  • 11. Data: 2009-10-01 22:08:17
    Temat: Re: Jak policzyc skale odwzorowania w makro?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisal:

    > [...]
    > OK. Szafa gra. Jutro na miasto z misja "redukcja 49->43mm" wyruszam zatem.

    Moze nie byc latwo - filtry z gwintem M43 nie sa zbyt popularne. Ja dla
    siebie zamawialem pod adresem http://www.foto-akcesoria.com.pl/ - robia
    dowolne redukcje na zamówienie.

    > BTW. Nie da sie tej soczewki makro kupic osobno, bez mocowania snap-on?

    Nie spotkalem. Zreszta pewnie nie bylby specjalnie tanszy - to mocowanie
    jest pod wzgledem stopnia skomplikowania zblizone do dekielka na obiektyw.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2009-10-01 22:23:54
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Uzytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisal w wiadomosci

    > Moze nie byc latwo - filtry z gwintem M43 nie sa zbyt popularne. Ja dla
    > siebie zamawialem pod adresem http://www.foto-akcesoria.com.pl/ - robia
    > dowolne redukcje na zamówienie.

    Faktycznie :( jeszcze 43->49 to sie znalazlo, ale w druga strone gorzej.
    Dzieki za namiar na www, pewnie zamowie u nich.
    Zakladam, ze nie sa to jakies astronomiczne koszty?

    W sumie racja.

    Thomas

  • 13. Data: 2009-10-02 05:31:04
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Thomas" <a...@b...pl> napisal:

    > Faktycznie :( jeszcze 43->49 to sie znalazlo, ale w druga strone gorzej.
    > Dzieki za namiar na www, pewnie zamowie u nich.
    > Zakladam, ze nie sa to jakies astronomiczne koszty?
    > [...]

    Dokladnych cen juz nie pamietam, ale robili mi juz kilkakrotnie rózne
    redukcje i kalkulacje maja rozsadne. Sadze, ze zaplacisz ok. 20zl + koszt
    przesylki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2009-10-02 05:49:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 21:04, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > ogniskowej.

    > Mozesz sie bardzo zdziwic... dla rzeczywistego obiektywu odleglosc miedzy
    > motywem a plaszczyzna filmu/matrycy potrafi sie znacznie róznic od sumy
    > odleglosci przedmiotowej i obrazowej. Sprawdz sobie w specyfikacjach
    > producentów minimalne odleglosci ostrzenia dla kilku obiektywów makro
    > dajacych skale odwzorowania 1:1 - czesto róznia sie one znaczaco od
    > teoretycznej 4-krotnosci ogniskowej. I nie mam tu na mysli obiektywów
    > internal focusing zmieniajacych ogniskowa podczas ostrzenia.

    jestem pewien ze bym sie nie zdziwil
    nie ma to wiekszego znaczenia , gfyz dla wzoru na SkOdwz porzebujemy
    wysuw a nie znajomosc polozenia srodka optycznego.
    wyznaczasz w ten sposob polozenie srodka optycznego bez soczewki
    nasadowej

    nastepnie z soczeka nasadowa.
    Gdziekolwiek on bylby ( przesunie si ku kurpusowi ) znasz jego
    polozenie.
    dla przeliczania skali wystarczy znac tylko wysuw obiektywu w stosunku
    do tego pomierzonego wczesniej punktu.
    nie musisz wyznaczac kazdorazowo polozenia srodka optycznego..

    przypominam sobie dla apartow cyfrowych wyprowadzilem jakis czas temu
    prosciutki wzor do wyliczania Sk odwz w oparciu o liczbe pixeli jaka
    zajmuje obraz i jego wielkosc rzeczywista
    nie chce mi sie tego wyprowadzac - jest na grupie foto - do
    znalezienia po tytule threadu.

  • 15. Data: 2009-10-02 05:53:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 1 Okt., 23:14, "Thomas" <a...@b...pl> wrote:
> [...]
    > pierscienie posrednie i manulana stalko 50mm macro. Aaaa i konwerter Raynox
    > DCR-250 :)
    >
    > Przy okazji pytanie do uzytkownikow ww. konwertera. Ona ma jakies mocowanie
    > zmyslne na obiektywy od 52 do 67mm (OIDP). Sama soczewka jest tam wkrecana,
    > tak? i ma gwint do wkretu 45mm (albo 42 a nie chce mi sie sprawdzac), a
    > sama posiada na zewnatrz srednice 49mm. Zakladajac ze mam obiektyw, ktory
    > ma srednice do nakrecanych filtrow i innych 49mm, czy moza ta soczewke
    > makro jakos do niego zamocowac (pierscien redukcyjny 49 -> 45/42)???

    raynox ma niezwykle prymitywny sposob mocowania
    z jednej strony szybki i wygodny , z drugiej strony mocowany jest na
    obiektywie ( od wnetrza ) za pomoca dwoch lapek sprezynujacych.
    to prowadzi czesto to mimosrodowego zamocowania.
    Mocujac nalezy zwrocic uwage by soczewka znajdowala sie na srodku.
    lepszy byloby mocowanie za pomoca 3 lapek rozstawionych o 120 st.

  • 16. Data: 2009-10-02 06:21:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > ma srednice do nakrecanych filtrow i innych 49mm, czy moza ta soczewke
    > makro jakos do niego zamocowac (pierscien redukcyjny 49 -> 45/42)???

    jesli masz aparat z LV to najprosciej jest wyznaczyc skale
    odwzorowania w oparciu o LV.

  • 17. Data: 2009-10-02 07:43:10
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

> [...]
    >wysuw a nie znajomosc polozenia srodka optycznego.
    >wyznaczasz w ten sposob polozenie srodka optycznego bez soczewki

    Proponowales poprzednio mierzenie sumy odleglosci przedmiotowej i
    obrazowej - jak ja zmierzysz jesli plaszczyzny glówne obiektywu nie
    pokrywaja sie ze soba? Pomiar odleglosci miedzy motywem a plaszczyzna
    filmu/matrycy da Ci sume trzech wielkosci - odleglosci przedmiotowej,
    odleglosci obrazowej i odleglosci miedzy plaszczyznami glównymi (ta ostatnia
    ze znakiem + lub - w zaleznosci od wzajemnego polózenia plaszczyzn).

    >Gdziekolwiek on bylby ( przesunie si ku kurpusowi ) znasz jego
    >polozenie.

    Wlasnie problem z tym, ze nie znam. Nie wiem o ile przesunie sie po
    zalozeniu soczewki nasadkowej.

    >dla przeliczania skali wystarczy znac tylko wysuw obiektywu w stosunku
    >do tego pomierzonego wczesniej punktu.
    >nie musisz wyznaczac kazdorazowo polozenia srodka optycznego..
    >[...]

    Tyle, ze aby byl on pomierzony wczesniej - trzeba jeszcze miec mozliwosc
    wykonania pomiaru...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 18. Data: 2009-10-02 07:45:06
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    > jesli masz aparat z LV to najprosciej jest wyznaczyc skale
    > odwzorowania w oparciu o LV.
    >[...]

    A... jak sie ma ta odpowiedz do zadanego pytania???

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 19. Data: 2009-10-02 08:54:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 2 Okt., 09:45, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > A... jak sie ma ta odpowiedz do zadanego pytania???
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    pytanie bylo jak policzyc skale odwzorowania

    podalem klasyczne wzory

    duzo latwiej jest wyznaczyc / policzyc skala odwzorowaniaw oparciu o
    LV
    natychmiast i wygodnie z uwzglednieniem wszystkich mozliwych wplywow i
    bledow.

    Jak widzisz wiec odpowiedz jest stricte na temat

  • 20. Data: 2009-10-02 09:21:11
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >pytanie bylo jak policzyc skale odwzorowania
    >
    >podalem klasyczne wzory

    Zwyczajowo odpowiadajac zostawiamy ten fragment listu pytajacego na który
    odpowiadamy. Ja widze w twojej odpowiewdzi pozostawione zapyatnie o metody
    mocowania które raczej z wyznaczaniem glebi ostrosci nie maja wiele
    wspólnego.

    >duzo latwiej jest wyznaczyc / policzyc skala odwzorowaniaw oparciu o
    >LV
    >natychmiast i wygodnie z uwzglednieniem wszystkich mozliwych wplywow i
    >bledow.

    Hmmm... jesli robisz to 'na spokojnie' w domu - ze zdjecia na ekranie
    komputera wyznaczysz chyba wygodniej (wiekszy ekran -> latwiej mierzyc i
    liczyc piksele).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    Jak widzisz wiec odpowiedz jest stricte na temat