  • 1. Data: 2009-09-30 16:38:13
    Temat: 40cm ze skalą 2:1
    Od: dziobu <x...@x...xx>

    Witam,

    To raczej nie jest do końca zgodne z tematem grupy ale może ktoś sie zna:
    poszukuję obiektywu którym zrobie zdjęcie ze skalą ~2:1..2,5:1 z
    odległości ~40cm od przedniej soczewki. Na drugim końcu bedzie jakiś
    trzycyfrowy Canon (np 500d).

    Szkło ma być używane tylko do tego.

    Ewentualnie może by sie dało przerobić jakiegoś rzęcha na m42 z
    allegro...tylko nie bardzo wiem jak.

    Mógłby ktoś pomóc? Czego szukać, czy ewentualnie coś przerobić... ;p

    dziobu
    xyzyk.pl

  • 2. Data: 2009-09-30 17:33:26
    Temat: Re: 40cm ze skalą 2:1
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dziobu" <x...@x...xx> napisał:

> [...]
    > poszukuję obiektywu którym zrobie zdjęcie ze skalą ~2:1..2,5:1 z
    > odległości ~40cm od przedniej soczewki. Na drugim końcu bedzie jakiś

    Ciężko będzie. Wychodząć z rónania soczewki potrzebujesz ogniskowej 266mm i
    dodatkowego wyciągu równego 533mm. W realnym obiektywie płaszczyzna głóna
    przedmiotowa leży gdzieś za przednią soczewką - a więc zarówno wymagana
    ogniskowa jak i dodatkowy wyciąg wyjdą jeszcze większe.

> [...]
    > allegro...tylko nie bardzo wiem jak.
    >
    > Mógłby ktoś pomóc? Czego szukać, czy ewentualnie coś przerobić... ;p

    Dokładnie Ci tego nie policzę (trzeba by znać dokładne położenie płąszczyzny
    głónej przedmiotowej wewnątrz obiektywu - a tego producenci na ogół nie
    podają) ale wstępnie możesz się przymierzyć do obiektywu o ogniskowej 300mm
    umieszczonego na dodatkowym wyciągu 60cm... Wykonać się coś takiego da (trzy
    połaczone szeregowo rosyjskie mieszki M42 zamocowane na jakiejś szynie
    usztaywniajacej lub samoróbka z rury kanalizacyjnej) ale ani łatwe w
    transporcie ani wygodne w obsłudze to zdecydowanie nie będzie...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2009-09-30 17:51:39
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-09-30 19:33:26 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > ale ani łatwe w
    > transporcie ani wygodne w obsłudze to zdecydowanie nie będzie...

    A ciemno, jak u murzyna pod koszulą.
    :)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-09-30 18:49:05
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > A ciemno, jak u murzyna pod koszulą.
    > :)

    Aż tak strasznie być nie musi - ten wyciąg to tylko dwukrotność ogniskowej.
    Jak weżmie 300f2.8 - nie będzie bardzo ciemno (ale za to bardzo ciężko i
    bardzo drogo).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2009-10-01 13:22:01
    Od: dziobu <x...@x...xx>

    Dnia 9/30/2009 8:49 PM, Użytkownik Marek Wyszomirski napisał:

> [...]

    To nie będzie nigdzie jeździć.

    W tym wypadku to również nie przeszkadza ;)

    > Aż tak strasznie być nie musi - ten wyciąg to tylko dwukrotność ogniskowej.
    > Jak weżmie 300f2.8 - nie będzie bardzo ciemno (ale za to bardzo ciężko i
    > bardzo drogo).

    Dzieki za pomoc. Pokombinuje coś. Może zamiast 300/2.8 znajdzie sie cos
    starszego i tanszego na m42.
    Mieszki mam dwa to sobie zaraz sklece jakiś moduł testowy ;)

    dziobu
    xyzyk.pl

  • 6. Data: 2009-10-01 16:08:07
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-09-30 20:49:05 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Aż tak strasznie być nie musi - ten wyciąg to tylko dwukrotność ogniskowej.
    > Jak weżmie 300f2.8 - nie będzie bardzo ciemno

    Bardzo nie. Ale ekwiwalent 11 tak.

  • 7. Data: 2009-10-01 17:37:59
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > [...]
    >
    > Bardzo nie. Ale ekwiwalent 11 tak.
    > [...]

    Aż 11? W/g moich wyliczeń tylko 8.4...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2009-10-01 21:02:49
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-01 19:37:59 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Aż 11? W/g moich wyliczeń tylko 8.4...
    Masz rację.
    1:1 przesłona x 2
    1:2 przesłona x 3
    Ale i tak wyszło na moje. Kolega chce coś na M42, więc raczej 300/2,8
    mu nie grozi. A jak będzie 4, to ani chybi już ekwiwalent przesłony 12.
    ;-)

  • 9. Data: 2009-10-01 21:53:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Sep 2009 19:33:26 +0200, Marek Wyszomirski wrote:

    >Ciężko będzie. Wychodząć z rónania soczewki potrzebujesz ogniskowej 266mm i
    >dodatkowego wyciągu równego 533mm.

    A jakby tak poszukac czegos typu telecentric ?

    J.

  • 10. Data: 2009-10-01 22:03:00
    Temat: Re: 40cm ze skalš 2:1
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał:

    > A jakby tak poszukac czegos typu telecentric ?

    Obawiuam się, ze jeszcze trudniej będzie znaleźć - aczkolwiek jeśli się
    uda - może sie oakzać, ze będzie dużo ciekawszy niż proponowane przeze mnie
    rozwiązanie. Konkretów jednak nie doradzę - moja wiedza o obiektywach
    telecentrycznych jest zbyt skąpa.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)