  • 201. Data: 2014-04-10 20:01:53
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Szczerze mówiąc straciłem pewność co powodowało rozmycia. Testowałem
    >
    > wtedy filtr w taki sposób, że ustawiłem aparat na statywie w zacienionym
    >
    > pomieszczeniu, tryb ręczny wszystkiego, bez stabilizacji, czasy krótkie
    >
    > rządu 1/800 - 1/2000 i zrobiłem zooma na mały przedmiot daleko za oknem
    >
    > (latarnia ogrodowa). Z filtrem mydło, bez niego - ostro. Flary /
    >
    > odblaski raczej w takich warunkach raczej nie powinny powstawać.
    >
    > Jednakże nie znam się na tym a XX YY zamieszał mi w głowie i sam już nie

    o ile masz jeszcze ten filtr mozesz zrobic prosty eksperyment.

    wykrec filtr z obiektywu , nastaw starannie na ostrosc na jakas powierzchnie gdzie
    jest duzo szczgolow - np ceglany mur , albo i duza gazeta i ustaw recznie filtr tuz
    przed soczewka , ale tak by przykrywal tylko polowe obrazu , np dolna. zrob zdjecie ,
    porownaj gore zdjeci z dolem.

    ja tak zrobilem dla przykladu. mimo ze przez srodek obrazu przechodzi gruba ramka
    nawet ona jest niewidoczna . jakis spadek rozdzielczosci w tym miejscu jest ale nie
    mozna go rozpoznac , a coz dopiero mowic o mydleniu.

    na dole jest z filtrem - widac ze czesc obrazu jest jasniejsza , to wlasnie ta z
    filtrem

    obiektyw 90mm , na 300mm wplyw bylby jeszcze mniejszy.

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2293.JPG

    specjalnie sie nie przkladalem do tego zdjecia , ale chodzi o zasade jak mozesz
    oragnoleptyznie sprawdzic wplyw filtru.
    nie mozna porownywy w srodku , jesli to dol z gora zdjecia.

    jesi zalozyc na obiektyw plexi , to obraz rzeczywiscie jest rozpoznawalnie nieostry i
    mydlasty.

    a tu inne ujecie tylko dolna polowa przykryta przezroczystym plexi ( takie
    pudeleczko z opaokowania jakie sa w sklepach , gietkie , niegube , )

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2305.JPG

    porownaj dol z gora - wplyw widac.
    ( zmienilem polozenie lampy , zeby nie bylo odblyskow , stad inne kolory)

    jesli filtr mydlilby zobaczysz taka sama roznice.

  • 202. Data: 2014-04-10 20:11:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

    troche mi sie to pierwsze zdjecie nie podoba wiec powtorzylem z innym ustawieniem
    lampy

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2306.JPG

    widac zaciemnienie w ksztalcie luku - to obudowa foltra.
    prawy doly rog i lewy dolny rog sa chynba niezacieniowane - mozna porownac - roznicy
    niewidoczna.
    sam wplyw pierscienia filtra jet trudno rozpoznawalny , a co dopiero mowic o mydleniu
    przez samo szklo.

  • 203. Data: 2014-04-10 20:25:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    troche mi sie to pierwsze zdjecie nie podoba wiec powtorzylem z innym ustawieniem
    lampy

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2306.JPG

    widac zaciemnienie w ksztalcie luku - to obudowa filtra.
    prawy dolny rog i lewy gorny rog sa chnba niezacieniowane - mozna porownac - roznica
    niewidoczna.
    sam wplyw pierscienia filtra jest trudno rozpoznawalny , a co dopiero mowic o
    mydleniu przez samo szklo.

  • 204. Data: 2014-04-10 22:02:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-10 20:01, XX YY pisze:

    > o ile masz jeszcze ten filtr mozesz zrobic prosty eksperyment.

    Znalazłem ale na krótszy obiektyw (72mm na ten 16-50). Jest to ND. UV
    już nie mam takich. Nie wiem czy tam efekt będzie wystarczająco duży. W
    weekend pobawię się.

> [...]
    > gazeta i ustaw recznie filtr tuz przed soczewka , ale tak by
    > przykrywal tylko polowe obrazu , np dolna. zrob zdjecie , porownaj

    Gdyby ND był za ciemny, to co wtedy? Nie pamiętam jaki to jest. Nie mam
    go przy sobie teraz...

    > specjalnie sie nie przkladalem do tego zdjecia , ale chodzi o zasade
    > jak mozesz oragnoleptyznie sprawdzic wplyw filtru. nie mozna
    > porownywy w srodku , jesli to dol z gora zdjecia.

    Twoje zdjęcie #1 praktycznie nie wykazuje mydlenia z filterm czy bez. A
    to z plexi jest większe niż obserwowałem u siebie na tym kiepskim
    filtrze. Otrzymywałem coś mniej więcej w 1/3 drogi licząc od połowy
    obrazu w dół tego obrazu. Przy 16-50 i kiepskich filtrach różnica w
    rozmyciu była dużo mniejsza na filtrach tej samej marki ale z dokładnie
    tą samą tendencją - dłuższa ogniskowa = gorzej.

    > jesli filtr mydlilby zobaczysz taka sama roznice.

    Sprawdzę - choć tak jak pisałem, nie mam już żadnego taniego filtra na
    62mm dla Tamrona. Być może na Sony uzyskam jakiś mniejszy efekt i wtedy
    zademonstruję.

    Marek

  • 205. Data: 2014-04-11 09:38:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Gdyby ND był za ciemny, to co wtedy? Nie pamiętam jaki to jest. Nie mam
    >
    > go przy sobie teraz...

    z filtrammi ND to troche inna sytuacja , ale one tez nie maja prawa w sposob
    widoczny obnizac rozdzielczosci.

    na obiektywach szerokokatnych sytuacja jest gorsza niz na tele , jako ze im bardziej
    skosnie padaja promienie swiatla , tym grubsza droge we filtrze maja do pokonania , a
    wiec wplyw jest nieco wiekszy.
    i tutaj odbicia , a wiec jakosc powlok przeciwodblaskowych sa decydujace.

    czysto teoretycznie filtry ND obnizaja sygnal a szum termiczny pozostaje ten sam a
    wiec pograsza sie S/N a tym samym zwiekszaja widzialnosc szumu , ale na ile sa one
    bardziej widoczne to zalezy od konkretnej sytuacji , w praktyce najczesciej to nie
    bedzie odgrywac roli , choc wykluczyc calkowicie nie mozna.