  • 31. Data: 2010-06-16 10:22:18
    Temat: Re: Idzie nowe - HDR w aparacie - patent Canona
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Vituniu" <v...@p...fm> napisał:

    > Rzecz w tym, ze nie musi, skoro najpierw potrzebna
    > jest ekspozycja... hmm.. nazwijmy to pomiarowa.
    >[...]

    Wydaje mi się, ze tu akurat jednak będzie. Rozważ przypadek zdjęcia z szybko
    poruszającym się obiektem w kadrze. W przypadku składania z kilku ekspozycji
    na każdym zdjęciu bedzie w innym miejscu, przy jednej ekspozycji z czasem
    dobieranym indywidualnie dla każdego piksela będzie moze nieidealnie
    wyeksponowany, ale jednak w jednym, konkretnym miejscu kadru. Pewne
    artefakty związane z ruchem zapewne będą, ale mniejsze niż przy składaniu z
    kilku kolejnych ekjspozycji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 32. Data: 2010-06-16 10:32:58
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    John Smith wrote:
    > W przytoczonym artykule stoi "Czas ekspozycji dla każdego piksela". Może
    > to tylko przekłamanie i chodzi de facto o zróżnicowanie czułości
    > poszczególnych obszarów matrycy (może nawet poszczególnych pikseli). Coś
    > jak dynamiczne podświetlenie matrycą LED w monitorach LCD, tylko
    > odwrotnie.

    Myślę, że tak można to najprościej zrealizować, przed matryca umieścić filtr
    jaki jest w panelach LCD.
    1. Pierwsze naświetlanie normalne.
    2. Wyznaczenie współczynników.
    3. Przy pomocy filtra, zmniejszenie dopływu światła dla poszczególnych
    pikseli.
    4. Pomiar właściwy.
    5. Korekta pomiaru o wyznaczone współczynniki.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 33. Data: 2010-06-16 10:44:55
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl> napisał:

    > Z tego co czytałem to Canon proponuje dwa pomiary na zdjęcie a to będzie
    > tylko trochę lepiej.

    Pierwsza ekspozycja pomiarowa ma służyć u Canona jedynie ustaleniu
    optymalnych czasów dla poszczególnych pikseli - główna ekspozycja będzie
    tylko jedna. Ze względu na odstęp czasowy między ekspozycją pomiarową a
    główną czasy ekspozycji dla pikseli w rejonie ruchomego motywu mogą być
    ustalone nieoptymalnie, ale podczas głównej ekspozycji obiekt znajduje sie
    jednak w konkretnym miejscu kadru (zakładam czas ekspozycji znacznie krótszy
    od czasu miedzy ekspozycjami) i problemów ze składaniem powinno być znacznie
    mniej.
    Oczywiście to tylko teoretyzowanie - jak to wyjdzie Canonowi w realnym życiu
    dopiero się okaże.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2010-06-16 10:52:24
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
> [...]
    > być znacznie mniej.
    > Oczywiście to tylko teoretyzowanie - jak to wyjdzie Canonowi w realnym

    W przypadku poruszających sie obiektów zniekształcenia będą mniejsze, ale
    będą. Gdy obiekt się przemieści, wyznaczone wcześniej współczynniki będą
    niepoprawne. Jeżeli ciemny obiekt przemieszczać sie będzie na jasnym tle, po
    przemieszczeniu obiektu, jasne tło gdzie jeszcze przed chwilą był obiekt,
    zostanie prześwietlone.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 35. Data: 2010-06-16 10:58:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Howk wrote:
    > http://technowinki.onet.pl/wiadomosci/canon-patentuj
    e-hdr-w-aparacie,1,3254159,artykul.html

    > ten patent Canona wyeliminuje chyba niedługo programiki typu SNS-HDR
    > itp z rynku

    Szkoda że nie zrozumiałeś o co chodzi w tym newsie.

    Canon nie wymyślił HDR w aparacie, tylko metodę pozwalającą na oszacowanie w
    jakich odstępach EV ma robić kolejne zdjęcia. Przecież to nic w praktyce nie
    zmienia.

  • 36. Data: 2010-06-16 11:06:14
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W środa, 16 czerwca 2010 11:49, b...@n...pl wyraził następujacą opinię:

    > Możliwe też jest inne rozwiązanie, 4 zdjęcia, z minimalnym przesunięciem
    > matrycy np o 1/3 piksela i z tego złożenie obrazu.

    Sprostuję: z przesunięciem o 1 piksel i wystarczą trzy - czyli tyle ile
    kolorów ma maska.

    > Otrzymujemy wtedy
    > obraz o znacznie większej rozdzielczości,

    Otrzymujemy obraz o rozdzielczości matrycy zamiast o rozdzielczości jakieś
    1/4 może 1/3 matrycy.

    > a obiektyw nie musi mieć już takiej rozdzielczości.

    Zbudować obiektyw o jeszcze mniejszej rozdzielczości niż obecnie używane w
    cyfrach byłoby pewnym wyzwaniem dla optyków ;-)

    > Oczywiście nie do każdego typu zdjęć się to
    > nadaje, ale tak działa nasze oko w zasadzie. Z 3 mln interpoluje do 50
    > mln.

    Już w tej chwili możesz wyinterpolować dowolną ilość pikseli a i tak nie
    zobaczysz nic ponad to co zarejestruje matryca :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 37. Data: 2010-06-16 11:22:54
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    > Nie - składane automatycznie przez aparat z 3 ekspozycji. I wcale nie
    > jestem przekonany, czy hdr-y w/g patentu Canona będa lepsze - można się
    > nwprawdzie spodziewać mniejszych problemów przy obiektach ruchomych, ale z
    > drugiej strony migawki całkowicie elektroniczne (a nie wyobrazam sobie
    > zastosowania przy innej ekspozycji dla każdego piksela migawki
    > mechanicznej) też mają całkiem niemałe wady. Pr5zyszłość pokaże, jak ten
    > patent się sprawdezi w praktyce.

    Może chodziło jedynie o to że każdy piksel będzie naświetlany z innym
    wzmocnieniem (ISO) przy tej samej przysłonie i czasie.

  • 38. Data: 2010-06-16 11:27:49
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Agent wrote:
    > Może chodziło jedynie o to że każdy piksel będzie naświetlany z innym
    > wzmocnieniem (ISO) przy tej samej przysłonie i czasie.

    Nie wyobrażam sobie realizacji czegoś takiego przez układ matrycy.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 39. Data: 2010-06-16 11:50:25
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Howk pisze:
    > http://technowinki.onet.pl/wiadomosci/canon-patentuj
    e-hdr-w-aparacie,1,3254159,artykul.html

    > ten patent Canona wyeliminuje chyba niedługo programiki typu SNS-HDR
    > itp z rynku

    I znowu, jak to zawsze bez wyjątku przy wchodzeniu czegoś nowego, kilka
    mentalnych grupowych starców narzeka bez grama refleksji.
    A może po prostu nareszcie otrzymamy najnormalniejsze zdjęcia, ale z
    czystymi cieniami i szczegółami w światłach?

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 40. Data: 2010-06-16 12:30:24
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Alternatywa jest raw o nowym formacie - z doidana informacja o czasie
    > ekspozycji dla kazdego piksela. I oczywiście nowe programy do jego obróbki...

    tak sobie spekuluje, że objętość takiego RAWa będzie chyba spooora.

    Roger

    --
    Marcin 'Roger' Pojałowski
    fotografia ślubna: http://www.slubna.net