  • 51. Data: 2013-02-12 23:24:51
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 12 Feb 2013 23:02:45 +0100, Mariusz [mr.] napisał(a):

    > To stabilizacja działa na zasadzie analizy obrazu? Od dawna tak?

    Powtórzyłem próbę. Jednak faktycznie przy stabilizacji aparat wykrywa ruch,
    niezależnie od tła. Mój błąd.

    --
    GLaF

  • 52. Data: 2013-02-12 23:25:40
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 12 Feb 2013 21:56:27 +0100, GLaF napisał(a):

> [...]
    > czy stabilizacja była włączona, czy nie. Czyli jeśli aparat widział tylko
    > plamkę i jednolite tło, to "nie widział" drgań, czyli niczego nie

    Powyższe okazało się błędem pomiarowym i jest nieaktualne :)

    --
    GLaF

  • 53. Data: 2013-02-13 00:11:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-12 20:06, Sylwester Zarębski pisze:

    > Jakie dokładnie czasy i ogniskowa? Zresztą to zapewne nieważne, bo z
    > włączoną stabilizacją z ręki powinien być nie gorszy efekt niż bez
    > stabilizacji.

    Tak czy owak: 1/80, f/8 dla ISO 100. Ogniskowa 450mm w przeliczeniu.

    > Sprawdź to samo przy innych ogniskowych i czasach. Dzisiejsze
    > stabilizacje powinny dobrze sprawować się przy:
    > czas = ogniskowa (po przeliczeniu z cropem) / 10 (3-4 EV)

    Wysłałem aparat do serwisu. Zobaczymy co powiedzą.

    Marek

  • 54. Data: 2013-02-13 00:14:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> wrote:

    [...]
    > Powtórzyłem próbę. Jednak faktycznie przy stabilizacji aparat wykrywa
    > ruch, niezależnie od tła. Mój błąd.

    A ja się już ucieszyłem, że mamy coś nowego i może to jest dobre? :-/

    [mr.]

  • 55. Data: 2013-02-13 00:16:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-12 20:03, Sylwester Zarębski pisze:

    > Głównie to:
    > "Konkluzja jest prawdopodobnie taka jak to ująłeś, że stabilizacja
    > eliminuje bujanie a nie drżenie." :)
    >
    > Z reguły jest odwrotnie, bo "bujanie" ma dużą amplitudę, w
    > przeciwieństwie do "drżenia".

    A ja to rozpatrywałem częstotliwościowo wyłącznie zakładając domyślnie,
    że nie mówimy o sytuacji gdzie fizycznie amplituda drgań wykracza poza
    zakres działania mechanizmu bo to jest oczywiste, że wtedy stabilizacja
    nie ma jak korygować takich odchyleń.

    Marek

  • 56. Data: 2013-02-13 00:25:43
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Nie wiem jaki to dokładnie aparat ale na moim SLT mogę bez większego
    > problemu robić zdjęcia z dowolną "zwykłą" ogniskową na 1/30 s. Przy
    > 1/80s to właściwie prawie można robić bez stabilizacji
    > (ew. z np. dwusekundowym timerem w przypadku aparatu, który "od razu"
    > ustawia ostrość).

    Jaki masz model? Ja mam A77 i wyraźnie w tym modelu / egzemplarzu
    stabilizacja nie sprawdza się przy długiej ogniskowej (450mm).

    Ten obrazek:
    http://img805.imageshack.us/img805/2789/pogldowe.jpg

    to czas 1/80. Stojąc z ręki nie jestem w stanie zrobić ostrego zdjęcia.
    Robiłem seriami po 5. Czasem jedno wyszło ostre.

    Aparat oddałem do serwisu. Coś nie jest tak jak powinno.

    Marek

  • 57. Data: 2013-02-13 10:10:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Feb 2013, Marek wrote:

    > Sprawa jest jeszcze gorsza. Przy okazji robienia jakiś zdjęć w kwestii innej
    > naszej dyskusji zrobiłem fotki z czasem 1/5000, które były minimalnie
    > nieostre (przy 450mm oczywiście). Teraz zaczynam łączyć jedno z drugim. Choć
    > zastanawia mnie czas. Nawet gdyby stabilizacja szwankowała, to przy tak
    > krótkim czasie nie powinna dawać w/w efektu.

    Przy 1/5000 prawdopodobieństwo trafienia na taki efekt wydaje się
    być nikłe, więc z góry się zgodzę iż można podejrzewać uszkodzenie
    i działanie mechanizmu stabilizacji w roli powodowania poruszania.
    Niemniej, mechanizm o którym wyżej występuje - po prostu, jak
    układowi zabraknie mechanicznie miejsca do przesuwania, to
    przynajmniej w Minoltach skokowo "dosuwa" matrycę w potrzebną
    stronę i później już w nowym położeniu ponownie usiłuje ją
    "trzymać".
    Ruch matrycy jest na tyle szybki, że przy dłuższych czasach
    objawia się to widokiem dwu nałożonych na siebie, nieco przesuniętych
    obrazów.
    Inna sprawa, że warunki w których takie coś widziałem to nie są
    warunki przy których mowa może być o "ostrym do piksela" zdjęciu.

    Coś jeszcze, tak dla ciekawosci: piszesz o lustrzance?
    Mam na myśli fakt, że jak mamy migawkę szczelinową, to "skok"
    matrycy przy 1/5000 na 100% mógłby skutkować efektami ubocznymi
    tylko na małej części kadru, skoro faktycznie ujęcie trwa ok. 1/200s
    Czyli opis nijak nie pasuje do wersji "trafienie w skok matrycy".

    > Wkurzyłem się i właśnie oddałem sprzęt do serwisu

    Napisz o skutkach.

    pzdr, Gotfryd

  • 58. Data: 2013-02-13 10:14:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Feb 2013, Mariusz [mr.] wrote:

    > To stabilizacja działa na zasadzie analizy obrazu?

    Ba, jest taka, tyle, że do filmowania :)

    > Od dawna tak?

    Szukać "stabilizacja cyfrowa" :)
    Program typy DeShaker/MotionStabilizer wbudowany w kamerę.
    Zdaje się że od dość dawna.
    GlaF przedobrzył, ale to inna sprawa :)

    Choć w sumie... taki Casio przy 400 fps mógłby próbować
    zdjęcia 1/10s tak składać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 59. Data: 2013-02-13 16:00:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Inna sprawa, że warunki w których takie coś widziałem to nie są
    > warunki przy których mowa może być o "ostrym do piksela" zdjęciu.

    Taaaa... niestety pogoda zbuntowała się a kurier był już w drodze po
    odbiór sprzętu do naprawy. Pech... :( Za parę dni będę miał go u siebie
    więc będę wiedział w czym rzecz.

    > Coś jeszcze, tak dla ciekawosci: piszesz o lustrzance?

    Sony A77.

> [...]
    > tylko na małej części kadru, skoro faktycznie ujęcie trwa ok. 1/200s
    > Czyli opis nijak nie pasuje do wersji "trafienie w skok matrycy".

    Co masz na myśli? Jeśli wąska szczelina przesuwa się po kadrze a w tym
    samym czasie stabilizacja porusza przetwornikiem to hipotetycznie całość
    może być poruszona. Już nie nawiązuję do konkretnej wartości czasu.

    > Napisz o skutkach.

    Tak też uczynię. Sam jestem ich ciekaw.

    Marek

  • 60. Data: 2013-02-13 18:14:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2013, Marek wrote:

    > Co masz na myśli? Jeśli wąska szczelina przesuwa się po kadrze a w tym samym
    > czasie stabilizacja porusza przetwornikiem to hipotetycznie całość może być
    > poruszona. Już nie nawiązuję do konkretnej wartości czasu.

    Ale ja nawiązuję :)
    Pytaniem jest ile taki "skok" może trwać, biorąc pod uwagę tę 1/200s
    na cały "przelot" migawki.
    Jeśli krócej, to (przy wąskiej szczelinie, czyli czasie
    ekspozycji istotnie krótszym niż 'przelot') sposób rozmazania
    powinien być diametralnie różny od w miarę jednolitego rozmycia
    całej treści wskutek przypadkowych drgań.

    Oczywiście wszystko pod kątem uznania że "skok" jest zjawiskiem
    normalnym, po prostu trzeba się liczyć z faktem że przy ruchu
    wykraczającym poza zapas mechaniki musi coś podobnego nastąpić
    i już.

    pzdr, Gotfryd