  • 1. Data: 2009-10-22 18:04:17
    Temat: wydaje mi się, ze nie istnieje ale jakoś mentalnie sobie z tym nie radzę:)
    Od: "marek augustyński" <h...@p...onet.pl>

    Pewnie temat sie gdzieś przewinął ale nie pamiętam. Czy orientujecie się czy
    jest coś, pytam o fotografię, co można zrobić tylko aparatem cyfrowym a nie da
    się zrobić analogowym. I drugie podobne pytanie tylko na odwrót.
    Od razu mówię, że nie pytam o jakość i w ogóle o rozgraniczanie co jest
    lepsze. Nie pytam również o estetyczną stronę, tzn. o końcową odbitkę, że
    wydruk taki, a baryt z ciemni siaki. Zakładam również, że kliszę mogę
    zeskanować i poddać obraz obróbce w photoshopie. Zawężam problem wyłącznie do
    aparatu.
    Czy istnieje choćby jedna rzecz, którą mogę zrobić analogiem, a cyfrą nie i na
    odwrót?
    Aha. Pytam wyłącznie o zdjęcia, obraz zatrzymany.

    Jeśłi temat był proszę o skierowanie mnie tam:)

    Pozdrawiam i dzięki za pomoc
    marek

  • 2. Data: 2009-10-22 18:27:42
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    marek augustyński wrote:
    > Czy istnieje choćby jedna rzecz, którą mogę zrobić analogiem, a cyfrą
    > nie i na odwrót?

    Wielokrotna ekspozycja - rzecz w przypadku cyfry w zasadzie niespotykana
    (choc kojarze, ze jakis aparat mial taka funkcje...).

    k,

  • 3. Data: 2009-10-22 18:29:20
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    marek augustyński pisze:
> [...]
    > odwrót?
    > Aha. Pytam wyłącznie o zdjęcia, obraz zatrzymany.
    >
    > Jeśłi temat był proszę o skierowanie mnie tam:)

    Moim zdaniem stosując zapis na filmie, możesz rozciągnąć zakres tonalny
    sceny zachowując ciągłość histogramu (wywołanie typu push, czy też
    wywołanie N+ileśtam). W zapisie cyfrowym rozciągnięcie zakresu tonalnego
    powoduje utratę ciągłości histogramu i przejście na histogram szpilkowy.
    Na obrazie końcowym owocuje to skokowymi zmianami tonów zamiast płynnych
    przejść tonalnych.

    Pozdrawiam
    Jakub Roguski
    http://www.roguski.eu

  • 4. Data: 2009-10-22 18:34:15
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    marek augustyński pisze:
> [...]
    > odwrót?
    > Aha. Pytam wyłącznie o zdjęcia, obraz zatrzymany.
    >
    > Jeśłi temat był proszę o skierowanie mnie tam:)

    Wielokrotne wywoływanie cyfrowego RAWa z różnymi ustawieniami balansu
    bieli i/lub z różną ekspozycją?

  • 5. Data: 2009-10-22 18:40:17
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._postu_.pl>

    KILu pisze:

    > Wielokrotna ekspozycja - rzecz w przypadku cyfry w zasadzie niespotykana
    > (choc kojarze, ze jakis aparat mial taka funkcje...).

    No, to akurat robi sie w Photoshopie :-)
    A do tego niektóre aparaty cyfrowe mają funkcję wielokrotnej ekspozycji,
    jak choćby Nikony D700, D300, D200 (wszystkie do 10 ekspozycji) czy D90
    (do 3 ekspozycji).

    Jakub Roguski

    http://www.roguski.eu

  • 6. Data: 2009-10-22 18:45:19
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Jakub Roguski" <_adres_@_stopka_._postu_.pl> napisał w
    wiadomości news:hbq8m1$vtg$1@node1.news.atman.pl...
> [...]
    > A do tego niektóre aparaty cyfrowe mają funkcję wielokrotnej ekspozycji,
    > jak choćby Nikony D700, D300, D200 (wszystkie do 10 ekspozycji) czy D90

    A k10d do 9.

    --
    Yogi(n)

  • 7. Data: 2009-10-22 18:49:41
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze marek augustyński:

    > Czy istnieje choćby jedna rzecz, którą mogę zrobić analogiem, a cyfrą nie

    Ekspozycja trwająca kilka godzin - żadna matryca tego nie wytrzyma.

    > i na
    > odwrót?

    Dowolny wybór balansu bieli. HDRI.
    Filtry artystyczne :>>>

  • 8. Data: 2009-10-22 18:51:23
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    Mz. nie ma - można ew. wymyślać jakieś ekstrema z dupy wyjęte, typu że
    w cyfrze posługując się ISO milionpięćsetstodziewięćset można rąbać
    dynamiczne tematy w ciemnościach, a bardzowielkoformatowym analogiem z
    hiperniskoczułym filmem i maksymalnie przymkniętym obiektywem można
    robić tygodniowe ekspozycje, ale pominąwszy duperele, to wszystko jest
    do zrobienia.

  • 9. Data: 2009-10-22 19:25:42
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Jakub Roguski wrote:
    > No, to akurat robi sie w Photoshopie :-)

    Mam wrazenie, ze autor w swej miejscami niezbyt jasnej wypowiedzi
    zasugerowal, iz nie bierze PS pod uwage. :)

    Fiu, calkiem sporo tego.

    k,

  • 10. Data: 2009-10-22 19:33:29
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

    Obraz z cyfry zbliżył się jakością do analoga, a w niektórych aspektach
    przekroczył jego jakość. W fotografii czaro białej, mam wrażenie, dalej
    przeważa analog (ale już coraz mniej). Matryce dają lepsze obrazy przy
    mniejszej ilości światła niż film. Film barwny ma wciąż większą użyteczną
    skalę naświetleń, na cyfrze cały czas trzeba walczyć (uważać) z przepałami.
    Na cyfrze nie da się robić ekstremalnie długich naświetleń, chyba, że
    dedykowanym do tego sprzętem. Cyfra daje niesamowitą wygodę i szybkość
    efektu i dlatego jest tak lubiana i wypiera metodę analogową. No i chyba
    jest tańsza przy dużej ilości robionych zdjęć.

    Tonalność, ziarno, cała ta otoczka magiczno wizualna jest już moim zdaniem
    do pominięcia, bo można imitować dowolne smaczki w programie graficznym (pod
    warunkiem, że nie złapie się jakichś paskudnych przepałów, bo wtedy na
    kilometr czuć cyfrą)