  • 1. Data: 2013-12-03 17:42:18
    Temat: Jak kompensować światła nocne?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Czasem widuję piękne nocne zdjęcia nocnych ujęć miasta. Latarnie uliczne
    nie stanowią na tych zdjęciach wypalonej plamy lecz widać niemalże
    żarówkę. Eksperymentowałem z HDR (3 x krok 2 ev w Photomatix) ale nigdy
    tak to nie wychodzi jak trzeba. Owszem, mogę dać dużą różnicę dynamiki i
    światła wyjdą jak należy ale co z tego kiedy wokół lamp jest jeszcze
    aureola zakłócająca efekt składania zdjęć. Gdy wytnę lampę ręcznie czy
    automatycznie to zawsze będzie tak, że jakiś obszar wokół lampy będzie
    ciemniejszy od aureoli. Wygląda to sztucznie. Macie jakąś koncepcję jak
    to się powinno robić?

    Marek

  • 2. Data: 2013-12-03 18:50:03
    Temat: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Czasem widuję piękne nocne zdjęcia nocnych ujęć miasta. Latarnie
    > uliczne nie stanowią na tych zdjęciach wypalonej plamy lecz widać
    > niemalże żarówkę.

    Nigdy się nie bawiłem w "HDR-hole", więc potratuj to jako teorię. :)

    > Eksperymentowałem z HDR (3 x krok 2 ev w Photomatix) ale nigdy tak to
    > nie wychodzi jak trzeba.

    ZDECYDOWANIE ZA MAŁO! 2 EV to jest nic! Sam sobie pomierz - jakie
    światło ma "ciemność miasta", a jakie "latarnia wypełniająca kadr".

    > Owszem, mogę dać dużą różnicę dynamiki i światła wyjdą jak należy ale
    > co z tego kiedy wokół lamp jest jeszcze aureola zakłócająca efekt
    > składania zdjęć. Gdy wytnę lampę ręcznie

    Nigdy nie wycinaj ręcznie! To niemal gwarancja fałszywego efektu.
    Pisałem o tym kiedyś:

    To jest słuszne podejście, ale tylko w sytuacji mocnej nieciągłości
    (co akurat w kościele najczęściej ma miejsce) - mocnego zerwania
    histogramu na oddzielną "wysepkę". Robienie takich sztuczek już choćby z
    niebem w krajobrazie może doprowadzić do wrażenia sztuczności - dla mnie
    jest to robienie "drugiego ząbka", ale trudno to pokazać bez ASCII:

    Naturalny rozkład świateł sceny na szerokość/długość kadru -
    niemieszczący się w dynamice matrycy.

    /|
    / |
    / |
    _/ |_

    Efekt podmianki świateł z niżej naświetlonym kadrem:

    /| /|
    _/ |/ |_

    - sztuczne zdublowanie poziomów jasności obszarów naturalnie mocno
    różniących się jasnością.

    > czy automatycznie to zawsze będzie tak, że jakiś obszar wokół lampy
    > będzie ciemniejszy od aureoli. Wygląda to sztucznie. Macie jakąś
    > koncepcję jak
    > to się powinno robić?

    Jeśli obszar zmiany jasności jest ciągły, to należy go kompresować
    też w sposób ciągły-liniowy. Dopiero gdy w zmianie jest jakaś luka w
    zakresie, to można w sposób sztuczny spróbować tę lukę jeszcze mocniej
    dokompresować, np. krzywymi. Oczywiście jeśli zakres do kompresji będzie
    za duży, to i efekt musi wyjść sztuczny, tak jak sztuczne jest
    równoczesne widzenie w tak zróżnicowanym oświetleniu.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2013-12-03 21:42:28
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-12-03 17:42, Marek pisze:
> [...]
    > automatycznie to zawsze będzie tak, że jakiś obszar wokół lampy będzie
    > ciemniejszy od aureoli. Wygląda to sztucznie. Macie jakąś koncepcję jak

    Weź może pokaż jakiś przykład efektu końcowego, o jaki ci chodzi. Ty to
    robisz z jednego zdjęcia?

    --
    marcin

  • 4. Data: 2013-12-03 22:19:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-03 18:50, Mariusz [mr.] pisze:

    > ZDECYDOWANIE ZA MAŁO! 2 EV to jest nic! Sam sobie pomierz - jakie
    > światło ma "ciemność miasta", a jakie "latarnia wypełniająca kadr".

    Masz na myśli, że za mało to 2 czy 6 ev? 3x2ev = 6ev (+ dynamika
    matrycy). Oczywiście, że rozpiętość zależna jest od konkretnego
    przypadku sceny - o czym niżej piszę.

    > Nigdy nie wycinaj ręcznie! To niemal gwarancja fałszywego efektu.

    Dokładnie tak. Efekt byłby do bani i to delikatnie mówiąc.

    > Pisałem o tym kiedyś:
    >
    > To jest słuszne podejście, ale tylko w sytuacji mocnej nieciągłości
    > (co akurat w kościele najczęściej ma miejsce) - mocnego zerwania
    > histogramu na oddzielną "wysepkę".

    I też nie do końca bo gdy kurz się w powietrzu unosi a światło będzie
    dość mocne a nie tylko tląca się żarówka, to powstanie wspomniana
    "łuna". Wycinanki również i w tym przypadku dadzą koszmarny efekt.

    > Robienie takich sztuczek już choćby z
    > niebem w krajobrazie może doprowadzić do wrażenia sztuczności - dla mnie
    > jest to robienie "drugiego ząbka", ale trudno to pokazać bez ASCII:

    Tak, rozumiem to. Nie mam wątpliwości, że to marne efekty da. Nie muszę
    nawet testować.

> [...]
    >
    > /| /|
    > _/ |/ |_
    >
    > - sztuczne zdublowanie poziomów jasności obszarów naturalnie mocno

    Tak, to oczywiste.

> [...]
    > też w sposób ciągły-liniowy. Dopiero gdy w zmianie jest jakaś luka w
    > zakresie, to można w sposób sztuczny spróbować tę lukę jeszcze mocniej

    Zobacz konkretny przypadek:
    http://www.tapeciarnia.pl/tapety/normalne/183229_mol
    o_latarnia_noc.jpg

    Załóżmy, ze obiektem rozważań jest ta latarnia a zdjęcie jest 32-bitowe,
    "ogarniające" pełną dynamikę źródła. Zwróć uwagę na jej otoczkę. Masz
    tam "gwiazdkę". Jeśli potraktujesz to liniowo kompresją (np. maska
    eliptyczna z rozmyciem), to skompresujesz również to co jest między
    promieniami. W efekcie dostaniesz ciemne promienie między jasnymi.
    Chyba... że zrobiłbym z tego rysunku maskę. Jasność maski wyznaczałaby
    stopień kompresowania. Ciemne fragmenty pozostałyby nietknięte. Czy to
    właściwe podejście? Poniekąd to ręczna dłubanina.

    > Oczywiście jeśli zakres do kompresji będzie
    > za duży, to i efekt musi wyjść sztuczny, tak jak sztuczne jest
    > równoczesne widzenie w tak zróżnicowanym oświetleniu.

    Tak, chodzi o "zasymulowanie" akomodacji oka na papierze w końcu. Więc
    trzeba jakieś obejścia poczynić w postaci kompresji.

    Marek

  • 5. Data: 2013-12-03 22:41:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-03 21:42, mt pisze:

    > Weź może pokaż jakiś przykład efektu końcowego, o jaki ci chodzi. Ty to
    > robisz z jednego zdjęcia?

    Męczę się z tym od wczoraj. Szukam strony, którą oglądałem lecz
    bezskutecznie. :-(

    Poszukam czegoś podobnego. Napiszę gdy znajdę.

    Marek

  • 6. Data: 2013-12-03 22:50:40
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2013-12-03 22:19, Marek pisze:

    > Masz na myśli, że za mało to 2 czy 6 ev? 3x2ev = 6ev (+ dynamika
    > matrycy)

    A nie 4?

    Marcin

  • 7. Data: 2013-12-03 23:23:09
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Masz na myśli, że za mało to 2 czy 6 ev? 3x2ev = 6ev (+ dynamika
    > matrycy).

    Ja to zrozumiałem jako 3 zdjęcia z odstępem 2 EV, czyli razem 4 EV +
    dynamika matrycy. Tak czy siak - BARDZO MAŁO i szczerze wątpię, że
    traktowane jako wzór zdjęcia były traktowane w tak wąskim zakresie.

    Pisałem, że teoretyzuję, więc nie podam gotowych wartości, ale
    pomierz te cienie, pomierz latarnie tak, jak mają wyjść i policz klatki
    powiedzmy co 3 EV.

    Na dynamikę matrycy nie ma co chyba za dużo liczyć, bo nie chodzi o
    to, żeby coś ciągnąć z cieni, gdy i tak się robi HDR-a.

    [...]
> [...]
    o_latarnia_noc.jpg

    > Załóżmy, ze obiektem rozważań jest ta latarnia a zdjęcie jest

    I zakładamy, że są to 32 bity czystej informacji, a nie kodowania
    szumu? :)

    > "ogarniające" pełną dynamikę źródła. Zwróć uwagę na jej otoczkę. Masz
    > tam "gwiazdkę".

    Zaczynam się gubić, co utrudnia śledzenie toku myślenia... :)
    "Gwiazdka" to księżyc? :)

    Od razu więc dorzucę, że spektakularne łączenia długiego
    naświetlania (LTE) z "pięknym nocnym niebem" są jednak robione metodą
    fotomontażową - ziemia oddzielnie i niebo oddzielnie (często z dodatkową
    obróbką, np. nałożeniem wielokrotnej ekspozycji piorunów/meteorów/drogi
    mlecznej...)

    Dodam jeszcze uwagę nt. sztuczności kolorów na ww. przykładzie - tu
    się kłania ludzkie widzenie w ciemności ("w nocy wszystkie koty są
    szare"): widzenie skotopowe, efekt Purkiniego, etc. Osobiście widzę duży
    potencjał w stworzeniu takiego przefiltrowania kolorów z LTE aparatu,
    żeby uzyskiwać mocno ludzki sposób widzenia barw w nocy.
    (Wchodząc w szczegóły, to filtr kolorów powinien zależeć od poziomu
    oświetlenia - od widzenia fotopowego w światłach, poprzez przejściowe
    mezopowe aż do skotopowego w cieniach. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 8. Data: 2013-12-04 00:02:01
    Temat: Re: Jak kompensowa? ?wiat?a nocne?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-03 22:50, Chocobo pisze:

    > A nie 4?

    Faktycznie 4 :-)

    Marek

  • 9. Data: 2013-12-04 00:16:59
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-03 23:23, Mariusz [mr.] pisze:

    > Ja to zrozumiałem jako 3 zdjęcia z odstępem 2 EV, czyli razem 4 EV +
    > dynamika matrycy.

    Tak, zreflektowałem się, że 4 :-)

    > Pisałem, że teoretyzuję, więc nie podam gotowych wartości, ale
    > pomierz te cienie, pomierz latarnie tak, jak mają wyjść i policz klatki
    > powiedzmy co 3 EV.

    Ok, spróbuję. Czytałem gdzieś, że programy składające HDR nie powinny
    mieć tak bardzo oddalonych od siebie składowych. Podobno maksimum to 2 ev.

    > I zakładamy, że są to 32 bity czystej informacji, a nie kodowania
    > szumu? :)

    Tak :-)

    > Zaczynam się gubić, co utrudnia śledzenie toku myślenia... :)
    > "Gwiazdka" to księżyc? :)

    Nieeee :-))))) Chodzi mi o rozbłysk obiektywu wokół źródła światła
    latarni układający się w gwiazdkę. Zapewne gdy zrobię to zdjęcie
    przyciemnione o 2-4 ev, to ta aureola zniknie a źródło światła będzie
    nadal widoczne gdyż jest znacznie od niej jaśniejsze. No i składanie
    czegoś takiego do kupy i to tak aby wyglądało przekonująco jest trudne -
    tak mi się wydaje.

> [...]
    > fotomontażową - ziemia oddzielnie i niebo oddzielnie (często z dodatkową
    > obróbką, np. nałożeniem wielokrotnej ekspozycji piorunów/meteorów/drogi

    Hmmm... właśnie to też chciałem wiedzieć. Ale wróćmy do konkretnego
    przypadku: jesteś np. na gdańskiej starówce. Wszędzie jest mrok a przy
    wejściu każdej knajpki wisi źródło światła. Robiąc zdjęcie tradycyjnie
    otrzymasz np. dobrze naświetloną panoramę z kulami blasku. No i tego
    efektu chcemy uniknąć i to w sposób nie wyglądający sztucznie.
    Fotomontaż odpada.

    Podobną "kulą światła", choć może nie aż tak przerysowaną, jest ta
    latarnia na cytowanym linku. Żarówki nie rozpoznasz :-)

    Marek

  • 10. Data: 2013-12-04 00:24:27
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-12-03 21:42, mt pisze:

    > Weź może pokaż jakiś przykład efektu końcowego, o jaki ci chodzi. Ty to
    > robisz z jednego zdjęcia?

    Nie znalazłem :-( To była starówka jakiegoś miasta z latarniami
    podobnymi do tej:

    http://www.flickr.com/photos/suborov/5553492148/

    Tu widać posteryzację źródła światła. Latarnia wygląda przez to
    nienaturalnie. Tak nie widzimy. Ale i tak jest to bliższe zdjęcia jakie
    widziałem niż wypalone do białości:

    http://s8.flog.pl/media/foto/6111322_dla-was-golabki
    -moje-miasto-noca.jpg

    Szczególnie te światła na murach. Kolejny negatywny przykład jest tu:

    http://s3.flog.pl/media/foto/2000938_moje-miasto-noc
    a.jpg

    Zapewne gdybyś tam stał, to wiedziałbyś co jest źródłem światła.
    Rozpoznałbyś kształt żarówki.

    Marek