    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak policzyc skale odwzorowania w makro?
    Date: Thu, 1 Oct 2009 21:04:32 +0200

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >najwiekszym zrodlem bledow moze byc niezgodnosc ogniskowej nominalnej
    >podanej na obiektywie z rzeczywista.
    >szczegolnie w zoomach rozbieznosc moze byc spora.

    Czy najwiekszym - mozna sie spiera, ale faktem jest ze kilkuprocentwoe
    rozbieznosci nawet wsród staloogniskowych obiektywów sa na porzadku
    dziennym. Kiedys wpadla w moje rece tabela z wynikami pomiarów
    kilkudziesuieciu róznych obiektywów wykonanych przez Popular Photography na
    poczatku lat 90-tych - czasem rozbieznosci dochodzily nawet do 10%.

    >odleglosc obrazowa to odl pomiedzy srodkiem optycznym obiektywu a
    >plaszczyzna obrazowa.
    >bez soczewki dodatkowej srodek optyczny najczesciej znajdje sie w
    >plaszczyznie przyslony , i mozna go latwo pomierzyc .wyznaczyc.

    Myslisz, ze to takie proste? We wspólczesnych obiektywach czesto nawet nie
    ma jednego srodka optycznego - sa dwie plaszczyzny glówne - przedmiotowa i
    obrazowa - które nie pokrywaja sie ze soba...
    A samo wyznaczenie plaszczyzny przyslony bez rozbierania obiektywu tez moze
    byc trudne do wykonania - pierscien przyslon ma skonczona szerokosc, nawet
    jesli jast waski -nie ma gwarancji ze plaszczyzna listków przyslony pokrywa
    sie z plaszczyzna pierscienia. W przypadku obiektywó typu zoom plaszczyzna
    listkó pzryslony czesto przesuwa sie wewnatrz obiektywu przy zmianie
    ogniskowej.

    >Dla ukladu z zalozona soczewka srodek optyczny sie przesuwa i mozna go
    >jesli ktos chce raz na zawsze wyznaczyc rozwiazujac prosty uklad
    >dwoch rownan liniowych :
    >
    >a ) 1/f= 1/odlobr+1/odlprzedm.
    >
    >b) odl obr + odl przedm mozna pomierzyc ( np metrem
    >stolarskim ;-) )

    Mozesz sie bardzo zdziwic... dla rzeczywistego obiektywu odleglosc miedzy
    motywem a plaszczyzna filmu/matrycy potrafi sie znacznie róznic od sumy
    odleglosci przedmiotowej i obrazowej. Sprawdz sobie w specyfikacjach
    producentów minimalne odleglosci ostrzenia dla kilku obiektywów makro
    dajacych skale odwzorowania 1:1 - czesto róznia sie one znaczaco od
    teoretycznej 4-krotnosci ogniskowej. I nie mam tu na mysli obiektywów
    internal focusing zmieniajacych ogniskowa podczas ostrzenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)