  • 21. Data: 2010-06-16 09:30:50
    Temat: Re: Idzie nowe - HDR w aparacie - patent Canona
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Może być lepeij przy elementach ruchomych

    Rzecz w tym, ze nie musi, skoro najpierw potrzebna
    jest ekspozycja... hmm.. nazwijmy to pomiarowa.

    > Ale - czy faktycznie efekt końcowy będzie lepszy -
    > trzeba by sprawdzić w praktyce.

    Ano. :)

    > Skonstruowanie migawki elektronicznej
    > umożliwiajacej optymalne dobranie indywidualnego
    > czasu dla każdego piksela jest zagadnieniem dość
    > skomplikowanym i ciekaw jestem, jak Canon sobie z nim
    > poradzi.

    Tez tak sobie mysle, ze bede trzymac reke na pulsie.
    Choc raczej z ciekawosci tylko.

    Swoja droga ciekawe czy pojawi sie z czasem rozwiazanie
    z migawka elektroniczna wyzwalana dla calej matrycy
    kilkakrotnie podczas trwania calej ekspozycji oraz spychaniem
    kolejnych ladunkow z poszczegolnych pikseli "w glab" matrycy.

    Nie wiem, czy poprawnie to opisalem... lama ze mnie.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 22. Data: 2010-06-16 09:46:29
    Od: "Piotr Sz." <p...@W...com>

    > ten patent Canona wyeliminuje chyba niedługo programiki typu SNS-HDR

    Wiele aparatow ma tez taki "zielony prostokacik" na pokretle a pomimo to jak
    ktos zajmuje sie wiecej fotografia to z tej opcji nie korzysta. Podobnue
    bedzie z tym aparatowym HDRem. Potrzebne to jak zeby w dupie.

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 23. Data: 2010-06-16 09:48:23
    Od: Tomasz Jakubowski <t...@s...cc>

    W dniu 2010-06-16 10:37, Jakub Jewuła pisze:
> [...]
    e-hdr-w-aparacie,1,325

    > Zaskakujace, ze coraz czesciej da sie znalezc na tego typu "portalach"
    > nieglupie komentarze, np.:
    > "ale jeżeli to zdjęcia powyżej ma odzwierciedlać to co ... widzi ludzkie
    > oko to ja chyba jakiś ślepy jestem."
    >
    > A co do tematu to niezly zalew syfu bedzie :)
    > Nadzieja w tym, ze opcja HDR bedzie normalnie wylaczona
    > - wiekszosc pstrykaczy nie wpadnie na to, ze mozna ja zalaczyc.

    Syf - niekoniecznie, jeśli ten patent wykorzystać z głową, to może wreszcie znikną
    fotki z
    poprzepalanym niebem u niedzielnych pstrykaczy. Kwestia implementacji samego pomysłu
    przez producenta.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Jakubowski

  • 24. Data: 2010-06-16 09:49:32
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 16.06.2010 11:30, Vituniu wrote:

> [...]
    > kolejnych ladunkow z poszczegolnych pikseli "w glab" matrycy.
    >
    > Nie wiem, czy poprawnie to opisalem... lama ze mnie.

    Możliwe też jest inne rozwiązanie, 4 zdjęcia, z minimalnym przesunięciem
    matrycy np o 1/3 piksela i z tego złożenie obrazu. Otrzymujemy wtedy
    obraz o znacznie większej rozdzielczości, a obiektyw nie musi mieć już
    takiej rozdzielczości. Oczywiście nie do każdego typu zdjęć się to
    nadaje, ale tak działa nasze oko w zasadzie. Z 3 mln interpoluje do 50 mln.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 25. Data: 2010-06-16 09:56:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <l...@l...localdomain> napisał:

    > #v+
    > Co prawda są już aparaty, które robią zdjęcia HDR, ale wykonują je raczej
    > metodą
    > chałupniczą.
    > #v-
    >
    > Lepiej się do tego nie przyznawaj, bo to widać obciach :P

    Jaki obciach? Jest mi zupełnie obojętne jak na jakimś tam portalu beda
    nazywali te metody - dla mnie nważne sa efekty, jakie te metody dają. I -
    przyszłość pokaże, czy metody opatentowane przez Canona będa w praktyce
    lepsze.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 26. Data: 2010-06-16 09:57:23
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Howk <p...@p...onet.pl
    > Żaden program nie da jakości porównywalnej z tym co patentuje Canon.

    Opowiadasz. Żeby było ciekawiej powiem Ci, ze program SNS-HDR w trakcie
    łączenia ekspozycji robi dokładnie to, co chce patentować Canon. Oczywiście,
    nie wiem jakie współczynniki przyjmie Canon, dlatego też wyniki będą inne,
    jednak tak uzyskany obraz posiada zbyt mały lokalny kontrast aby mógł być
    dobrze odbierany. Lokalny kontrast trzeba wzmocnić a właśnie ta operacja
    wymaga dużej mocy obliczeniowej.

    To co chce wdrożyć Canon na pewno zwiększy rejestrowany zakres dynamiki i
    znacznie zmniejszy poziom szumu, gdyż matryca zostanie optymalnie
    wykorzystana. Nadal pozostanie jednak problem spadku lokalnego kontrastu i
    zakłócania pomiaru przez poruszające się obiekty. Najwięcej korzyści widzę
    w możliwości ograniczenia szumu w obrazie.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 27. Data: 2010-06-16 10:10:49
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Może być lepeij przy elementach ruchomych - przy klasycznej metodzie
    > składania z trzech ekspozycji poruszajacy się element wypadsa na każdej z
    > nich w innym miejscu.
    Z tego co czytałem to Canon proponuje dwa pomiary na zdjęcie a to będzie
    tylko trochę lepiej.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 28. Data: 2010-06-16 10:11:07
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Opowiadasz. Żeby było ciekawiej powiem Ci, ze program SNS-HDR w trakcie
    > łączenia ekspozycji robi dokładnie to, co chce patentować Canon.

    pamietasz co mówiłem?

    patentuj szybko bo moze canon rozgryzł twój algorytm i miliony przejdą tobie
    koło nosa....

  • 29. Data: 2010-06-16 10:11:15
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> napisał:

    > /*
    > Żaden program nie da jakości porównywalnej z tym co patentuje Canon. A
    > jak to już się na dobre zadomowi to pewnie będzie możliwość ustawiania
    > ile procent HDR ma być wmiksowane w normalną fotę.
    > */
    >

    > dobrze pogryź bo się zachłyśniesz....
    >
    > przecież w canonie też będzie to robił jakiś program.

    Nie tylko. Obecnie wykonujesz kilka ekspozycji przy różnych czasach i
    program z tego składa HD-Ra - wa więc dla każdego piksela może wybrać jednen
    z tych kilku czasów ekspozycji. W przypadku indywidualnego wyboru ekspozycji
    dla każdego piksela można ustawić optymalny czas ekspozycji - zatem
    teoretycznie dane wejsciowe do obliczeń powinny byc lepsze. Drugi problem to
    motywy ruchome - przy kilku ekspozycjach podczas każdej z nich znajdą się w
    innym miejscu - co jest dużym problemem przy składaniu. Przy indywidualnym
    doborze czasu dla każdego piksela mamy wszystkie dane zabierane z jednej
    ekspozycji. Niestety coś za coś - obawiam się powaznych problemów z
    uniknięciem artefaktów przy składaniu takich obrazów na których każdy piksel
    bedzie eksponowany z innym czasem przez migawkę elektroniczną.

    > i pewnie efekt będzie niedostępny dla raw tylko wynik obliczeń zobaczysz w
    > jotpegu a więc dalsza obróbka będzie ograniczona.

    Alternatywa jest raw o nowym formacie - z doidana informacja o czasie
    ekspozycji dla kazdego piksela. I oczywiście nowe programy do jego
    obróbki...

    > SNS wydaje się niezagrożony. uzyskiwane nim efekty są bardzo naturalne i
    > inne programy mogą się do zbliżać.

    Ja bym nie wyrokował ani w jedną ani w drugą stronę - potencjalne możliwości
    technologii opatentowanej pzrez Canona sa duże, ale i realizacja prosta nie
    jest. Zobaczymy, jak to się w praktyce przyjmie. Historia zna wiele
    przypadków opatentowanych obiecujacych rozwiązań (daleko nie szukając -
    obiektywy dyfrakcyjne Canona) ktore się w praktyce nie przyjęły.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 30. Data: 2010-06-16 10:15:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "John Smith" <u...@e...net> napisał:

    > W przytoczonym artykule stoi "Czas ekspozycji dla każdego piksela". Może
    > to tylko przekłamanie i chodzi de facto o zróżnicowanie czułości
    > poszczególnych obszarów matrycy (może nawet poszczególnych pikseli). Coś
    > jak dynamiczne podświetlenie matrycą LED w monitorach LCD, tylko
    > odwrotnie.
    >[...]

    Może. O całym rozwiązaniu wiemy w tej chwili bardzo niewiele. Perspektywy
    wydają się obiecujące, ale jak to się wszytko sprawdzi w praktyce dopiero
    się okaże. Diabeł często tkwi w szczególach - i nie wiemy, czy i jak sobie
    Canon z nimi poradzi.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)