    Date: Wed, 26 Jan 2011 22:19:48 +0100
    From: Yans van Horn <y...@n...spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Jak dbac o automatyczna skrzynie biegow
    <ihq11j$sh1$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-01-26 21:39, RadekNet wrote:

    > Stawiam, ze w normalnej eksploatacji wymienisz je min raz nim Ci stuknie
    > 500 tys. Znaczy - obalamy mit o wyzszych kosztach eksploatacji automatu,
    > tak? ;)

    Sumujmy zatem: sprzęgło raz na 500tyś, za 500-800pln + robocizna.
    Automat: załóżmy 10 zmian oleju po załóżmy 3l, daje 10 x ~100 + 10 x
    robocizna.

    Do tego dochodzi różnica w spalaniu. I nie opowiadaj bzdur, że to mit.

    Pierwsze z brzegu: skąd się bierze konieczność stosowania chłodnic w
    automatach ? Czyżby wydzialało się tam w cholere ciepła ? Tak zupełnie
    za darmo ? :-)

    Więcej o systemach sprzęgania silnika ze skrzynią automatyczną:

    "Wadą jest strata mocy w układzie hydraulicznym (mieszanie i sprężanie
    oleju) generująca znaczne ilości ciepła (potrzebne są dodatkowe
    chłodnice) kosztem pewnej utraty mocy silnika (zmniejsza to nieco
    ekonomię całego układu). W celu poprawienia powyższych wad, w pojazdach
    osobowych wprowadzono powszechnie w latach 80. układy dodatkowego
    sprzęgła mechanicznego (lock-up) w konwerterze itp. które przy stabilnej
    jeździe szosowej (mały moment przenoszony, brak zmian obrotów) i szeregu
    innych warunków, spinają pompę czy konwerter czysto mechanicznie, co
    znacznie poprawia ekonomię przy jeździe autostradowej."

    Teraz wyobraż sobie, co się będzie działo w czasie dynamicznej jazdy
    (duże obciążenia i częste zmiany biegów)

    Teraz pytanie jak duże będą koszty jak już coś się spieprzy :-)

    > W samochodzie normalnie serwisowanym, nie skladanym z 3, padaly
    > automaty? I to w liczbie mnogiej, kiedy az tak duza automatow w Polsce
    > nie jezdzi?

    Nie znam ich wcześniejszej historii.

    > Ja za to w moim otoczeniu nic nie wiem o padajacych automatach, a
    > widzialem wymiane manuala w Vectrze...

    A co się jej stało ? :-)

    > U mnie w domu biorac pod uwage ostatnie ~10 lat, 3 aktywnych kierowcow i
    > kilka aut, automaty bija manuale na glowe jesli chodzi o koszty
    > eksploatacji.

    > Olej za 100zl raz na 50 tys km? A i to nie zawsze.

    Chcesz powiedzieć, że olej hydrauliczny nie ulegnie degradacji w trakcie
    eksploatacji ?

    > Wieksze spalanie? Mit.

    Dlaczego nawet producenci podają wyższe ? Przecież nie przez przekorę :-)

    > Tego nie ma w automacie, znaczy nie kosztuje w razie czego.

    Myslałem, że piszesz o manualnej. Manualna skrzynia biegów również nie
    wymaga koła dwumasowego - to wymóg silnika, wiec nie mieszaj tych kwestii.

    Jaka jest żywotnośc konwertera w automacie ?

    Dyskutujmy zatem :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik