  • Data: 2014-04-03 19:09:54
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Pewnie dla najszerszego kąta. Włóż palec przed obiektyw i zobacz kiedy
    > zacznie przesłaniać kadr przy różnych ogniskowych. Im szerszy kąt tym
    > bliżej krawędzi soczewki palec zacznie przeszkadzać.

    Kąt czego? Bo nie kąt widzenia obiektywu.

    > No właśnie j/w.

    Ale ja nie prosiłem byś napisał co przewidujesz że się stanie :-)

    Nie, nie będzie j/w. Otóż "nawet" przy najdłuższej ogniskowej przysłona
    obiektywu ma normalnie dość dużą średnicę. Np. kilka centymetrów.
    Oczywiście zakładając, że ustawiasz małą przysłonę (dużą dziurę), bo
    przy f/40 rzeczywiście jest to ziarnko grochu.

    Twój obiektyw na długim końcu ma pewnie ogniskową 300 mm i przysłonę
    f/5.6-45, a na krótkim 70 mm f/4-32. Proponuję policzyć efektywne
    średnice źrenicy wejściowej w obu przypadkach.

    Gdy zakryjesz część soczewki, np. dodatkową przysłoną z otworem
    o średnicy np. 1 cm (to wciąż nie jest chyba malutki punkcik), to masz
    dwie skrajne możliwości (+ stany pośrednie): dostaniesz bardzo silne
    "winietowanie" (dla małej odległości ogniskowania) lub zmniejszysz mocno
    ilość światła (w nieskończoności). W praktyce z tym obiektywem to będzie
    "i", nie "lub", ze względu na minimalną odległość 1,5m.

    > No więc właśnie. Ja się dostosowałem do zaleceń producenta i nie mam
    > zastrzeżeń do jakości tak zrobionych zdjęć. Ten typ tak ma: ani to
    > wada ani zaleta.

    Jasne.
    Typ to może nie, raczej egzemplarz, lub zestaw z obiektywem.
    Najważniejsze by użytkownik był zadowolony z jakości zdjęć.
    --
    Krzysztof Hałasa