  • Data: 2014-04-04 18:53:53
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > wielkosc amplitudy jest bez wiekszego znaczenia , nie ona decyduje

    Przeciwnie, w testach 10-sekundowych właśnie ona ma znaczenie, ponieważ
    aparat wykonuje "pełne" drgania wielokrotnie.

    > znaczenie maja szybkosc drgan i czas naswietlenia

    No tak, ale założyliśmy chwilowo, że czas naświetlania jest bardzo
    długi, wielokrotnie dłuższy od "okresu" drgań (to nie jest ruch stricte
    okresowy, ale wiadomo chyba co mam na myśli).

> [...]
    >
    > przyklad dla dwoch ogniskowych np 200 i 20mm
    >
    > niech aparat drzy z predkoscia katowa 2 stopni / sekunde
    >
    > dla ogniskowej np 200 mm
    > fotografujac z odleglosci np 100 m obiekt wykona "skok"
    > 3,5 m w ciagu sekundy
    > skala odwzorowania : 1:499
    > na matrycy obraz wykona skok 3500/499 = 7mm
    >
    > w czasie naswietlanie 1 sekundy poruszenie bedzie wynosic 7 mm
    > w czasie naswitlania 1 /1000 sekundy 0,007 mm - tj ok 7 miko - mniej
    > niz podwojny pixelpitch a wiec poruszenie nie bedzie identyfikowalne (
    > w zaleznosci od aparatu/matrycy), ie ma znaczenia czy osiaghna cla czy

    Można to policzyć prościej, i odległość od obiektu nie jest tu przydatna
    (bo to nie obiekt się porusza).
    200 mm FF to jest kąt widzenia (po przekątnej) ok. 12 stopni (dla APS-C
    ok. 8 stopni). 2 stopnie / sekundę to ~ 1/6 całej matrycy, w ciągu
    1/1000 s kąt zmieni się o np. 1/6000 matrycy, czyli np. o ok. 1 piksel,
    w porywach do dwóch w zależności od liczby pikseli i rodzaju matrycy.

    To teraz policzmy dla naszych ulubionych 10 sekund :-)
    2 stopnie/s * 10 s = 20 stopni, circa 2 x pole widzenia obiektywu :-)
    Przyznaję że w pierwszej chwili pomyślałem o tamtym obiektywie, ale
    nawet on nie dawał aż takiej "nieostrości" (tzn. nie wiem czy winny był
    obiektyw).
    Wynika to z prostego faktu, że aparat (przynajmniej typowo) nie przesuwa
    się o te 2 stopnie/s w jednym kierunku w nieskończoność.

    > Poruszenie na matrycy zalezy od szybkosci ruchu ( jest funkcja
    > odleglosci , skali odwzorowania) i czasu naswietlenia.

    Można tak napisać, ale tak jest dlatego, że skala odwzorowania zależy
    bezpośrednio od odległości. Natomiast tak naprawdę jest to funkcja
    ogniskowej obiektywu oraz wielkości matrycy (i wielkości pikseli, jeśli
    ktoś chce to mieć jako wielokrotność wymiarów piksela, a także
    oczywiście czasu, z zastrzeżeniem opisanej przeze mnie nieliniowości).

    > co sie stanie jesli fotografujemy w tej samej skali odwzorowania ?
    >
    > dla 20 mm potrzebujemy odleglosc 10 m
    > skok motywu bedzie wynosil 0,35m , na matrycy bedzi to 0,7mm

    Natomiast wystarczy podejść bliżej (zachowując skalę odwzorowania)
    i rozmycie będzie mniejsze.
    --
    Krzysztof Hałasa