    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak kompensować światła nocne?
    Date: Tue, 3 Dec 2013 18:50:03 +0100

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Czasem widuję piękne nocne zdjęcia nocnych ujęć miasta. Latarnie
    > uliczne nie stanowią na tych zdjęciach wypalonej plamy lecz widać
    > niemalże żarówkę.

    Nigdy się nie bawiłem w "HDR-hole", więc potratuj to jako teorię. :)

    > Eksperymentowałem z HDR (3 x krok 2 ev w Photomatix) ale nigdy tak to
    > nie wychodzi jak trzeba.

    ZDECYDOWANIE ZA MAŁO! 2 EV to jest nic! Sam sobie pomierz - jakie
    światło ma "ciemność miasta", a jakie "latarnia wypełniająca kadr".

    > Owszem, mogę dać dużą różnicę dynamiki i światła wyjdą jak należy ale
    > co z tego kiedy wokół lamp jest jeszcze aureola zakłócająca efekt
    > składania zdjęć. Gdy wytnę lampę ręcznie

    Nigdy nie wycinaj ręcznie! To niemal gwarancja fałszywego efektu.
    Pisałem o tym kiedyś:

    To jest słuszne podejście, ale tylko w sytuacji mocnej nieciągłości
    (co akurat w kościele najczęściej ma miejsce) - mocnego zerwania
    histogramu na oddzielną "wysepkę". Robienie takich sztuczek już choćby z
    niebem w krajobrazie może doprowadzić do wrażenia sztuczności - dla mnie
    jest to robienie "drugiego ząbka", ale trudno to pokazać bez ASCII:

    Naturalny rozkład świateł sceny na szerokość/długość kadru -
    niemieszczący się w dynamice matrycy.

    /|
    / |
    / |
    _/ |_

    Efekt podmianki świateł z niżej naświetlonym kadrem:

    /| /|
    _/ |/ |_

    - sztuczne zdublowanie poziomów jasności obszarów naturalnie mocno
    różniących się jasnością.

    > czy automatycznie to zawsze będzie tak, że jakiś obszar wokół lampy
    > będzie ciemniejszy od aureoli. Wygląda to sztucznie. Macie jakąś
    > koncepcję jak
    > to się powinno robić?

    Jeśli obszar zmiany jasności jest ciągły, to należy go kompresować
    też w sposób ciągły-liniowy. Dopiero gdy w zmianie jest jakaś luka w
    zakresie, to można w sposób sztuczny spróbować tę lukę jeszcze mocniej
    dokompresować, np. krzywymi. Oczywiście jeśli zakres do kompresji będzie
    za duży, to i efekt musi wyjść sztuczny, tak jak sztuczne jest
    równoczesne widzenie w tak zróżnicowanym oświetleniu.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]