    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Date: Sun, 06 Apr 2014 01:10:38 +0200
    <m...@i...localdomain> <lhcl30$kiq$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lhdvof$egm$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <lhfc80$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <lhho9p$h8s$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhi3hd$tb6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhm2j2$ufm$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhndrq$el5$1@node2.news.atman.pl>
    <a...@g...com>
    <lhp2vm$25u$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhpskp$ral$1@node2.news.atman.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Ale Ty mówisz o dynamice a nie czułości. W kamerach termowizyjnych nie
    > chodzi o szybkość rejestrowania obrazu.

    Przeciwnie, nie chodzi tylko o dynamikę, chodzi o czułość. Szybkość,
    oczywiście także. Na czym w ogóle opierasz swoje twierdzenie?

    To nie są kamery do oceny ucieczki ciepła z budynków.

    > U mnie tak to nie działa. Mam specjalny guzik z przodu obudowy do
    > zmniejszania dziury (podgląd GO) na chwilę... a to oznacza, że
    > wszelkie obserwacje były czynione przeze mnie przy maksymalnym
    > otwarciu przesłony najprawdopodobniej.

    Tzn. to działa tak jak napisałem, czy nie działa? Ten "guzik" to się
    w instrukcji nazywa "preview", tak? Może w angielskiej wersji?

    > Dokładnie w tym samym miejscu. Tylko wchodzę w obszar soczewki to już
    > widzę krawędź kartonika na LCD. Obojętne czy 16 czy 50 mm. Zupełnie
    > inaczej niż w Tamronie...

    Tak może akurat być, zgodnie z tym co pokazałem na rysunku.

    > No nie może ale jeśli stratność obiektywu jest mniejsza (bo jasność
    > jego jest większa) to może jedno niwelować drugie. Nie wiem jakie to
    > są zależności.

    Naprawdę dopuszczasz do siebie taką myśl, że obiektyw o powierzchni
    soczewki np. 200 mm^2 może mieć taką "stratność" szkła, że zrówna się
    tym sposobem z obiektywem o powierzchni 2 mm^2 ???

    > Kurcze... ale zgodnie z definicją jasność to kwadrat stosunku średnicy
    > otworu obiektywu do jego ogniskowej. Czyli bardzo krótka ogniskowa
    > przy tym samym obiektywnie daje większą jasność.

    To kwestia definicji, wyjaśniłem przecież dokładnie dwie różne
    możliwości definicji jasności/przysłony.

    > Nie wiem jak to
    > działa i dlaczego tak jest bo nie znam się na optyce.

    Przecież opisywałem przypadek z oddalaniem się od obiektu, z zachowaniem
    skali odwzorowania.

    > Intuicyjnie
    > ilość fotonów jaka wpada do powinna być niezależna od ogniskowej.

    No i jest. Przy założeniu, jest oświetlenie obiektywu jest stałe.
    Ale w wersji z porównywaniem dwóch aparatów jest stałe.

    > Chyba, że chodzi o to, że jej zwiększenie powoduje, że obraz rzutowany
    > na matrycę zwiększa się, przekracza rozmiar matrycy a więc spora część
    > fotonów idzie do śmietnika.

    Ale nie w przypadku porównywania dwóch aparatów. Tam rzeczywiście obraz
    na matrycy jest większy, ale i matryca jest odpowiednio większa.

    [pinhole camera]

    > A czy ogniskową tam nie jest odległość otworu od projekcji na ścianie?

    Nie, ogniskową mają soczewki, nie przysłony.
    Głębia ostrości takiego aparatu jest praktycznie nieskończona, tylko
    dzięki temu można nim robić zdjęcia.

    > Mimo pełnego otworu, przy 300mm zaobserwowałem
    > j/w. I co Ty na to?

    Powtórz test z mierzeniem światła. Po prostu miałeś palec bardzo daleko
    od płaszczyzny ogniskowania, mała głębia ostrości i tyle.

    > Tak. Być może robiłem też fotki - nie pamiętam takich detali. To było
    > rok temu ponad. Ale jeśli na LCD widzę nieostro, to na zdjęciu też
    > byłoby.

    Z pewnością byłaby to katastrofa, ale nie będę w to brnął, w trosce
    o moje zdrowie psychiczne.
    --
    Krzysztof Hałasa