  • 21. Data: 2013-02-10 20:36:02
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie spodziewałbym się, że jakakolwiek stabilizacja (poza może taką
    > żyroskopową w dużej "głowicy") coś poradzi przy 300 (450) mm. Tu są
    > tylko opcje: statyw (na stabilnym podłożu), ministatyw :-),
    > postawienie aparatu na czymś.

    hm...

    to sie mylisz :)

    300mm x 2 600mm + olek om-d stabilizacja działa naprawdę doskonale.

    jak pisałem 200 x 1.5 x 1.4 420mm (d300 + 20-70 VR + tele 1.4)
    stabilizacja działa doskonale.

  • 22. Data: 2013-02-10 20:44:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek Dyjor wrote:

    > hm...
    >
    > to sie mylisz :)
    >
    > 300mm x 2 600mm + olek om-d stabilizacja działa naprawdę
    > doskonale.

    jedyna wada to pływanie obrazu :) ciężko czasem złapać właściwy kadr :)

  • 23. Data: 2013-02-10 21:41:09
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 10 Feb 2013 15:35:07 +0100, Marek napisał(a):

    > Heh.. a co z czym zostało pomieszane i poplątane? :-D

    Poniżej :).

    > Właśnie napisałem, że niekoniecznie. Przy 450mm i czasie od 1/30 w górę
    > nie zauważyłem żadnych jej efektów.

    Nie zauważyłeś efektów, tzn, odsetek udanych zdjęć jest taki sam jak bez
    stabilizacji i przy powyższych nastawach może 1%?

    > Napisałem, że drgania w.cz. (które pomijane są przez
    > stabilizację) nawet o małej amplitudzie powodują duże przesunięcia
    > obrazu w kadrze przy takiej ogniskowej więc zapewne stąd brak efektów.

    Duże przesunięcia w kadrze są, bo to jest duża ogniskowa, więc bardzo
    drobny ruch, który tylko delikatnie zmienia kąt widzenia powoduje bardzo
    duże przesunięcie kadru. W takich przypadkach stabilizacja sprawdza się
    najlepiej, bo wystarczą delikatne korekty położenia soczewek lub matrycy
    i mamy nadal ostry obraz. Na szerokim kącie po pierwsze czas robi się
    bardzo długi (dla sensu użycia stabilizacji), a wtedy ruchy są dłuższe
    (w perspektywie czasu) niż zakres korekty stabilizatora.

    Jakeś inżynier, to rozrysuj sobie to na kartce ;).

    > Napisałem też, że drgania m.cz. ręki, które stabilizacja mogłaby
    > eliminować są ograniczone tym, że przy teleobiektywach staramy się
    > trzymać stabilnie aparat więc tym bardziej stabilizacja ma niewielkie
    > pole do popisu.

    Oj, z taką stabilnością rodzą się bardzo nieliczni, jeśli podpadasz, to
    gratuluję i chylę czoło przez snajperem :).

    > Rozumiem, że nie podzielasz mojej konkluzji uważając, że coś poplątałem? :-)

    Tak uważam, co wyżej wyłuszczyłem ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 24. Data: 2013-02-11 10:16:21
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Masz rację. Próbowałem wykonać kilka eksperymentów. Zaobserwowałem, że
    > przy ogniskowej 450mm i czasie 1/100 praktycznie nie ma zmian przy
    > włączonej stabilizacji lub wyłączonej.

    Na statywie czy z ręki? Jeśli z ręki to znaczy, że masz zepsuty obiektyw,
    jeśli na statywie to nie ma o czym rozmawiać bo ona nie do tego służy.

    [ciach]

    > Kurcze, trochę inaczej wyobrażałem sobie przeznaczenie stabilizacji.
    > Sądziłem, że głównie dla długich ogniskowych jest ona dedykowana.

    Bo jest! Nie bardzo rozumiem Twoją terminologię co to jest bujanie co to
    drżenie, ale postaram się jakoś wyjaśnić. Im cięższy zestaw body+obiektyw
    tym mniejsze drżenie - po prostu większa inercja. Body + tele są zwykle na
    tyle ciężkie, że drżenie już praktycznie nie występuje - to widać jak się
    patrzy przez _optyczny_ wizjer - obraz nie drga tylko faluje.

    I w takim przypadku stabilizacja sobie doskonale radzi - eliminuje to
    pływanie. Nie bez powodu na początku montowana była właśnie w
    teleobiektywach.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 25. Data: 2013-02-11 20:45:15
    Temat: Re: Jak sprawdzi? czy dzia?a stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-10 16:30, Marek Dyjor pisze:

    > imho jak zwykle zaczynasz sie doktoryzować...

    hahaha
    Dzięki za spostrzeżenie :-D Przypuszczam, że mam uszkodzoną stabilizację.

    > być może jesteś jedyneym wyjątkiem dla którego stabilizacja nie działa,
    > albo masz problemy neurologiczne czy alkoholowe które powodują drżenie
    > rąk. Na to nei pomoże żadna stabilizacja, sorry winetu, to trzeba leczyć.

    Mogłem wczoraj drinka nie pić :-D

    > wiesz miałem nikorra 70-200 VR z telekonwerterem 1.4 i było widać
    > doskonale efekty stabilizacji zrówno podczas celowania jak i strzelania,
    > ale mnie ręce nie drżą,

    No jak to? Jesteś bardziej stabilny od statywu? :-)
    Włączyłem sobie podgląd w powiększeniu namierzanego obiektu (przy
    450mm). Wspomniana lampa zewnętrzna z odległości ok 100m. Mam 2 stopnie
    powiększenia przy celowaniu, przypuszczam, że to drugie jest w pobliżu
    1:1. Nie byłem w stanie utrzymać w kadrze tej lampy. Ty dałbyś radę?

    > dodam że gdy sie chce robić zdjęcie to warto też
    > trzymac prawidłow cały zestaw, czyli body przytulone do policzka,
    > obiektyw podparty od dołu ręką, łokieć oparty o klatkę piersiową, nogi w
    > lekkim wykroku, lewa z przodu stopą na wprost praw z tyłu ze stopą
    > ustawiona pod kątem mneije więcej prostym, lekko ugięte w kolanach,
    > szczególeni jak stoich np na pokładzie okrętu czy czegoś co sie porusza.

    Faktem jest, że łokcia nie podpierałem. Sprawdzę to jutro. W
    międzyczasie zrobiłem kolejny test i chyba coś jest nie tak.
    Konsultowałem z serwisem i chcieliby sprawdzić to. Mianowicie wyłączyłem
    stabilizację, obiektyw podparłem o jakiś przedmiot, czas naświetlania
    1/80 i prawie wszystkie zdjęcia wyszły ostre. Włączyłem ją - prawie
    wszystkie lekko nieostre. Im krótsza ogniskowa, tym rozmazanie mniej
    zauważalne.

    > teraz mam OM-D i on ma imho znacznie skuteczniejszą stabilizację bo
    > zakres ruchów matrycy jest bardzo duży co sie przekłąda na olbrzymi
    > zakres stabilizacji ruchów zestawu w tym obrotów.

    Właśnie to mnie utwierdza w przekonaniu, że coś jest nie tak :-(

    Marek

  • 26. Data: 2013-02-11 20:54:48
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-10 21:41, Sylwester Zarębski pisze:

    > Nie zauważyłeś efektów, tzn, odsetek udanych zdjęć jest taki sam jak bez
    > stabilizacji i przy powyższych nastawach może 1%?

    Sądzę, że ze stabilizacją jest nawet gorzej. Zrobiłem test. Podparłem
    obiektyw o stabilny przedmiot. Bez stabilizacji większość ostra. Ze
    stabilizacją - chyba żadne. Wykasowałem fotki ale jutro powtórzę i pokażę.

    > Duże przesunięcia w kadrze są, bo to jest duża ogniskowa, więc bardzo
    > drobny ruch, który tylko delikatnie zmienia kąt widzenia powoduje bardzo
    > duże przesunięcie kadru.

    Marek Dyjor nabija się ze mnie, że u niego ręce aż tak się nie trzęsą :-)

    > W takich przypadkach stabilizacja sprawdza się
    > najlepiej, bo wystarczą delikatne korekty położenia soczewek lub matrycy
    > i mamy nadal ostry obraz.

    Tak tez podejrzewałem. No cóż, wyślę do serwisu aparat. Niech tam go
    sprawdzą. Wcześniej pokażę fotki Tobie aby mieć pewność, że nie przesadzam.

    > Oj, z taką stabilnością rodzą się bardzo nieliczni, jeśli podpadasz, to
    > gratuluję i chylę czoło przez snajperem :).

    Mój imiennik nim jest :-D

    > Tak uważam, co wyżej wyłuszczyłem ;).

    Napisałeś to samo co ja wcześniej więc nie czaję zupełnie co jest
    poplątane. :-D

    Marek

  • 27. Data: 2013-02-11 20:57:20
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > żyroskopową w dużej "głowicy") coś poradzi przy 300 (450) mm. Tu są
    > tylko opcje: statyw (na stabilnym podłożu), ministatyw :-), postawienie

    Ha! No to pierwsze zdanie, które jest odmienne. Jutro pokażę fotki jak
    to wygląda i wrócimy do dyskusji. Być może wszystko jest ok a być może
    do bani jest układ stabilizujący w moim aparacie.

    Marek

  • 28. Data: 2013-02-11 21:00:56
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-10 20:44, Marek Dyjor pisze:

    > jedyna wada to pływanie obrazu :) ciężko czasem złapać właściwy kadr :)

    Czy to oznacza, że stabilizacja działa w trakcie kadrowania? W jakim
    momencie zaczyna u Ciebie? Spust do połowy? Ja u siebie nie dostrzegam w
    ogóle jej działania podczas kadrowania. Natomiast gdy robię zdjęcia przy
    długim czasie i szerokim kącie oraz poruszam aparatem podczas otwartej
    migawki, to różnice są ogromne. Czyli tak jakby stabilizacja działała
    tylko podczas otwartej migawki.

    Marek

  • 29. Data: 2013-02-11 21:03:51
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-11 10:16, Ergie pisze:

    > Na statywie czy z ręki? Jeśli z ręki to znaczy, że masz zepsuty
    > obiektyw, jeśli na statywie to nie ma o czym rozmawiać bo ona nie do
    > tego służy.

    Z ręki. Stabilizację mam w body a nie w obiektywie. Prawie jestem
    przekonany, że coś faktycznie jest zepsute.

    > I w takim przypadku stabilizacja sobie doskonale radzi - eliminuje to
    > pływanie. Nie bez powodu na początku montowana była właśnie w
    > teleobiektywach.

    Jutro zrobię fotki i pokażę. Może to pozwoli doprecyzować efekt jaki
    otrzymuję.

    Marek

  • 30. Data: 2013-02-11 21:23:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > aparatem podczas otwartej migawki, to różnice są ogromne. Czyli tak
    > jakby stabilizacja działała tylko podczas otwartej migawki.

    w nikonie działałą podczas kadrowania gdy sie wcisneło spust do połowy,
    aktywizował sie system stabilizacji w VRce

    w OM-D to sie ustawia, może być ciągła stabilizacja lub tylko podczas
    robienia zdjęcia.

    w Nikonie też sie chyab dało to ustawić :)