    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Wed, 2 Apr 2014 22:58:52 -0700 (PDT)
    <a...@g...com>
    <lhbbd1$mo6$1@node1.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <lhbosa$mi7$1@node2.news.atman.pl> <m...@i...localdomain>
    <m...@i...localdomain> <lhcl30$kiq$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <lhdvof$egm$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@g...com>
    <lhfc80$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <lhho9p$h8s$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    From: XX YY <f...@g...com>

    > No co Ty opowiadasz! O tym też była mowa na tym forum wraz z
    >
    > przykładami. Żartowałem wtedy, że mam obiektyw z detektorem ceny filtrów
    >
    > - na tanich nie działa. Zarówno UV jak i polaryzacyjne czy ND potrafią
    >
    > bardzo rzutować na rozdzielczość. Otóż przy długich ogniskowych filtr UV
    >
    > za 40zł (chyba Hoya to była) robił niemałe mydło na długim końcu. Na
    >
    > krótkim - było ok. Po zdjęciu filtra - wszystko było ostre tu i tu.

    masz zdolnosc do tworzenia teorii nie z tej ziemi.
    pierwsza byla, ze stabilizacja jest zlem koniecznym

    druga , ze fitlrty uv obnizaja rozdzielczosc.

    jesli ktos zalozyl con na obiektyw cos co obnizzylo mu rozdzielczosc to zalozyl nie
    filtr uv tylko cos co obniza rozdzielczosc.

    snucie teorii, uogolnianie, ze UV obniza rozdzielczsoc jest zwyklym fantazjowaniem.

    filtry UV nie obnizaja rozdzielczosci w taki spiosb aby mozna bylo to pomierzyc lub
    zauwazyc w oparciu o obraz ze wspolczenych aparatow cyfrowych. do tego rozdzielczosc
    matryc jest za niska aby tak male fluktuacje w ogole zarejestrowac.
    mocno zakurzony filtra jeszcze nie jest powodem spadku rozdzielczosci / MTF.
    duzy. nienaturalny odcisk palca , daje spadek rozdzielsczosci rzedu 5 % czego w
    zasadzie na obrazie nie widac golym okiem. ( prawidlowo pracujaca AF daje fluktuacje
    rzedu 20 %)

    wplyw jest nieco wiekszy na krotkich ogniskowych , mniejszy na dluzszych.
    na 300 mm niczego nie zobaczysz.

    jesli stosowales szklo okienny pokryte jakac warstwa niby przeciwodblaskowa to nie
    byl to fotograficzny filtr UV.

    Nie stosuje sie zadnych nasasdek za 40 zlotych na obiektywy . Zas uogolnianie , ze
    filtry obnizaja rozdzielczosc jest zwyklym fanztazjowaniem.

    Natomiast wyraznie widoczne moga byc odbicia , jesli filtr ma slaba powloke
    przeciwodblaskowa , ale takich urzadzen sie nie kupuje.

    Filtry polaryzacycje - podnosza nieznacznie MTF ( rzad 3 - 5 %) , czyli podnosza
    kontrast , czyli rozdzielczosc przez odciecie swiatla spolaryzowanego.

    Aby wyciagac jakiekolwiek wnwnioski , to podstawa jest prawidlowe uzytkowanie i
    prawiddlowy dobor sprzetu.Wypaada tez siegac do powazniejszych zrodel wiedzy niz
    pl.rec.foto.cyfrowa .