-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: RadekNet <r...@r...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
Date: Thu, 27 Jan 2011 18:00:26 +0100
Organization: www.rejsy-czartery.com
Lines: 221
Message-ID: <ihs8jd$16l$1@inews.gazeta.pl>
References: <ihjos0$rgr$1@inews.gazeta.pl> <ihk054$kk5$1@inews.gazeta.pl>
<4d3dcb01$0$2438$65785112@news.neostrada.pl>
<ihki3l$gfh$1@inews.gazeta.pl>
<4d3de1b3$0$2458$65785112@news.neostrada.pl>
<ihlkrf$2vj$1@news.net.icm.edu.pl>
<4d3eae1d$0$2443$65785112@news.neostrada.pl>
<ihooul$osd$1@inews.gazeta.pl>
<4d40652c$0$2490$65785112@news.neostrada.pl>
<ihpplc$51c$1@inews.gazeta.pl>
<4d40788a$0$2497$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>
<4d408ff3$0$2489$65785112@news.neostrada.pl>
<ihq4v2$bhh$1@inews.gazeta.pl>
<4d41407a$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: 86-44-189-7-dynamic.b-ras1.rtd.sligo.eircom.net
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1296147885 1237 86.44.189.7 (27 Jan 2011 17:04:45 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 27 Jan 2011 17:04:45 +0000 (UTC)
X-User: radoslaw.wrodarczyk
In-Reply-To: <4d41407a$0$2454$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.9.1.11) Gecko/20100805
Icedove/3.0.6
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2345965
[ ukryj nagłówki ]W dniu 27.01.2011 10:53, Yans van Horn pisze:
>>> Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
>>> Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
>>> robocizna.
>>
>> Z tym olejem to teoria. Policz praktycznie polowe tego - i to w dodatku
>> jak ktos doba o skrzynie. U nas z tym roznie bywa :)
>
> Ale czy dbanie o skrzynie nie oznacza właśnie zmian oleju i kontroli
> jego poziomu ? Czytałem artykuł w którym pisali, że największym
> problemem jest właśnie przegrzewanie oleju, które prowadzi do jego
> degradacji oraz przyśpieszonego zużycia uszczelniaczy i pięknej awarii
> skrzyni.
No to ja Ci mowie o sobie ... stare auto, trafialo do nas majac kolo
350-400 tys licznikowo. Dojezdzalo do 500-600 tys km i konczylo sie nie
z powodu skrzyni. A pierwsze dwa pracowaly naprawde ciezko a skrzynie
nie byly szanowane (olej wymieniany jak ktos sobie przypomnial, bo
oporniej przelaczala biegi).
Zatem wyciagam wnioski, ze klasyczna skrzynia automatyczna jest
elementem, o ktory trzeba sie w aucie martwic najmniej.
>> Jeszcze jedno - nasze auta czesto jezdzily z ciezkimi lawetami, wiec
>> koszty sprzegla tez byly by inne niz w Twoim przykladzie.
>
> Cieżko mi ocenić. W wypadku holowania konwerter napewno dostaje po tyłku
> znacznie bardziej niż przy jeżdzeniu solo... zatem wymiany oleju, też
> powinny być częstsze. Wychodzi raczej na to samo.
Patrz wyzej - nie wychodzi.
> BTW. Zużywanie sprzegła wynika głównie z nieumiejętnego posługiwania się
> nim - zatem tutaj teoretycznie punkt dla automatu bo w tej kwestii może
> być bardziej idiotoodporny. Z drugiej strony, idiota może nawet nie
> wiedzieć, że trzeba kontrolować poziom płynu i go zmieniać w automacie -
> kółko się zamyka...
Kontrola oleju w automacie? Hmm musze ojcu powiedziec, zeby zajzal, bo
pewnie juz zapomnial, gdzie jest bagnet ;)
>>> Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.
>>
>> Kiedy tak wychodzi w praktyce :)
>
> Być może Ty akurat masz do czynienia z takim przypadkiem. Ale nie
> uważałbym tego za ogólną prawdę.
Ladnych pare statystyki lat w klubie Volvo.
>>> Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
>>> automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
>>> za darmo ? :-)
>>
>> A moze wrecz przeciwnie? ;) Nalezy taka skrzynie na poczatku podgrzac?
>
> Podgrzać to na samym początku. Nie radzę Ci przekonywać się, co się
> stanie jak odetniesz układ chłodzenia skrzyni w czasie normalnej
> jazdy... nie daj Boże holowania :-)
A to masz racje - podczas ciagniecia lawety na pewno. Bardzo jestem
ciekaw jak sie ma bilans cieplny takiej skrzyni w czasie jazdy "w
trasie" a "w miescie".
>> Jakby nie bylo, _praktycznie_ spalanie w innych samochodach z tym samym
>> silnikiem bylo identyczne.
>
> Może zatem niepoprawny styl jazdy przy skrzyni manualnej ? Nie ma
> siły... fizyka stoi po stronie manuala :-)
No wlasnie mowie, ze niepoprawny styl jazdy :) Tyle, ze pytanie ilu
kierowcow jezdzi caly czas poprawnie. Ja sie przyznaje - czasami nie
chce mi sie machac wajha i jade manualem nieekonomicznie ;)
>>> Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:
>>>
>>> "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
>>> oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
>>> chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
>>> ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
>>> osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
>>> sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
>>> jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
>>> innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
>>> znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."
>>>
>>> Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
>>> (duże obciążenia i częste zmiany biegów)
>>
>> A ile procent czau na drodze jedziesz dynamicznie, w dodatku precyzyjnie
>> dobierajac biegi do warunkow? OK, moze nie Ty, ale wez przecietnego
>> kierowce, w przecietnej podrozy (nie przejazdzce dla przyjemnosci
>> sportowym autem). Wtedy nawet klasyczna ASB nie wypada tak zle.
>
> Zwróć uwagę, że do pewnego momentu automaty miały _MNIEJ_ biegów niż
> manual. Pamiętasz 3, 4-ro biegowe automaty ? :-) Gdzie zatem mniejsze
> prawdopodobieństwo dobrania właściwego ? :-) Teraz sprawa jest można
> powiedzieć wyrównana.
Eee mysle, ze wyrowanana jest od ladnych paru lat. Np. Volvo 89' ma
4stopniowego automata.A zauwaz, ze w ASB biegi nie sa na sztywno, wiec
ten pierwszy moze byc "dluzszy".
>>> Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)
>>
>> No sam mowiles, ze sprzeglo kosztuje 800 zl ;)
>
> Pisałęm o automacie :-)
Wiem ;) Ale dla mnie to zagrozenie hipotetyczne, wiec przekrecilem ;)
>>>>> Żadna manualna skrzynia również mi nie padła ani nie miała żadnych
>>>>> negatywnych objawów. Natomiast niestety kilku znajomym padły
>>>>> automaty -
>>>>> naprawa, to była droga impreza.
>>>>
>>>> W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
>>>> automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
>>>> nie jezdzi?
>>>
>>> Nie znam ich wcześniejszej historii.
>>
>> No wlasnie.
>> Bo wg mnie jak sie sypie ASB to albo ma milion km albo fatalna historie.
>> Nie ma bata.
>
> Nie konieczne fatalną.. wystarczy pewne zaniedbanie lub większe niż
> przewidziane obciążanie jej.
A wlasnie mi sie przypomniala nasza przygoda z pierwszym-pierwszym
automatem :) Peugeot 505, rocznik 85'. Bylo to w roku ok. 1990 i
diagnoza byla "popalone tarczki". Remont trwal dlugo (czesci z Francji
jechaly) i kosztowal nienajmniej. Pamietam jak ojciec zalowal, ze nie
wymienil skrzyni na uzywke za 1/3 ceny remontu. Ale auto jezdzilo
jeszcze potem kupe lat...
>>>> Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
>>>> widzialem wymiane manuala w Vectrze...
>>>
>>> A co się jej stało ? :-)
>>
>> Zeby polecialy ;) Nie znam sie na tym, ale jakby facet wbijal biegi bez
>> wysprzeglenia do konca.
>
> Nie uznasz chyba tego za typową wadę manuali chyba ? :-)
Nie uwazam. Ale rowniez nie uwazam, za typwe padajace wczesnie automaty.
>>>> U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych
>>>> kierowcow i
>>>> kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
>>>> eksploatacji.
>>>>
>>>>> Podsumuj wszystkie koszty automatu, narazie wykluczając awarię.
>>>>
>>>> Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.
>>>
>>> Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
>>> eksploatacji ?
>>
>> To nie ja - to producent ;)
>
> Raczej nie ufałbym takiemu producentowi :-) Lifetime - może dla niego
> oznaczać np. 150kkm i złomowanie.
Dlatego zmieniamy od czasu do czasu...
>>>> Wieksze spalanie? Mit.
>>>
>>> Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę
>>> :-)
>>
>> Idealny kierowca manuala oczywiscie, ze spali mniej. Ale ... ile razy
>> wracajac zmeczony z pracy jechales nieoptymalnie? ASB lepiej lub gorzej,
>> ale "mysli" za Ciebie.
>
> Mnie nie bierz pod uwagę, bo zafałszuje wynik :-)
>
> Ponadto porónujemy automat z manualem a nie jego kierowców - zatem weźmy
> idealnego kierowcę manuala i idealnego kierowcę automatu ;-)
No to pojedynek ma jasny wynik :) Ale jak porownasz przecietnych
kierowcow...
Dodaj do zalet automatu jeszcze duzo mniejsze mozliwosci katowana
silnika. To w starym aucue tez zaleta.
>>>>>> Domyslam sie, ze nowa skrzynia nie wytrzyma 600 tys km
>>>>>> w dobrym zdrowiu, jak to sie dzieje ze skrzyniami montowanymi w
>>>>>> starych
>>>>>> Volvo (klasyczne ZF na przyklad), ale nowe sprzegla to tez juz nie
>>>>>> zwykle tanie tarcze tylko dwumasy, wiec koszty sie wyrownuja..
>>>>>
>>>>> Co ma wymiana sprzęgła do dwumasy ?
>>>>
>>>> Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.
>>>
>>> Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
>>> wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych
>>> kwestii.
>>
>> Ale dwumasy nie ma w automacie, wiec zaliczam ja do kosztu manuala.
>
> Ale w manualu też jej nie musisz mieć.
Powiedzmy, ze to coraz czestsze. Ale ok, mozemy rozwazac sytuacje bez
dwumasy.
>>> Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?
>>
>> Yyyy a to nie jest element skladowy ASB?
>
> Zamiast dwumasy + sprzegła z manuala w automacie masz konwerter. Pytałem
> o to jaka może być jego żywotność ?
Stawiam na to, ze taka jak skrzynia - czyli wczesniej wysiadzie jakis
inny istotny element samochodu.
Pozdr.
--
Radek Wrodarczyk
www.rejsy-czartery.com
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.11 20:14 Karolek
- 27.01.11 20:19 Kuba \(aka cita\)
- 27.01.11 20:17 Karolek
- 27.01.11 20:29 Karolek
- 27.01.11 20:50 Yans van Horn
- 27.01.11 21:08 Yans van Horn
- 27.01.11 21:43 Karolek
- 27.01.11 23:24 Yans van Horn
- 28.01.11 10:25 RadekNet
- 28.01.11 13:48 Yans van Horn
- 28.01.11 22:14 Kuba \(aka cita\)
- 29.01.11 13:50 Mario
- 29.01.11 13:51 Mario
- 29.01.11 15:49 Kuba \(aka cita\)
- 29.01.11 20:22 Mario
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie