  • 71. Data: 2013-02-16 13:27:32
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > BTW: Rozkładany w tym wątku na czynniki pierwsze SLT-77 ma chyba
    > właśnie jakiś odpowiednik tego "Steady Shot" - kol. Marek coś wspominał
    > o takiej opcji (składanie ekspozycji).

    Nie, to zupełnie inny (normalny) mechanizm, tylko nazwa jest podobna
    (zresztą chyba zmienili nazwę).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 72. Data: 2013-02-16 16:33:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-16 10:28, Marek Dyjor pisze:

    > dokłądnie...
    >
    > do 24Mpx matrycy to obeiktyw musi być naprawdę super...

    No i obiektyw jest naprawdę super do tej matrycy (w sensie ostrości
    przynajmniej). Przy 300mm (450mm w przeliczeniu) otrzymuję obraz jak
    brzytwa. Prezentuje to poniżej. Obiektyw wymagał lekkiego skalibrowania
    na długim końcu do body aby mógł być w całym zakresie tak samo ostry.
    Przed kalibracją nie było aż tak dobrze.

    Zrobiłem testy po regulacji SteadyShot.

    http://img69.imageshack.us/img69/4358/dsc0150copyy.j
    pg

    Zdjęcie w tle jest 3x mniejsze niż oryginał (6000x4000). Powiększenia na
    nim są w skali 1:1. W EXIF macie parametry aparatu i zdjęcia. Generalnie
    mamy tu ISO 100, f 5.6, 1/25s z wyjątkiem niebieskiego gdzie mamy 1/15s.
    Niebieskie zdjęcie robiłem o 16:00 i już było bardzo szaro. Pozostałe ok
    15:00. Zajrzałem tu na forum właśnie ok 16 i zdecydowałem się uzupełnić
    zdjęcie o "niebieską" wersję aby zaprezentować jakość obiektywu o jakiej
    wspomnieliście.

    W pomarańczowej ramce jest najgorsze i najlepsze zdjęcie bez
    stabilizacji robione z ręki. Czerwona ramka to stabilizacja włączona i
    też najlepsze i najgorsze. W tym ostatnim przypadku różnica jest
    subtelna i widać ją w miejscu zgrzania wspornika z daszkiem (te 3 punkty).

    Niebieskie zdjęcie zrobiłem na statywie bez stabilizacji. Widać, że ze
    stabilizacją z ręki będzie zawsze ciut gorzej niż bez stabilizacji na
    statywie. Przynajmniej przy tak długich czasach.

    Marek

  • 73. Data: 2013-02-16 16:40:28
    Od: Marek <p...@s...com>

    > A65.

    A to bardzo mamy identyczną stabilizację dającą się porównać 1:1. Z tego
    co czytałem to już w A65 zastosowano wersję udoskonaloną.

    Marek

  • 74. Data: 2013-02-16 19:30:45
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Krzysztof Halasa napisał:
    > Kilka razy taką kamerę rozbierałem i oglądałem co jest w środku,
    > i żadnych akcelerometrów nie widziałem, ale to oczywiście niczego nie
    > dowodzi (zwłaszcza że mnie akurat to nie interesowało).

    Obecnie to są z wyglądu normalne układy scalone, podobne do pozostałych.
    Zresztą jeżeli występują w telefonach komórkowych, to nie mogą być
    duże. Za to w tak starej, jak np. Sony CCD TR-750 to już jest płytka z
    dwoma podłużnymi, metalowymi elementami, ustawionymi pod kątem 90 stopni
    do siebie. Płaszczyzna płytki z kolei była ustawiona pod katem 90 stopni
    do osi optycznej obiektywu. Wyglądały mniej więcej jak przekaźniki
    kontaktronowe w obudowach. Takie metalowe korytka.
    Maciek

  • 75. Data: 2013-02-17 18:06:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Maciek <m...@p...com> writes:

    > Obecnie to są z wyglądu normalne układy scalone, podobne do
    > pozostałych.

    No wiem, zajmuję się m.in. takimi zawodowo od pewnego czasu.

    Nawet zrobiłem sobie zdjęcia wnętrzności podobnej kamery, ale niestety
    wszystkiego na nich nie widać (nie mam czasu teraz rozbierać).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 76. Data: 2014-03-30 18:58:05
    Od: l...@g...com

    W dniu piątek, 15 lutego 2013 16:07:07 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >
    > udaje mi się uzyskać ostre zdjęcie od czasu do czasu (poprzednio żadnego
    >
    > nie udawało się). Mam na myśli ostrość na poziomie prawie piksela.
    >
    > Chodzi mi o uchwycenie "błysku w oku" u osoby fotografowanej z dużej
    >
    > odległości. Gdy zamiast tego uchwycimy blura delikatnego, to całe
    >
    > zdjęcie straci urok.
    >

    > Stabilizacja sama w sobie działa. Przy 1/50 s i 450mm nie maiłem szans
    >
    > zrobić z ręki w miarę ostrego zdjęcia. Po włączeniu stabilizacji
    >
    > rozmycia były na poziomie tego co na Optycznych widziałem (może ciut

    .JPG

  • 77. Data: 2014-03-30 19:02:14
    Od: l...@g...com

    W dniu środa, 13 lutego 2013 16:00:33 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Taaaa... niestety pogoda zbuntowa�a si� a kurier by� ju� w drodze po
    >
    > odbi�r sprz�tu do naprawy. Pech... :( Za par� dni b�d� mia� go u siebie

    > wi�c b�d� wiedzia� w czym rzecz.

    > Sony A77.

    > Co masz na my�li? Je�li w�ska szczelina przesuwa si� po kadrze a w tym
    >
    > samym czasie stabilizacja porusza przetwornikiem to hipotetycznie ca�o��
    >
    > mo�e by� poruszona. Ju� nie nawi�zuj� do konkretnej warto�ci czasu.

    > Tak teďż˝ uczyniďż˝. Sam jestem ich ciekaw.
    >

    > --
    >

    > Pozdrawiam
    >
    > Marek

    Mam pytanie: czy jesteś zadowolony z tej naprawy-regulacji i ile kosztuje taka usługa
    w serwisie? I w jakim serwisie(ew.adres) Mam bowiem podobne podejrzenia co do swojego
    A77 i ciągle nie daje mi to spać.A że kupiłem aparat z drugiej (?) ręki to wszystko
    jest możliwe.W wizjerze symbol stabilizacji zachowuje się normalnie.Ale z jakości
    zdjęć nie jestem zadowolony.Teraz kupiłem obiektyw Sigmy 17-7-/2,8-4 ze stabilizacją
    OS i jest wyraźna różnica.Pozdrawiam-Andrzej Kowalski

  • 78. Data: 2014-03-30 20:01:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    O raju! Ale żeś wątek odgrzebał! :-D Przypadkiem zauważyłem Twoją
    wypowiedź gdyż już od dawien dawna nie subskrybuję tej dyskusji :-)

    > Mam pytanie: czy jesteś zadowolony z tej naprawy-regulacji

    Z naprawy raczej umiarkowanie. Jest delikatna poprawa ale główną
    przyczyną mojego niezadowolenia była moja niewiedza. O tym niżej.

    > i ile kosztuje taka usługa w serwisie? I w jakim serwisie(ew.adres)

    W serwisie Sony to robiłem oczywiście (sony.pl). Sprzęt mam na gwarancji.

> [...]
    > jakości zdjęć nie jestem zadowolony.Teraz kupiłem obiektyw Sigmy
    > 17-7-/2,8-4 ze stabilizacją OS i jest wyraźna różnica.

    Jaki model? 17-xxx ?

    Czegoś nie łapię w Twoim pytaniu. Obiektyw ma swoją stabilizację??? Do
    Sony Alfa obiektywy nie mają stabilizacji bo jest ona w korpusie. Mimo
    tego wyprodukowano obiektyw z dodatkową stabilizacją?

    Generalnie z jakości zdjęć jestem bardziej niż bardzo zadowolony. W
    aparatach z małymi pikselami najdrobniejsze wady optyki wychodzą
    wyraźnie. Tak więc jeśli stosujesz obiektyw dobry a nie bardzo dobry, to
    możesz być niezadowolony z uzyskanych efektów. Kitowy obiektyw 16-50/2,8
    SSM jest ostry jak brzytwa. Natomiast tańszy kitowy (nie pamiętam
    modelu) robi zdjęcia gorzej niż źle. Niedawno był o tym wątek. Mydło w
    całym zakresie.

    A co do mojej niewiedzy: odkryłem po niewczasie, że stabilizacja to zło
    konieczne. Jeśli nie trzeba nie używaj jej. Szczególnie na długich
    ogniskowych i długich czasach może bardzo psuć jakość gdyż jej pracy
    towarzyszą mikro-drgania. Dlatego przy długich ogniskowych używaj jej
    tylko gdy zdjęcia robisz z ręki i to z dłuższym czasem. Jeśli czas jest
    na tyle krótki, że przy podparciu ręki zdjęcie ma szansę wyjść ostre -
    wyłącz stabilizację. O statywie nie wspomnę. Tam obowiązkowo w każdym
    przypadku zrób to.

    Np. przy 300mm (450 w przeliczeniu) zdjęcia w skali 1:1 były zawsze
    lekko poruszone. Na odbitkach A4 bez kadrowania było to ledwo widoczne,
    ale było. Gdy kadrujesz - siłą rzeczy efekt będzie bardziej widoczny.
    Gdy oparłem się o ścianę i zrobiłem fotkę bez stabilizacji przy krótkim
    czasie - żadnych zastrzeżeń. Oczywiście przy dłuższych czasach musisz
    użyć stabilizację.

    Jeśli chcesz, to mogę pokazać Ci próbki na privie.

    Marek

  • 79. Data: 2014-03-30 20:23:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > na tyle krótki, że przy podparciu ręki zdjęcie ma szansę wyjść ostre -
    >
    > wyłącz stabilizację. O statywie nie wspomnę. Tam obowiązkowo w każdym

    to co piszesz nie jest prawda.
    to sie ma nijak do rzeczywistosci.

    > Np. przy 300mm (450 w przeliczeniu) zdjęcia w skali 1:1 były zawsze
    >
    > lekko poruszone. Na odbitkach A4 bez kadrowania było to ledwo widoczne,
    >
    > ale było. Gdy kadrujesz - siłą rzeczy efekt będzie bardziej widoczny.

    nie widzialem tych zdjec ale powod poruszenia jest jasny.
    zbyt dlugie czasy nasswietlenia .
    na kropie 1.5 przy ogniskowej 300 , przy bardzo spokojnym trzymaniu aparatu z reki
    nie mozesz stosowac czasow dluzszych niz 1/1000 sek .

    czas naswietlania nie dluzszy niz 1/(2*f*crop)

    jesli schodzisz z czasami na 300 mm ( ekw 450 ) powyzej 1/1000 sek. stabilizacja
    bedzie juz przynosic widoczny uzysk.

    w innym obiektywie 90 mm ze stabilitacja - dokladnie to pomierzylem - rozdzielczosc
    bez wlaczonej stabilizacji z reki na 1/250 sek jest taka jak z zalaczona stabilizacj
    przy 1/15 sek.

    Przy bardzo krotkich czasach naswietlania nie ma zadnego znaczenia czy stabilizacja
    jest zalaczona czy nie . Nie ma zadnego wplywu, gdyz czas naswietlania jest za krotki
    by stabilizacja spowodowala poruszenie.
    krazek rozmycia w krotkim czasie naswietlenia jest za maly aby byl rozpoznawalny jako
    nieostrosc.

  • 80. Data: 2014-03-30 21:39:06
    Od: Uncle Pete <433koz_remove_it@remove_it_gmail.com>

    > krazek rozmycia w krotkim czasie naswietlenia jest za maly aby byl rozpoznawalny
    jako nieostrosc.

    Khm... to ma być jakiś skrót myślowy. Chodzi Ci o to, że rozmycie
    spowodowane poruszeniem jest bardzo małe? Zawsze myślałem, że krążek
    rozmycia to co innego... I poruszenie raczej rzadko daje rozmycie w
    kształcie krążka :)

    Piotr