  • 1. Data: 2009-10-01 08:34:06
    Temat: Jak policzyć skale odwzorowania w makro?
    Od: Thomas <k...@g...com>

    Witam,

    Taki problem mam. Chce policzyc skale odwzorowania dla takiego
    zestawu: obiektyw makro 50mm, pierscien posredni 21mm i konwerter
    makro Raynoc DCR-250 (przykladowo). Zgodnie z tym co wynalazlem w
    necie to dla samego obiektywu i pierscieni posrednich to powinno wyjsc
    1:2.3 (zgodnie ze wzorem skala=grubosc pierscienia/ogniskowa
    obiektywu). No dobrze, ale jak do tego doliczyc dzialanie tego
    komwerera? Moze slabo szukalem, ale nie znalazlem. Ta konkretna
    soczewka makro ma sile 8 dioptrii. Czy jest w stanie ktos pomoc?

    A wracajac do samych pierscieni. Po zalozeniu 21mm pierscienia do
    obiektywu 135mm dostaje skale 1:6.4??

    Kolejna sprawa (juz calkiem przy okazji tematu glownego). Jak wyliczyc
    (czy sie w ogole da) nowa, minimalna odleglosc ostrzenia dla obiektywu
    po zastosowaniu pierscieni posrednich??

    Pozdrawiam
    Thomas

  • 2. Data: 2009-10-01 09:03:45
    Temat: Re: Jak policzyć skale odwzorowania w makro?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 10:34, Thomas <k...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Kolejna sprawa (juz calkiem przy okazji tematu glownego). Jak wyliczyc
    > (czy sie w ogole da) nowa, minimalna odleglosc ostrzenia dla obiektywu

    odpowiedz jest natychmiastowa :
    najwygodniej skale odwzorowania w makro jest policzyc ze wzoru

    sk odwz = (odl obrazowa-ogniskowa )/ogniskowa.

    odleglosc obrazowa latwo wyznaczysz wiedzac ze przy nastwieniu na
    nieskonczonosc bez pierscieni jest rowna ona ogniskowej.Baz problemu
    przeliczysz wysuwajac tubus w dowolny sposob.

    jak sie liczy zmiane ogniskowej z soczewka nasadkowa / konwerterem
    jest podane w watku pytanie do WM

    masz juz wszystko.

  • 3. Data: 2009-10-01 09:08:52
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 11:03, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > jest podane w watku  pytanie do WM
    >
    > masz juz wszystko.- Zitierten Text ausblenden -

    dodam moze jeszcze od str. praktycznej

    po skroceniu robi sie wzor :

    ska odwz= wyciag ( ogniskowa)

    przy czym dla nastawienia na nieskonczonosc wyciag = 0

    tak wiec do wzoru bierzesz w praktyce kazdy dodatkowy wysuw obiektywu
    ponad nastawienie na nieskonczonosc.

    linijeczka wystarcza.

  • 4. Data: 2009-10-01 09:29:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 11:08, XX YY <f...@g...com> wrote:

> [...]
    > ponad  nastawienie na nieskonczonosc.
    >
    > linijeczka wystarcza.- Zitierten Text ausblenden -

    sorry nie znalazlem w tamtym watku sposobu kjak wyliczyc nowa
    ogniskowa po zalozeniu soczewki wiec podaje wzory

    D= 1/f diptrie , f ogniskowa w m tak wiec obiektyw 125 mm ma
    1/0,125 m= 8 dioptri

    D ukladu = D1 +D2 +D3 +..+Dn

    D1 - liczba dioptri kazdego z polaczobnnych ze soba ukladow optycznych

    jesli wiec polaczycz ze soba obiektyw 100 mm d1 = 1/0,1= 10 z soczewka
    8 D ( dcr 250 d2=8)

    to dostaniesz D =10+8 = 18 D

    f=1/18 =55 mm
    taka bedzie ogniskowa ukladu.

    teraz juz mozesz wszystko wyliczyc jak chcesz

    resume

    1. ska odwz = wyciag/f

    2. D = 1/f ( m)

    3 D ukl = D1+..+ Dn

    XXX

  • 5. Data: 2009-10-01 11:32:02
    Temat: Re: Jak policzyc skale odwzorowania w makro?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

> [...]
    >
    >f=1/18 =55 mm
    >taka bedzie ogniskowa ukladu.
    >
    >teraz juz mozesz wszystko wyliczyc jak chcesz

    To wszystko prawda (sam zreszta czesto sie na te wzory powoluje), ale... nie
    do konca. Problem w tym, ze te wszystkie zaleznosci zostaly opracowane dla
    soczewek plaskich o zerowej grubosci których zlozenie powoduje, ze w wyniku
    otrzymujemy tez soczewke plaska o zerowej grubosci. W przypadku rzeczywistym
    dolozenie soczewki do obiektywu powoduje powstanie nowego ukladu optycznego,
    którego plaszczyzny glówne (przedmiotowa i obrazowa) beda w wyniku
    dolozenia soczewki przesuniete. Dodatkowy wyciag wystepujacy we wzorze na
    skale odwzorowania S=d/f wyliczamy odejmujac ogniskowa od odleglosci miedzy
    plaszczyzna glówna obrazowa a plaszczyzna matrycy - zatem zmiana polozenia
    plaszczyzn glównych wplywa na wyciag i w celu jego poprawnego obliczenia
    powinnismy znac polozenie plaszczyzny glównej obrazowej obiektywu z dolozona
    soczewka. Niestety tego polozenia na ogól nie znamy - pozostaje nam zatem
    wyliczanie skali bez uwzglednienia wplywu dodatkowej soczewki na polozenie
    plaszczyzn glównych obiektywu i swiadomosc, ze uzyskany wynik nie jest
    dokladny.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2009-10-01 12:48:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 13:32, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > wyliczanie skali bez uwzglednienia wplywu dodatkowej soczewki na polozenie
    > plaszczyzn glównych obiektywu i swiadomosc, ze uzyskany wynik nie jest

    najwiekszym zrodlem bledow moze byc niezgodnosc ogniskowej nominalnej
    podanej na obiektywie z rzeczywista.
    szczegolnie w zoomach rozbieznosc moze byc spora.

    odleglosc obrazowa to odl pomiedzy srodkiem optycznym obiektywu a
    plaszczyzna obrazowa.
    bez soczewki dodatkowej srodek optyczny najczesciej znajdje sie w
    plaszczyznie przyslony , i mozna go latwo pomierzyc .wyznaczyc.

    Dla ukladu z zalozona soczewka srodek optyczny sie przesuwa i mozna go
    jesli ktos chce raz na zawsze wyznaczyc rozwiazujac prosty uklad
    dwoch rownan liniowych :

    a ) 1/f= 1/odlobr+1/odlprzedm.

    b) odl obr + odl przedm mozna pomierzyc ( np metrem
    stolarskim ;-) )

    Jesli ktos lubi taka zabawe to nulo problemo.

  • 7. Data: 2009-10-01 19:04:32
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >najwiekszym zrodlem bledow moze byc niezgodnosc ogniskowej nominalnej
    >podanej na obiektywie z rzeczywista.
    >szczegolnie w zoomach rozbieznosc moze byc spora.

    Czy najwiekszym - mozna sie spiera, ale faktem jest ze kilkuprocentwoe
    rozbieznosci nawet wsród staloogniskowych obiektywów sa na porzadku
    dziennym. Kiedys wpadla w moje rece tabela z wynikami pomiarów
    kilkudziesuieciu róznych obiektywów wykonanych przez Popular Photography na
    poczatku lat 90-tych - czasem rozbieznosci dochodzily nawet do 10%.

> [...]
    >bez soczewki dodatkowej srodek optyczny najczesciej znajdje sie w
    >plaszczyznie przyslony , i mozna go latwo pomierzyc .wyznaczyc.

    Myslisz, ze to takie proste? We wspólczesnych obiektywach czesto nawet nie
    ma jednego srodka optycznego - sa dwie plaszczyzny glówne - przedmiotowa i
    obrazowa - które nie pokrywaja sie ze soba...
    A samo wyznaczenie plaszczyzny przyslony bez rozbierania obiektywu tez moze
    byc trudne do wykonania - pierscien przyslon ma skonczona szerokosc, nawet
    jesli jast waski -nie ma gwarancji ze plaszczyzna listków przyslony pokrywa
    sie z plaszczyzna pierscienia. W przypadku obiektywó typu zoom plaszczyzna
    listkó pzryslony czesto przesuwa sie wewnatrz obiektywu przy zmianie
    ogniskowej.

> [...]
    >dwoch rownan liniowych :
    >
    >a ) 1/f= 1/odlobr+1/odlprzedm.
    >
    >b) odl obr + odl przedm mozna pomierzyc ( np metrem

    Mozesz sie bardzo zdziwic... dla rzeczywistego obiektywu odleglosc miedzy
    motywem a plaszczyzna filmu/matrycy potrafi sie znacznie róznic od sumy
    odleglosci przedmiotowej i obrazowej. Sprawdz sobie w specyfikacjach
    producentów minimalne odleglosci ostrzenia dla kilku obiektywów makro
    dajacych skale odwzorowania 1:1 - czesto róznia sie one znaczaco od
    teoretycznej 4-krotnosci ogniskowej. I nie mam tu na mysli obiektywów
    internal focusing zmieniajacych ogniskowa podczas ostrzenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-10-01 21:14:24
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Dzieki wszystkim za pomoc i cenne uwagi, wzory i nne takie :)
    Jeszcze chwilke musze cierpliwie poczekac na wyhaczone na allegro
    pierscienie posrednie i manulana stalko 50mm macro. Aaaa i konwerter Raynox
    DCR-250 :)

    Przy okazji pytanie do uzytkownikow ww. konwertera. Ona ma jakies mocowanie
    zmyslne na obiektywy od 52 do 67mm (OIDP). Sama soczewka jest tam wkrecana,
    tak? i ma gwint do wkretu 45mm (albo 42 a nie chce mi sie sprawdzac), a
    sama posiada na zewnatrz srednice 49mm. Zakladajac ze mam obiektyw, ktory
    ma srednice do nakrecanych filtrow i innych 49mm, czy moza ta soczewke
    makro jakos do niego zamocowac (pierscien redukcyjny 49 -> 45/42)???

    Thomas

  • 9. Data: 2009-10-01 21:33:44
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisal:

    >[...]
    > Przy okazji pytanie do uzytkownikow ww. konwertera. Ona ma jakies
    mocowanie
    > zmyslne na obiektywy od 52 do 67mm (OIDP).

    Tak. Raynox nazywa to mocowanie 'snap-on'. Zaleta - uniwersalne i szybko sie
    zaklada i zdejmuje. Waday - duza srednica (czesto utrudnie podejscie pod
    wlasciwym katem do modela) i kiepska precyzja (nie zawsze po zamocowaniu os
    optyczna konwertera pokrywa sie z osia optyczna obiektywu).

    > Sama soczewka jest tam wkrecana,
    > tak? i ma gwint do wkretu 45mm (albo 42 a nie chce mi sie sprawdzac)

    2x pudlo. Konwertery serii DCR maja gwint M43.

> [...]
    > ma srednice do nakrecanych filtrow i innych 49mm, czy moza ta soczewke
    > makro jakos do niego zamocowac (pierscien redukcyjny 49 -> 45/42)???

    Tak, przez redukcje filtrowa 49->43mm. I takie wlasnie mocowanie uwazam za
    lepsze rozwiazanie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 10. Data: 2009-10-01 21:39:17
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Uzytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > os
    > optyczna konwertera pokrywa sie z osia optyczna obiektywu).

    Tak mi sie wlasnie wydawalo, ze to zmyslne (bylo, nie bylo) rozwiazanie nie
    do konca musi byc solidne i pewne.

    > 2x pudlo. Konwertery serii DCR maja gwint M43.

    Oj tam 1mm roznicy! Pozajaczkowalo mi sie :) Choc znam takich, co by pewnie
    ta soczewke wkrecili pomimo oporu materii ;-)

    > Tak, przez redukcje filtrowa 49->43mm. I takie wlasnie mocowanie uwazam
    > za
    > lepsze rozwiazanie.

    OK. Szafa gra. Jutro na miasto z misja "redukcja 49->43mm" wyruszam zatem.

    BTW. Nie da sie tej soczewki makro kupic osobno, bez mocowania snap-on?

    Thomas