  • 51. Data: 2009-11-04 11:29:32
    Temat: Re: Jak robic panoramy sferyczne ?- bedzie dlugie , bardzo dlugie
    Od: "janek" <n...@a...pl>

    na poprawe nie licze, ale niepokoi mnie, czy zyjesz? Sporej liczbie grupowiczów
    bedzie brakowalo
    natychmiastowej odpowiedzi...
    pozdr.j

  • 52. Data: 2009-11-04 12:01:54
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > http://www.DropBox.pl/file.php?name=F7B382541CAAAFB7
    0646030E7312EE6C

    > http://www.DropBox.pl/file.php?name=71C4E6F5E1A295D1
    271652129DAE2F0E

    nie sledze watku. samyangiem 8mm to robiles?
    calkiem fajnie tylko obcielo ogon temu misiu

  • 53. Data: 2009-11-05 11:59:34
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 25 Okt., 10:53, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > boku i wazne odslaniajac stopami uprzednio zakryte podloze ( np z
    > pozycja bacznosc do spocznij itp)
    >
    > sekwencje powtarzam kilka razy - w sumie udaje sie zamknac panorame
    > zdjeciami na 6 kierunkow czyli dwunastoma ujeciami , najmnijesza
    > mozliwa liczba kierunkow ddla tego obektywu wynosi piec , ale ryzyko
    > zbyt wasskiego pokrycia jest za duze.
    >
    > 1.b.d. uwagi ogolne .
    >  najwazniejsze jest stranne trzymanie aparatu tak by zachowac
    > rownoleglosc krawedzi . Wymaga skupienia . Duza pomoca jest to
    > urzadzonko  , ktore piszczy jesli nie ma zachowanego poziomu lub

    sserwaage.jpg

> [...]
    > beddzie potrzebne)  i zdjecie podlogi , odsuwajac sie nieco - czasami
    > sie przydaja .
    >
    > Przy zdjeciu podlogi zwrocic uwage na nastawe odleglosci  -zminic na
    > rzeczywista odleglosc . panoramy robi sie czesto przy nastawie ok 3 -
    > 10 mm dla podloza trzeba przejsc na ok 1 - 1-5 m.
    >
    > i  jako dowod ze z reki panoramka :
    >
    > zrobilem lekki retusz niezbyt staranny ,  szybko na dole ( jedna noge
    > dorysowalem , tutaj byl niewlelki blad zlozenia )  . niebo jest
    > oryginalne , mozna dopatrzec sie lekkiego stozka , latwy do usuniecia

    96F854CB3D938582

    > przyklad panoramy dosyc trudnej do zlozenia ze wzgledu na podloze ,
    > tutaj wyszla niemal bezblednie. jest kilka bledow nieistotnych.
    > aparat poziomy - pomiedzy zdjeciem piwnicy a parteru wyszla ze sklepu
    > kobieta , lekko odciete buty - mozna usunac przez odsloniecie tego
    > fragmentu ze zdjecia przyslonietego - pokazuje , zeby pokazac mozliwe
    > bledy.
    >
    > http://www.DropBox.pl/file.php?name=4F8429640FD55B6B
    BBBF2C1A2AF610FD

    > i dwie panoramy bez najmniejszej obrobki
    >
    > w jednej widac szczatkowo stopy w innej nie.
    >
    > Stopy sa widoczne  jesli nie zmienialsmy ich pozycji ( wowczas o tym
    > jeszcze nie wiedzialem ) i zalezy to tez od programu  , ktorym
    > skladamy panorame.
    >
    > http://www.DropBox.pl/file.php?name=F842E8DF87F49C8C
    8B489EEB6CCE8550

    > http://www.DropBox.pl/file.php?name=B72287406E500016
    A7EB32E4C1AA2037

    > cdn jutro - jak i czym skladac czyli gramy w programy- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    ciag dalszy

    wczesniej jeszcze jedna ciekawa mozliwosc :

    panoramy przy uzyciu monopoda.

    przy odrobinie starannosci jakosc i precyzja zlozenia jest prawie , ze
    taka sama jak ze statywu z glowica. Wystepuja jakies bledy , ale tak
    minimalne , ze mozna je najczesciej pominac. Zaleta monopodu jest
    maly ciezar , mozna zabrac ze soba zawsze jesli musimy ograniczyc
    ciezar. Statyw z glowica panoramiczna to juz spory ciezar.

    Na monopod zamocowalem malutka glowice , wazy pare deko - jest
    przeznaczona dla kompaktow . sluzy ona tylko do umiejscowienia aparatu
    w tej samej przestrzenia , nie do zamocowania na stale aparatu - a
    wiec moze byc ona mala i lekka.

    Zdjecia robie jak z reki
    albo z aparatem w poziomie , w 3 rzedach z dolu do gory i obrot o 90
    stopni w prawo.

    i tu nastepuje klu sprawy:

    przedni punkt nodalny w samyangu znajduje sie dokladnie 90mm od osi
    mocowania aparatu do glowicy.
    Po obrocie aparatu o 90 stopni w prawo , cofam noge monopodu o ok 9 cm
    do tylu i przesuwam o ok 9cm w lewo. gdybym zrobil to idealnie , to
    punkt nodalny w pozycji poziomej aparatu powinen znalezc sie zywsze w
    tym samym miejscu. W rzeczywistosci wystepuje zawsze jakies odchylenie
    i zmieniajac kat pochylenia aparatu oczywiscie pkt nodalny obiektywu
    zmienia swoje polozenie w przestrzeni ale nie jest ono wielkie - to
    rzad w pionie paru cm w poziomie mniej. Moznaby zrobic prosta szyne
    dystansowa i zamocowac w aparat w odleglosci 90 mm od sruby glowicy.
    Wowczas pkt nodalny teoretycznie powinen zmieniac swoje polozenie na
    tyle nieznacznie iz wplyw na bledy bylby niezauwazalny.

    Zmieniajac po kazdej sekwencji trzech zdjec polozenie nogi monopda ,
    odsuwamy dla kolejnego zdjecia zasloniety wczesniej fragment podloza,
    w ten sposob skladajac pozniej zdjecia uzyskamy podloze bez widocznej
    nogi mopnopoda , ona znika - nie jest wymagane wogole dodatkowe
    zdjecie podlogi i jej wklejanie.

    Analogicznie mozna zrobic zdjecia z aparatem w pozycji pionowej , zu
    tym ze wykonuje 2 zdjecia - dolu i gory i obracam sie o kat mniejszy
    niz 90 st.
    Dokonuje rowniez przestawienia nogi monopodu - w tyl i lewo o prawie 9
    cm.

    Wyniki sa badzo dobre - mozna robic panorame bezbledna.

    Programy.

    wg mnie maja decydujacy wplyw na jakosc zlozenia .

    przetestowalem 8 roznych programow zanim trafilem na te wlasciwe.
    A sa nimi
    panorama studio
    ptgui.

    obydwa kosztuja po ok 80 euro , ale daja wyniki lepsze niz inne.
    Pracuje sie nimi latwo , ale sa roznice.

    1. Bywa tak ze jeden z tych programow nie potrafi dobrze zlozyc
    zdjec , drugi ten sam material wyjsciowy sklada bezblednie.
    2. inaczej nastawia sie parametry obiektywu w tych programach.

    -wczytanie zdjec:
    wczytuje wylacznie zdjecia robione dookola ( czyli robione w trzech ,
    lub dwoch rzedach) oraz ewentualnie zdjecie sufitu jesli takowe
    zostalo zrobione. Zdjecia podlogi ( tego dodatkowego , gdyby bylo
    robione) nie wczytuje . One ew zostanie wklejone pozniej.

    Nastawa parametru obiektywu
    w panorama studio - wszystko automatycznie(!) , korekta obiektywu
    silna (!)
    w pt gui - parametry wybierane sa recznie (!) - obiektyw circular ,
    kat ok 145 st.(!)
    ( pierwszy program przy nastwie recznej parametrow sklada zdjecia
    zle , drugi przy nastwie automatycznej tez zle )

    w panorama studio w trakcie zlozenia program proponuje kadr -
    ustawiamy ramke 360*180 st , nawet gdyby w jej obszarze znalazla sie "
    dziura " obrazowa ( gdyby aparat byl obnizony niedostatecznie nisko w
    trakcie zdjecia piwnic , lub niedostatecznie wysoko w trakcie zdjecia
    "1 pietra".

    I to wszystko - skladamy -.panorama zostanie zlozona calkoiwcie
    automatycznie , jesli robilismy zdjecia jak poprzednio opisalem to
    niebo i podloga beda prawidlowo zlozone bez widocznych stop
    ( monopodu ) i nie beda wymagac retuszu , czy uzupelnienia
    brakujacego / zaslonietego elementu podloza.

    Wynik zalezy od tego jak udalo nam sie w trakcie zdjec utrzymac
    aparat poziomo/pionowo , mozliwie w tej samej przestrzeni. Oceniam ze
    w moim przypadku ok 75 % panoram z reki nie wymaga zadnego retuszu.

    te programy daja mozliwosc zapisania panoramy wprost w formacie mov.
    sfw , a wiec po zapisaniu mozna ogladac gotowa sferyczna panorame.

    Niekiedy wymagany jest retusz

    w tym przypadku zapisuje zdjecie panoramy w tiff.

    i teraz nastepny program

    Pano2VR

    program ten wczytuje panorame ( wazne nastwic przy wczytywaniu zrodla
    panorame equirect ... ! nie np auto lub inny)
    po wczytaniu dokonujemy konwersji sfery do szescianu - a wiec obraz
    kulisty zostanie przeksztalcony na 6 obrazow kwadratowych plaskich jak
    na wnetrze szescianu.

    Terazu mozemy wykonac wygodnie retusz na takim palskim zdejciu - np
    wklejenie brakujacego fragmentu / zasloniecie stop, statywu ,
    klonowanie itp.

    PO wykonaniu retuszu wczzytujemy ponownie do pano2vr poprawiony
    fragment i mozemy dokonac zapisu panoramy sferyczne w formacie mov lub
    swf.

    retusz wykonuje osobiscie w wygodnym corel paint schop pro , ale mozna
    w dowolnym programie graficznym. Corel ma przydatna funkcje - korekty
    fishaya.

    Jesli musze wkleic fragment podloza to najpierw oddzielne zdjecie
    tegoz poddaje korekcie fishaya czyli wyprostowaniu ( nastwa 137 ) i
    juz z prostokatnego plaskiego zdjecia podloza wycinam i kopiuje ten
    element ktory potrzebuje wkleic do wybranej sciany szescianu.
    Jesli ubytki na zdjeciu podloza sa male , wowczas bezsladowe
    uzupelnienie jest najczesciej mozliwe , jesli natomiast " dziura "
    jest duza ( jak np panorama robiona tym obiektywem w jednym
    rzedzie ) to jej uzupelnienie jest zabiegiem najczesciej karkolomnym.
    Bardzo trudno jest dopasowac zafarb i swiatlocien na wiekszej
    przestrzeni.

    c.d.n.

  • 54. Data: 2009-11-05 21:36:46
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 30 Okt., 03:20, nb <n...@n...net> wrote:

> [...]
    >
    > Nieźle to wyszło (na myszo- i klawiszologię trzeba samemu wpaść)
    > precyzję składania widać po horrosurrealistycznych artefaktach psa.

    1271652129DAE2F0E

    > Tutaj jest niemal to samo co w poprzedniej panoramie (ale bez psa).
    > Od strony konstrukcji panoramy sferycznej raczej dobrze, dużo informacji
    > jak ma 10 megabajtów.. Z ekspozycją wyszło trochę gorzej. Wiem, że nie
    > o to chodziło, ale ciekawi mnie, jak poprawiać taką panoramę. Jeśli
    > poszczególne składniki, to chyba trudno będzie posklejać bez
    > widocznych miejsc sklejania. Czy można obrabiać całość?

    pierwsza panorama jst robiona w hdr , druga nie.
    moim zdaniem hdr w panoramach jest niemal koniecznoscia.
    dynamika sceny czyli calej sfery niemal zawsze jest tak ogromna iz nie
    udaje sie w jednej panoramie prawidlowo naswietlic calosc. jakas czesc
    bedzie niedosiwtlona inna przeswietlona. Na ten temat dopisze pare
    uwag w dalszym ciagu.
    Np wszedzie spotykane zalecenia zeby robiac zdjecia przechodzic na
    tryb M nie potwierdzily sie w mom doswiadczeniu.

    ale o tym potym.

    mozna calosc obrabiac , mozna tez poszczegiolne skladniki jesli
    zrobisz konwersje do kostki szesciennej .

    calosc to zapisujac obraz panoramy w tiffie , problemem jest zaburzone
    zageszczenie odwzorowania na dole i gorze.. Mozna rozjasnic ,
    sciemnic , wyostrzyc , zrobic balans bieli calosci , jak kazdgo
    zdjecia - podac dowolnej obrobce. Wiele z tych podstaowych mozliwosci
    ma wbudowany program panorama studio.
    pawie niemozliwym jest dokonanie bezsladowo zabiegow lokalnych na dole
    i gorze takiego zdjecia - w tym celu trzeba robic konwersje do kostki
    szescienej i kazdy elemnet obrabiac jak zwykle zdjecie.

    XXX

  • 55. Data: 2009-11-05 22:37:46
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 05 of Nov 2009 22:36, XX YY wrote:

> [...]
    > udaje sie w jednej panoramie prawidlowo naswietlic calosc. jakas czesc
    > bedzie niedosiwtlona inna przeswietlona. Na ten temat dopisze pare

    Tyle wyjaśnienia wystarczy. Może więcej powie link np taki:
    http://cam.switch.ch/cgi-bin/pano2.pl?dd=-1

    --
    nb

  • 56. Data: 2009-11-06 12:28:42
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > Programy.
    >
    > wg mnie maja decydujacy wplyw na jakosc ...
    >
    > Erfahren Sie mehr ť- Zitierten Text ausblenden -

    dalszy ciag

    dla ilustracji zamieszczam tutaj panorame zrobiona przed chwila za
    pomoca monopodu.
    Bez zadnego retuszu. Podloga nie byla wklejana - jest zrobiona
    bezblednie , nie widac butow ani monopodu.
    za nisko unioslem aparat do gory ( 1 pietro ) przy robieniu zdjecia
    stad blad na gorze , ktory bez problemu daje sie wyretuszowac.
    Nie robie tego aby pokazac ew. bledy.

    ten sam material wyjsciowy skladany za pomoca panorama studio i ptgui

    panorama studio:

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=DA01F3E0D6B290FB
    51E8E91B27F6DD4B

    ptgui

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=DC0976917CAF540A
    F7F9E0DF734244F6

    generalnie panorama studio lepiej obchodzi sie ze zroznicowaniem
    jasnosci i barwy poszczegolnych zdjec , lepiej dobiera kontrast
    calosci i lokalnie .
    ptgui sklada najczesciej jednak dokladniej. To zalezy od konkretenej
    sytuacji.
    Jesli ktos decyduje sie na zakup jednego z wymienionych programow to
    jednak czesciej uzywam ptgui i na ten bym wskazal.

    jak widac wynik od strony techniczej w sensie prawidlowosci zlozenia
    dla panoramy krajoznawczo-wycieczkowej jest jak najbardziej
    zadawalajacy - statyw z glowica nie jest konieczny.

    I na koniec jeszcze jedna podpowiedz. Bardzo duza pomoca dajaca taki
    sam wynik a moze lepszy niz monopod jest statyw sznurkowy. Z jednej
    strony petla zalozona na obiektyw pomiedzy pierscieniem nastawy
    odleglosci a oslona przeciwsloneczna ( jest w samyangu miejsce na
    sznurek o grubosci do 2 mm np od zaluzji jest to miejsce niemal
    dokladnie w puncie nodalnym ) ,z drugiej strony petla na koncowke
    buta. Pozwala to na b . dobre unieruchomienie punktu nodalnego w
    przestrzeni , napinajac sznurek pionowo w trakcie fotografowania .

    Na tym koncze watek panoram z reki

    cdn na temat doswiadczen z glowicami i inne ogolne uwagi wkrotce.

    XXX

  • 57. Data: 2009-11-06 21:07:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > cdn na temat  doswiadczen z glowicami i inne ogolne uwagi wkrotce.
    >
    > XXX

    Aby umilic czas w oczekiwania na ciag dalszy panoramka ze statywu -
    jeszcze swieza i mokra , tak jak obiektyw od deszczu.
    na dowod ze ze statywu - pozostawilem go.

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=0D351F79400B57A1
    EC15254182F67CEA

  • 58. Data: 2009-11-09 12:22:12
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 6 Nov., 22:07, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > jeszcze swieza i mokra , tak jak obiektyw od  deszczu.
    > na dowod ze ze statywu - pozostawilem go.

    dla umierajacych z niecierpliwosci - proponuje dla skrocenia czasu
    samodzielna konstrukcje glowicy pano na monopod .
    rozstaw otworow na sruby - 90 mm - to wszystko - czas wykonania ok 1/2
    godz.
    Skutecznopsc w plenerze w dzien taka sama jak prawdziwej glowicy,

    na pokazanych zdjeciach w pozycji dla ujec w pionie i w pozycji
    transportowej.

    tutaj i 2 kolejne zdjecie w prawo:

    http://picasaweb.google.at/fotografie25/DivTesty#540
    2077001260938162

  • 59. Data: 2009-11-16 08:02:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    niech zywi nie traca nadziei czyli ciag dalszy.

    3.0 Kilka uwag na temat panotram robionych ze statywu.

    Nie bede opisywal szeroko , w sieci istnieje masa opisow a wszystkie
    one sprowadzaja sie do nastepujacego postepowania:
    -fotografujemy dookola aparatem wypoziomowanym w pozycji kadru
    pionowej caly horyzont - 360 st. wystrcza 5 ujec.
    -odchylamy na glowicy aparat do gory fotografujemy niebo
    -zdejmujemy aparat z glowicy , odsuwamy statyw i fotografujemy pionowo
    w dol podlloze na ktorym sie znajdowalismy.

    w sumie 7 zdjec.
    Nastawy aparatu reczne.

    Otoz doszedlem do innych wynikow znacznie ulatwiajacych prace.

    3.1 Najpierw parametry nastawy aparatu:
    przyslona w samyangu przmknieta do co najmniej 5,6
    parametry expozycji : preselkcja przyslony.
    W zdecydowanej wiekszosci przypadkow zdjecia sa bardziej wyrownanie ,
    harmonijnie naswietlane jesli stosuje automatyke.
    Zalecenie naswietlania w tybie M najczesciej sie nie sprawdza dobrze.
    Dynamika sceny najczesciej jest zbyt duza , prowadzi to do
    przeswietlonego nieba ( wpada w odcien turkusowy) i niedoswietlonego
    dolu . Programy do skladania panoram maja zdolnosc rownowazenia
    expozycji poszczegiolnych kadrow . lepszy wynik uzyskuje stosujac
    wszystkie kadry naswietlony optymalnie np AV m( ale sa wyjatki np
    zdjecia wnetrz z oknem)
    balans bieli w trakcie fotografowania nie ma zadnego znacznia , w
    aparacie zawsze mam Auto , przy wywolywaniu rawu najczesciej dla
    wszystkich zdjec dobieram ten sam balans bieli.

    3.2 ustawienie aparatu
    Samyang ma kat widzenia po dluzszym boku150 stopni - nie pokrywy celaj
    polsfery
    Odchylam os podluzny aparatu na dol o 15 stopni
    i robie ujecia horyzontu - 5 zdjec co ok 70-75 stopni.

    3,2.1 horyzont , zenit

    Przy odchyleniu aparatu w dol o 15 stopni obiektyw widzi glowice i
    statyw , otrzymujemy pelne zdjcie podloza z widocznym statywem - nie
    ma dziury koniecznje do wypelnienia . Nalezy tylko usunac statyw co
    najczescie udaje sie w zaleznosci od podloza sprawnie i bezsladowo.

    i teraz o ile horyzont ma jakies linie laczace z czescia gorna ,
    ktora nia zostala objeta na kadraach horyzontu ( np drzewa , wysokie
    budowle , wyrazne chmury itp)
    wykonuje zdjecie zenitu udchylonym na glowicy aparatem do gory.Zwykle
    prostopadle zdjecie sfery niebieskiej. Na zrobionym zdjeciu sprawdzam
    czy na jego brzegach widoczne sa szczegoly laczace ze zdjeciami
    horyzontu.

    jesli tak to te 6 zdjec dla podloza nieregularnego ( lattwego )
    wystrczaja do zlozenia panoramy. Jesli nie ma szczegolow laczacych
    albo np w trudnych warunkach jak zdjecia nocne to unosze aparat do
    gory do poziomu 35 st i ponownie dokonuje fotografii horyzontu na
    tych samych kierunkach co uprzednio z opuszczonym aparatem.

    w tym przypadku pokryje cala sfere 10-cioma zdjeciami , ktore poziej
    skladam automatycznie.

    3.2.2 Podloze

    najwiekszym problemem bylo dla mnie zaklejenie dziury powstalej przy
    robieniu zdjec aparatem ulozonym na glowicy poziomo. Rzadko tylko
    udalo mi sie zrobic to bezsladowoa. Przy robieniu zdjecia aparatem z
    reki prostopadle ( nie zawsze idealnie ) w dol laczymy brzegi
    zrobione krawedzia obiektywu z czescia zrobiona srodkiem. nie zgadza
    sie na calje powierzchni odcien barwy , swiatlocien , ostrosc ,
    rozdzielczoc. To zabieg dla mnie karkolomny.

    wybor podloza .

    jesli to mozliwe wybieram podloze nieregularne np trawa , zwir ,
    asfalt , gleba.
    W tym przypadku wogole nie wykonuje zdjecia podlogi. Udaje sie usunac
    retuszem bezsladowo widoczny na zdjeciu statyw. To tylko kwestia
    cierpliwosci na ile zostanie zrobione to starannie - na ogol to zabieg
    trwajacy minute , nieraz ( np lukowo ulozona kostka brukowa troche
    dluzej)

    tutaj przyklady swierzych wczorajszych panoram

    z widocznym statywem statywem i po usunieciu usunietym. obydwie
    zlozone z tylko 6 kadrow.

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=CACC207862243B61
    BDDAFD8BBF606501

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=7F092841BD927D50
    1ECF202DE0DC7763

    jesli podloze musi zostac odwzorowane dokladnie to wykonuje zdjecie
    podloza ale b . starannie - musi byc zrobione dokladniej niz z reki

    - obracam glowice panoramiczna o 90 st w bok tak by obiektyw byl
    skierowany dokladnie pionowo w dol.
    - podnosze kolumne statywu do gory tak by obiektyw znalazl sie
    dokladnie na tej samej wysokosci jak w trakcie robienia zdejc
    horyzontu.
    -usuwam statyw by odslonic miejsce przezen uprzednio zajmowane , przy
    wysko rozlozonych nogach os optyczna obiektywu trafia niemalze w
    srodek statywu przy uprzednim polozeniu - to ulatwia wklejenie
    zdjecia.
    Uklad jest malo stabilny , na ogol podczymujue dla rownowagi statyw
    jakos palcem .
    I robie zdjecia podloza z gory.

    3.2.3. Zlozenie zdjec .

    Skladam automatycznie w ptgui - jak opisywalem.
    Wczytuje zdjecia horyzontu i sufiu ( 6 sztuk ) lub 10 zdjec
    horyzontu jesli byly robione w dwoch rzedach.

    Panorame zapisuje w tifie , konwertuje do szescianu , nastepnie
    podloze albo retuszuje , albo wklejam latke po jej uprzednim
    wyprostowaniu na efekty fishaye.

    przyklad panoramy z wklejonym podlozem - ten burdel w moim pokoju
    pracy chcialem kiedys upamietnic - panorama dwurzedowa ze zdjeciem
    podloza ( 11 ujec )

    http://www.DropBox.pl/file.php?name=F09A8D8979697D89
    101378BF028CB543

    3.3. Pare uwag na temat glowic panoramicznych

    Wszytkie maja jeden blad konstrukcyjny- ramie poziome odchodzi w bok ,
    w ten sposob ze obiektyw o 180 stopniowym kacie widzenia musi je
    obejmowac . To przeszkadza w klejenieu panoramy . Objawia sie to
    nieraz zaowalowaniem dolnego fragmentu - w zaleznosci od programu.
    Najlepsze sa glowice robione wlasnorecznie pod konkretny aparat. Jesli
    ktos bedzie robil to sugeruje wypuszczenie ramienia poziomego nie w
    bok a do tylu ( patrzac z gory w kierunku zgodnym z kierunkiem
    zdjecia).

    Fabryczne maja te zalete i wade jednoczesnie ze sa uniwersalne , tzn
    robione na wyrost . niepotrzebnie duze i ciezkie. Koszt dobrej glowicy
    to ok 1000 zl i wiecej ( !)
    wlasnorecznie robiona moze byc bardziej funkcjonalna dla naszego typu
    aparatu , mniejsza i lzejsza a kosztowac 10 % tej sumy.

    Dla samyanga i canona c50d odlegosci sruby mocowania od
    -punktu nodalnego :90mm
    - osi obrotu -43 mm

    To wszystko.
    Dziekuje za uwage.