  • 1. Data: 2009-10-23 17:13:23
    Temat: Jak robic panoramy sferyczne ?- bedzie dlugie , bardzo dlugie
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Krotka inwokacja

    Najlepszym recenzentem moich zdjec jest zona - niemal zawsze poswieca
    zdjeciu , ktore pokazuje nie dluzej niz jedna sekunde i stwierdza :"
    to jest nic".
    Jesli zatrzyma wzrok na pare sekund juz wiem ze jest dobrze.
    POkazalem zonie panoramy Zbooya .
    Ogladalismy wspolnie w niedzielne przedpoludnie ze dwie godziny.
    Dla mnie to ostateczny dowod , ze te panoramy sa ( niemal ) doskonale
    pod kazdym wzgledem. Jesli wiec napisze pare uwag n.t. moich
    doswiadczen z panoramami (pol?) sferycznymi , to nie dlatego ze
    uwazam , ze robie to dobrze , a dlatego ze liczne opisy milcza na
    temat szczegolow , a jak wiadomo diabel spi w szczegole. I o tym sie
    przekonalem - dochodzilem dlugo . b.dlugo do prawidlowego zlozenia.

    1 Panoramy z reki .

    Udaje sie zlozyc niemal bezblednie. bledy sa wieksze lub mniejsze ,
    zawsze jakies , czesto nieistotne. Na tyle male , iz aby ich uniknac
    nie oplaca mi sie targac ze soba ciezki statyw z glowica. Mozna te
    bledy stosunkowo latwo wyprowadzic przez retusz albo i pozostawic ,
    jesli panorama ma byc wpspominkowa. Zrobilem pierwsze panoramy z reki
    na urlopie i jak zwykle pare zdjec. Ladunek tresciowy panoram
    sferycznych jest nieporownywalnie wiekszy od zdjec ujmujacych
    niewielki wycinek otoczenia.
    Ladunek stymulujaco-reminescencyjny w panoramach jest wiec
    nieoporownywany

    1.a

    sprzet .
    mam do dyspozycji tani obiektyw samyang 8 mm i podpinam do canona aps-
    crop 1.6..
    i to jest problemem
    kat widzenia ( po dluzszym boku ) wynosi ok 150 st tzn nie pokrywa
    calej polsfery .

    opisy , ze robimy z pionowo ustawionym aparatem 5 zdjec co 72 stopnie
    w poziomie i pozniej strzelamy niebo i podloge sie nie sprawdzily. o
    ile wklejenie nieba przychodzi czesto stosunkowo latwo to wypelnienie
    tak duzej dziury na ziemi nie jest praktycznie bezblednie mozliwe
    ( rozna perspektywa odwzorowania , rozny swiatlocien , zafarb )

    a wiec sprzet to fiszaj ( po dluzszym boku ) 150 st w aps-c

    1.b zdjecia

    o ile to mozliwe wybieram miejsce o podlozu nieregularnym ( trawa ,
    piasek , asfalt , beton itp) jesli wystapilyby jakies bledy to sa
    one na takim podlozu nieidentyfikowalne , na plytkach chodnikowych juz
    niewielki blad zlozenia natychmiast bedzie widoczny , dlatego jesli to
    mozliwe , a jest to niemal zawsze bez wiekszego znaczenia unikajmy
    podloza regularnego ( choc i takie mam czasem dobrze zlozone ,
    czesciej jednak nie )

    robie w dwoch pozycjach aparatu w zaleznosci od sytuacji , sugeruje
    porownie obydwu wersji ,gdyz nie chce przynudzac, warto roznice
    sprawdzic samemu

    - z aparatem w poziomie
    - z aparatem w pionie

    1.b.a. w poziomie

    robie zdjecie w 3 -ech poziomach
    -piwnica , z obiektywem skierowanym na dol tak bym widzial siebie .
    konieczne jest objecie pola za soba
    -parter , zdjecie na wprost poziomie , ew lekko uniesione
    - 1 pietro z obiektywem skierowany ku gorze tak by obejmowalo czesc
    poprzedniego kadru i gore za glowa

    to wazne dol musimy obejmowac nogi za soba i gore za glowa.

    robie tak 3 zdjecia na dowolny kierunek nazwijmy go N

    nastepnie drepczac w miejscu robie obrot o 90 st i tak samo robie 3
    zdjecia na kierunek O ( dla porzadku robie to zawsze zgodnie z
    kierunkiem ruchu wskazowek zegara )

    i teraz najazniesze - nalezy zmienic pozycje stop , one nie powinny
    zakrywac tego samego fragmentu podloza jak w zdjeciach na kierunek N -
    uzyskujemy to n.p. przez lekki rozkrok. Staramy sie utrzymac aparat
    mozliwie w tej samej przestrzeni.

    i powtarzam sekwencje obracajc sie o 90 stopni ( w prawo ) na kierunki
    S , W wykonujac zawsze 3 zdjecia na danym kierunku i WAZNE , za
    kazdym razem ZMIENIAM POLOZENI STOP.
    W sumie mam wiec 12 zdjec . ktorymi pokrylem cala (pol)sfere niebieska
    i podloze.

    c.d.n. jutro

  • 2. Data: 2009-10-24 08:09:58
    Od: "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl>

    Niesmialo zaproponuje bys zaczal od publikacji chocby jednej swej panoramy.
    Najlepiej takie, która Twa Zona ogladala ciut dluzej niz sekunde ;-)

    Pozdr.:
    mkowalczuk

  • 3. Data: 2009-10-24 08:37:40
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...
> [...]
    > kazdym razem ZMIENIAM POLOZENI STOP.
    > W sumie mam wiec 12 zdjec . ktorymi pokrylem cala (pol)sfere niebieska

    WIELKI SZACUN
    tyle razy nacisnac Caps Look :)

    JD

  • 4. Data: 2009-10-24 09:22:54
    Od: "Piotr Biernawski" <p...@b...com>

> [...]
    > zawsze jakies , czesto nieistotne. Na tyle male , iz aby ich uniknac
    > nie oplaca mi sie targac ze soba ciezki statyw z glowica.

    bzdura do kwadratu. sprobuj zrobic panorame z obiektami na pierwszym planie
    i chocbys sie posral to nie zlozysz panoramy jesli obiektyw nie byl w osi
    obrotu. wyobraz sobie dwa slupki jeden za drugim ktore leza z twojego
    pounktu widzenia w jednej osi, zas aparat zrobi np 2 zdjecia gdzie slupki
    rozjezdzaja sie raz w jedna strone raz w druga. przykro mi ale w tym
    momencie you failed ;)

    co do reszty - jak dla mnie nie specjalnie ciekawe sa dywagacje na temat
    tego jak zlozyc plytki chodnikowe pod nogami. a szczegolnie ze nie poparte
    chocby jednym przykladem. mimo to zycze powodzenia, skoro zona ma zajecie to
    znaczy ze juz jakis pozytek z twojej pracy jest ;p

    pozdr
    p.

  • 5. Data: 2009-10-24 09:47:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 24 Okt., 11:22, "Piotr Biernawski" <p...@b...com> wrote:
> [...]
    > i chocbys sie posral to nie zlozysz panoramy jesli obiektyw nie byl w osi

    z tego co piszesz wynika , ze probowales zlozyc w toalecie i porobiles
    sie z wysilku w gacie.

    ja skladam w komputerze za pomoca software i trwa to pare minut -
    calkowicie auomatycznie.

    jesli uwazasz ze bzdura to nie czytaj dalej - wolnosc wyboru.

  • 6. Data: 2009-10-24 09:55:30
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    XX YY pisze:
> [...]
    > sie z wysilku w gacie
    >
    > ja skladam w komputerze za pomoca software i trwa to pare minut -

    A u innych składają pewnie krasnoludki, też w pełni automatycznie :P

    > jesli uwazasz ze bzdura to nie czytaj dalej - wolnosc wyboru.

    Pokażesz w końcu jakiś przykład, czy będziesz tylko gadał?

  • 7. Data: 2009-10-24 09:58:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 24 Okt., 10:09, "mkowalczuk" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Niesmialo zaproponuje bys zaczal od publikacji chocby jednej swej panoramy.
    > Najlepiej takie, która Twa Zona ogladala ciut dluzej niz sekunde ;-)
    >
    > Pozdr.:
    > mkowalczuk

    otoz zalogowalem sie do servera panoram

    po mozolnym wyslku wyslalem pierwsza panorame 22 mb ( jako jpg ,
    zrobiony na poczekaniu jako ilustracje ) po czym server zameldowal ,
    mozesz wyslac jeszcze 3 a potem zaplac , niczego nie pokazujac

    na drugim serwerze zameldowal problem z konversja sfw ( flash - mam
    wszystkie we flashu , oryginaly wyrzucam ) do mp4 i tez cos baknal o
    zaplacie.

    nie o koszt tutja chodzi tylko wogole nie chce mi sie zarzadzac
    jakimkolwiek przelewem.

    pisalem w innym watk u iz jesli dam rade to zamieszcze panoramy razem
    z opisem jesli nie to ilustracje umieszcze nieco pozniej kiedy znajde
    akis server.
    nie chce mi sie budowac wlasnej strony ww z teo powodu.

    ach i jeszcze jedno , jesl beda uwag zlosliwe natychmiast przerywam -
    ten opis nie jest mi do niczego potrzebny , robie to na prosbe jednego
    z grupowiczow.

  • 8. Data: 2009-10-24 09:59:41
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Pokaż panoramy, żeby można porównać efekty z metodą.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-10-24 10:03:28
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 24 Okt., 11:59, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:
    > Pokaż panoramy, żeby można porównać efekty z metodą.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł W.
    >
    > --
    > "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też
    > pokazuję, ale ja wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

    mozesz wskazac jakis serwer zamieszczajacy panoramy . mam w formacie
    sfw - juz po konwersji dla flasha.

    ev. moge przeslac na priva jesli ktos ma mozliwosc zamieszczenia u
    siebie w celach ilustracyjnych - chce pokazac panoramy zarowno z
    bledami jakie moga wystpisc i praktycznie bez bledow.

  • 10. Data: 2009-10-24 10:15:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Wrzuć w jakimś formacie, który można obejrzeć off-line. Tego 22MB jpg, o
    którym mówisz w poście wyżej też możesz wrzucić TU->
    www.wyslijto.pl

    Pozdrawiam,
    Paweł W.