    Date: Sat, 16 Feb 2013 10:50:41 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?

    Użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Stabilizacja elektroniczna (miałem kiedyś takie coś z Sony "Steady
    > Shot") to jednak jest stabilizacja, wykonywana jest programowo (pewnie
    > przez jakiegos ASICa, nie przez zwykły CPU) i korzysta z analizy obrazu.
    > Jakbym gdzieś poszukał starej kamery Canona to pewnie znalazłbym coś, co
    > działa na tej samej zasadzie.
    > Efekty są takie sobie. Przy zdjęciach raczej nieprzydatne, bo to wymaga
    > serii zdjęć (analizuje i ew. kompensuje proste przesunięcia w pionie
    > i w poziomie).

    Stabilizacja elektroniczna jest stabilizacją.
    W kamerze są akcelerometry a wykryty ruch jest odejmowany na
    przetwarzanym obrazie. Nie ma potrzeby wykonywania skomplikowanej
    analizy obrazu. Wystarczy zastosować normalnie dostępne czujniki ruchu.
    Tak działał własnie ten Stedy Shot w kamerach Sony. Nawet analogowych
    Hi8. Tor wideo był przetworzony do postaci cyfrowej a następnie do
    nagrania na taśmę, trafiał na przetwornik DC/AC. Wycinek pełnej klatki
    obrazu niejako przesuwa się po pełnym zestawie pikseli w kierunku
    przeciwnym do ruchu. Takie rozwiązanie powoduje trzy efekty:
    1) zmianę kąta widzenia po uruchomieniu stabilizacji,
    2) Obniżenie rozdzielczości po jej włączeniu,
    3) Brud na matrycy paskudnie pływa po obrazie.
    Pierwsze dwie wady mogą wystąpić lub nie ale są sposoby ich oszukiwania.

    Rozwiązanie stosowane bardzo dawno temu w kamerach wideo. Obecnie nie
    wiem, czy jakikolwiek aparat lub kamera to wykorzystuje. Może te
    najtańsze. To jest stabilizacja, ponieważ obraz mniej drga bez wpływu na
    szybkość migawki. Nie zawiera elementów ruchomych w obiektywie, czy
    matrycy. Do pewnego stopnia są ruchome wnętrza akcelerometrów.
    Obecnie na ogół porusza się mechanicznie albo matrycą, albo soczewkami
    obiektywu. Dzięki temu nie traci się na rozdzielczości.

    Maciek