  • 31. Data: 2013-02-11 21:24:46
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > Z ręki. Stabilizację mam w body a nie w obiektywie. Prawie jestem
    > przekonany, że coś faktycznie jest zepsute.

    > Jutro zrobię fotki i pokażę. Może to pozwoli doprecyzować efekt jaki
    > otrzymuję.

    bosz a czytałes manual?

    sądzę że funkcję stabilizacji podczas kadrowania się ustawia, bo ona podnosi
    znacznie zużycie enrgii przez body.

  • 32. Data: 2013-02-11 21:27:05
    Temat: Re: Jak sprawdzi? czy dzia?a stabilizacja?
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:

    > hahaha
    > Dzięki za spostrzeżenie :-D Przypuszczam, że mam uszkodzoną
    > stabilizację.
    >
    > Mogłem wczoraj drinka nie pić :-D

    > No jak to? Jesteś bardziej stabilny od statywu? :-)
    > Włączyłem sobie podgląd w powiększeniu namierzanego obiektu (przy
    > 450mm). Wspomniana lampa zewnętrzna z odległości ok 100m. Mam 2
    > stopnie powiększenia przy celowaniu, przypuszczam, że to drugie jest
    > w pobliżu 1:1. Nie byłem w stanie utrzymać w kadrze tej lampy. Ty
    > dałbyś radę?

    z włączoną stabilizacją z ręki takie coś idzie bez problemu odpwiednik
    600mm ogniskowej w OM-D

    > Faktem jest, że łokcia nie podpierałem. Sprawdzę to jutro. W
    > międzyczasie zrobiłem kolejny test i chyba coś jest nie tak.
    > Konsultowałem z serwisem i chcieliby sprawdzić to. Mianowicie
    > wyłączyłem stabilizację, obiektyw podparłem o jakiś przedmiot, czas
    > naświetlania 1/80 i prawie wszystkie zdjęcia wyszły ostre. Włączyłem
    > ją - prawie wszystkie lekko nieostre. Im krótsza ogniskowa, tym
    > rozmazanie mniej zauważalne.

    > Właśnie to mnie utwierdza w przekonaniu, że coś jest nie tak :-(

    bardzo prawdopodobne

  • 33. Data: 2013-02-11 21:34:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Marek wrote:
    > Tak tez podejrzewałem. No cóż, wyślę do serwisu aparat. Niech tam go
    > sprawdzą. Wcześniej pokażę fotki Tobie aby mieć pewność, że nie
    > przesadzam.
    >
    > Mój imiennik nim jest :-D

    faktem jest, że rabiałem zdjęcia z reki kliszakiem bez stabilizacji na
    dłuższych czasach, kwestia odpowiedniego chwytu i oparcia.

    jak strzelasz długa rurą to bez właściwego chwytu i zaparcia rąk o korpus
    (twoje własne ciało) masz małe szanse na dobre zdjęcia bez dobrej
    stabilizacji. Popatrz czasem na starszych filmach na fotoreporterów,
    pamiętaj że kiedyś nie było stabilizacji a zdjęcia tez sie robiło długimi
    rurami i reporterzy robili ostre zdjęcia.

    przy okazji warto też zauważyć dlaczego kiedyś ludzie na zdjęciach prasowych
    wyglądali godnie a teraz śmiesznie, kiedyś żaden fotograf nie fotografował
    ludzi z bliska z pozycji stojącej z obiektywem spuszczonym w duł, normą było
    co najmniej solidnie schylenie sie z aparatem a nawet przyklęknięcie.

  • 34. Data: 2013-02-11 22:04:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-11 21:27, Marek Dyjor pisze:

    > z włączoną stabilizacją z ręki takie coś idzie bez problemu odpwiednik
    > 600mm ogniskowej w OM-D

    No to mnie zmartwiłeś. Jutro pokażę Ci fotki aby ostatecznie uzgodnić
    czy coś mam sp... w aparacie. W skali 1:1 detale masz ostre?

    Marek

  • 35. Data: 2013-02-11 22:52:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-11 21:34, Marek Dyjor pisze:

> [...]
    > pamiętaj że kiedyś nie było stabilizacji a zdjęcia tez sie robiło
    > długimi rurami i reporterzy robili ostre zdjęcia.

    Tak, potrenuję. Technika chwytu i postawy ma bez wątpienia tu
    zastosowanie. Ale tak czy owak coś jest nie tak ze stabilizacją na 80%.

> [...]
    > fotografował ludzi z bliska z pozycji stojącej z obiektywem spuszczonym
    > w duł, normą było co najmniej solidnie schylenie sie z aparatem a nawet

    A faktycznie :-) Przeglądam właśnie stare fotki w Googlach. Ciekawe :-)

    Marek

  • 36. Data: 2013-02-12 09:05:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Z ręki. Stabilizację mam w body a nie w obiektywie. Prawie jestem
    > przekonany, że coś faktycznie jest zepsute.

    Aaa! Tego wcześniej nie zauważyłem, jeśli masz stabilizację w body to
    faktycznie może tak być że lepiej działa dla krótkich niż dla długich
    ogniskowych, ale nawet dla długich powinna jakoś działać.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2013-02-12 12:28:08
    Od: Marek <p...@s...com>

    Hej,

    Przesyłam testowe zdjęcia z opisem. Mam nadzieję, że wszystko będzie
    jasne. Wykonałem po kilka zdjęć w różny sposób. Jak na złość śnieg
    zaczął padać drugi raz tej zimy akurat wtedy gdy zależało mi na
    słońcu... Tak więc efekt nie jest aż tak widoczny jakbym sobie życzył.

    http://img805.imageshack.us/img805/2789/pogldowe.jpg

  • 38. Data: 2013-02-12 12:29:43
    Od: Marek <p...@s...com>

    Oto fotki:

  • 39. Data: 2013-02-12 12:32:33
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-12 09:05, Ergie pisze:
    > Aaa! Tego wcześniej nie zauważyłem, jeśli masz stabilizację w body to
    > faktycznie może tak być że lepiej działa dla krótkich niż dla długich
    > ogniskowych, ale nawet dla długich powinna jakoś działać.

    To zobacz jak działa u mnie to "jakoś" :-(
    http://img805.imageshack.us/img805/2789/pogldowe.jpg

    Stabilizacja więcej przeszkadza niż pomaga. Niestety śnieg zaczął padać
    drugi raz tej zimy więc fotki nie są takie jakbym chciał aby były. Widać
    jednak dość wyraźnie różnicę. Tylko ostatni wiersz jest ostry - tam
    gdzie stabilizację miałem off.

    Marek

  • 40. Data: 2013-02-12 12:37:34
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-11 21:24, Marek Dyjor pisze:

    > bosz a czytałes manual?

    Nie chodzi o to, że czegoś nie zrozumiałem tylko o to, że skoro działa
    przy video, to fizycznie układ stabilizacji jest sprawny. Jednakże przy
    robieniu zdjęć niewiele wnosi bo np. albo jest coś w sofcie zważone albo
    konstrukcyjnie sp... Osobiście nie widzę różnicy ze stabilizacją i bez
    niej. Mało tego, przy dużym zoomie i stabilnej pozycji zdjęcia wychodzą
    zauważalnie lepiej bez stabilizacji.

    > sądzę że funkcję stabilizacji podczas kadrowania się ustawia, bo ona
    > podnosi znacznie zużycie enrgii przez body.

    U mnie się nie włącza nawet podczas kadrowania. Zapewne tylko podczas
    otwartej migawki.

    Marek