wcale nie analizuje obrazu. Analizuje ogniskową i czas
    proponowany przez światłomierz; analizą obrazu w ogóle się nie zajmuje.
    No i umówmy się: tzw. "stabilizacja elektroniczna" TO NIE JEST
    STABILIZACJA. :))

    Czyli podwójne pudło?

    [mr.]

  • 65. Data: 2013-02-15 23:01:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > zrobić z ręki w miarę ostrego zdjęcia. Po włączeniu stabilizacji
    > rozmycia były na poziomie tego co na Optycznych widziałem (może ciut

    To może być inny problem, np. jakości obiektywu, ustawionej przysłony
    itp. Weź pod uwagę że to jest matryca APS-C 24 MPix.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 66. Data: 2013-02-15 23:26:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

> [...]
    > proponowany przez światłomierz; analizą obrazu w ogóle się nie
    > zajmuje. No i umówmy się: tzw. "stabilizacja elektroniczna" TO NIE

    Stabilizacja elektroniczna (miałem kiedyś takie coś z Sony "Steady
    Shot") to jednak jest stabilizacja, wykonywana jest programowo (pewnie
    przez jakiegos ASICa, nie przez zwykły CPU) i korzysta z analizy obrazu.
    Jakbym gdzieś poszukał starej kamery Canona to pewnie znalazłbym coś, co
    działa na tej samej zasadzie.
    Efekty są takie sobie. Przy zdjęciach raczej nieprzydatne, bo to wymaga
    serii zdjęć (analizuje i ew. kompensuje proste przesunięcia w pionie
    i w poziomie).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 67. Data: 2013-02-15 23:54:20
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]
    > Efekty są takie sobie. Przy zdjęciach raczej nieprzydatne, bo to
    > wymaga serii zdjęć (analizuje i ew. kompensuje proste przesunięcia w

    Ano właśnie, człowiek nie wie o wszystkim. Dla mnie "stabilizacja
    elektroniczna" to odpowiednik "zoomu cyfrowego" - weszło kiedyś takie
    coś w kompaktach i polegało na automatycznym podbiciu ISO (dla skrócenia
    czasu) jeśli układ czas-ogniskowa wychodził poza znaną zasadę.
    Oczywiście nie była to faktyczna stabilizacja i niewiele było z niej
    pożytku - dla mnie równie dobrze mogło toto nie istnieć.

    BTW: Rozkładany w tym wątku na czynniki pierwsze SLT-77 ma chyba
    właśnie jakiś odpowiednik tego "Steady Shot" - kol. Marek coś wspominał
    o takiej opcji (składanie ekspozycji).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 68. Data: 2013-02-16 10:28:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    .JPG

    > To może być inny problem, np. jakości obiektywu, ustawionej przysłony
    > itp. Weź pod uwagę że to jest matryca APS-C 24 MPix.

    dokłądnie...

    do 24Mpx matrycy to obeiktyw musi być naprawdę super...

  • 69. Data: 2013-02-16 10:50:41
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

> [...]
    > Efekty są takie sobie. Przy zdjęciach raczej nieprzydatne, bo to wymaga
    > serii zdjęć (analizuje i ew. kompensuje proste przesunięcia w pionie

    Stabilizacja elektroniczna jest stabilizacją.
    W kamerze są akcelerometry a wykryty ruch jest odejmowany na
    przetwarzanym obrazie. Nie ma potrzeby wykonywania skomplikowanej
    analizy obrazu. Wystarczy zastosować normalnie dostępne czujniki ruchu.
    Tak działał własnie ten Stedy Shot w kamerach Sony. Nawet analogowych
    Hi8. Tor wideo był przetworzony do postaci cyfrowej a następnie do
    nagrania na taśmę, trafiał na przetwornik DC/AC. Wycinek pełnej klatki
    obrazu niejako przesuwa się po pełnym zestawie pikseli w kierunku
    przeciwnym do ruchu. Takie rozwiązanie powoduje trzy efekty:
    1) zmianę kąta widzenia po uruchomieniu stabilizacji,
    2) Obniżenie rozdzielczości po jej włączeniu,
    3) Brud na matrycy paskudnie pływa po obrazie.
    Pierwsze dwie wady mogą wystąpić lub nie ale są sposoby ich oszukiwania.

    Rozwiązanie stosowane bardzo dawno temu w kamerach wideo. Obecnie nie
    wiem, czy jakikolwiek aparat lub kamera to wykorzystuje. Może te
    najtańsze. To jest stabilizacja, ponieważ obraz mniej drga bez wpływu na
    szybkość migawki. Nie zawiera elementów ruchomych w obiektywie, czy
    matrycy. Do pewnego stopnia są ruchome wnętrza akcelerometrów.
    Obecnie na ogół porusza się mechanicznie albo matrycą, albo soczewkami
    obiektywu. Dzięki temu nie traci się na rozdzielczości.

    Maciek

  • 70. Data: 2013-02-16 13:26:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Maciek <m...@p...com> writes:

> [...]
    > analizy obrazu. Wystarczy zastosować normalnie dostępne czujniki
    > ruchu. Tak działał własnie ten Stedy Shot w kamerach Sony.

    Kilka razy taką kamerę rozbierałem i oglądałem co jest w środku,
    i żadnych akcelerometrów nie widziałem, ale to oczywiście niczego nie
    dowodzi (zwłaszcza że mnie akurat to nie interesowało).
    --
    Krzysztof Halasa