  • 71. Data: 2010-06-18 10:36:35
    Temat: Re: Idzie nowe - HDR w aparacie - patent Canona
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > Świetne, jak na jedną ekspozycję. Z kilku bracketingowanych ekspozycji da
    > się wycisnąć więcej. Praw fizyki nie przeskoczysz

    nie planowałbym przeskakiwania praw fizyki ale tez nie robiłbym zdjęcia na
    którym byłoby widać wnętrze ciała doskonale czarnego i plamy na słońcu.

  • 72. Data: 2010-06-18 11:01:09
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> napisał:

    > nie planowałbym przeskakiwania praw fizyki ale tez nie robiłbym zdjęcia na
    > którym byłoby widać wnętrze ciała doskonale czarnego i plamy na słońcu.
    Aby przekroczyć mozliwości rejestracji współczesnych matryc wystarczy
    kontrast sceny o wieeele rzedów wielkości mniejszy niż proponujesz:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 73. Data: 2010-06-18 11:36:25
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    TheGuru pisze:

    > nie planowałbym przeskakiwania praw fizyki ale tez nie robiłbym zdjęcia na
    > którym byłoby widać wnętrze ciała doskonale czarnego i plamy na słońcu.

    Nie zapominajmy jeszcze o dyfuzji światła w obiektywie. Już przy hdrach
    rzędu 10 ev mało który obiektyw wyrabia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 74. Data: 2010-06-18 20:47:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jun 2010, Agent wrote:

    > Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał

    > Z inną ekspozycją dla każdego piksela?

    W sumie w Fuji jest.
    Po prawdzie tylko dwie wartości, a nie "dowolnie", ale konstrukcja
    sprowadza się właśnie do "różnego prawdziwego ISO" (przyjmujac,
    że transportowany ładunek jest jednostką miary, a nie ładunek
    per powierzchnia z której był zebrany).

    pzdr, Gotfryd

  • 75. Data: 2010-06-18 21:28:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Jun 2010, Dariusz Zygmunt wrote:

    > W środa, 16 czerwca 2010 11:49, b...@n...pl wyraził następujacą opinię:

    > Sprostuję: z przesunięciem o 1 piksel i wystarczą trzy - czyli tyle ile
    > kolorów ma maska.

    Sprostuję:
    Nie prostujesz, piszesz o czym innym.
    Przyjmijmy że dobrze wiemy o czym (piszesz), dobrze? :)
    A poprzedni post bofha jest ewidentnie o czym innym.

    > Już w tej chwili możesz wyinterpolować dowolną ilość pikseli a i tak nie
    > zobaczysz nic ponad to co zarejestruje matryca :-)

    W *jednym zdjęciu*.

    Zebranie wielu ujęć jednego statycznego kadru *pozwala* (ze względu na
    mikroruchy choćby na podłym statywie) zebrać wiecej danych niż może zebrać
    matryca w jednym ujęciu, i wykorzystać to praktycznie (jako iż istnieją
    programy które to robią).
    Nadmiarowe informacje można wykorzystać na dwa sposoby:
    - do zmniejszenia szumów (niezależnie od tego czy są mikroruchy)
    - do zwiększenia rozdzielczości (tylko o ile są)
    ...i oczywiście zwiększanie rozdzielczości powoduje wzrost szumów
    (w porównaniu do "osobnego pojedynczego zdjęcia luzem"), bo wartości
    pośrednie uzyskuje się w wyniku odejmowania treści sąsiednich pikseli
    (szumy się "standardowo" dodają, czyli średniokwadratowo, zaś wartości
    wynikowe maleją wskutek konieczności odejmowania danych wejściowych,
    więc efekt jest wiadomy).
    Nie można więc wyskakiwać z pomysłem "zrobię 4x tyle zdjęć i uzyskam
    4x taką rozdzielczość". Po pierwsze nie da się tak dokładnie ustalić
    potrzebnych mikroruchów.
    Ale "zrobię 16..32..64 zdjęcia i uzyskam 2x większą rozdzielczość" wydaje
    się być realne - o ile ktoś *jednocześnie* nie chce odszumiać.
    Może i jednocześnie odszumiać, ale chyba ilości powinien zwiększyć ;)
    Na pytanie ile zdjęć zaproponować, aby praktycznie rozważać 8x większą
    rozdzielczość niż matrycy (przy założeniu że optyka przeniesie) chwilowo
    nie pamiętam danych :| (skoro teoretycznie trzeba 64, to raczej można
    się spodziewać *naprawdę* wielu, i 8x bym nie rozważał)

    Pamięta ktoś link do prezentacji programu który to robi?

    Przecież astronomowie obrazy gwiazd uzyskują właśnie tą metodą
    (nic to, że z zakłóceniami o innym charakterze).
    Bo co do optyki jest gorzej niż z częścią cyfrową - acz nie
    beznadziejnie, ledwo tragicznie ;)
    Część "analogowa" nie odcina informacji siekierką, więc dane zarówno
    o informacjach z 2x większą częstotliwością przestrzenną niż "pasmo
    obiektywu" są, z jeszcze wyższymi też, tylko z beznadziejnym poziomem
    (wyrażającym się wielkością kontrastu przy danej rozdzielczości),
    więc jeśli to obiektyw ma być ograniczeniem, to może zaczniemy nie
    od 16 a od... niech będzie jakaś okrągła liczba, np. 128 zdjęć wzwyż ;)

    > Z pozdrowieniami

    Wzajemnie :) - Gotfryd

  • 76. Data: 2010-06-18 21:35:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Jun 2010, TheGuru wrote:

    > nie można dodać do puszki wyspecjalizowanego i zoptymalizowanego w tych
    > obliczeniach czipa....??

    Chcesz produkować złudzenia optyczne? ;)
    Przecież problemem jest przekroczenie zakresu danych *wejściowych*.
    Matryca z jednej strony ma naświetlenie na max, przy którym ładunki
    zaczynają się rozpływać po półprzewodniku, z drugiej - poziom którego
    już się mierzyć nie da, bo szumy są.
    Jeśli uzyskiwałeś dobre efekty z jednego ujęcia, to po prostu nie
    dotarłeś jeszcze do poziomu różnic kiedy potrzebny jest HDR :D
    Jak przekroczysz zakres "dynamiki" rejestrowalny przez matrycę, to
    żaden chip nic nie pomoże.
    Sama matryca musi mieć mechanizm wspomagający rozszerzenie zakresu
    tego, co umie (ona) przekazać do zarejestrowania :)

    pzdr, Gotfryd

  • 77. Data: 2010-06-18 22:44:35
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W piątek, 18 czerwca 2010 23:28, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
    opinię:

    > Sprostuję:
    > Nie prostujesz, piszesz o czym innym.

    Piszę o sposobie na zwiększeniu ilości informacji na zdjęciu o określonej
    rozdzielczości wynikowej.

    > Przyjmijmy że dobrze wiemy o czym (piszesz), dobrze? :)
    > A poprzedni post bofha jest ewidentnie o czym innym.

    On pisał o tym samym :-)

    Wskazałem jedynie, ze zdjęcie nie ma tylu pikseli zawierających _niezależną_
    informację ile się spodziewał i że gdyby zamiast mikroruchów matrycy zrobić
    "makroruch" filtru Bayera to zyskałoby się znacznie więcej :-)

    Ale mają matryce bez filtru Bayera :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 78. Data: 2010-06-19 17:16:34
    Od: "Sebastian Nibisz" <e...@g...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki wrote:
    > A Pentax tak ma.

    Na dzień dzisiejszy najlepsze rozwiązanie stosuje Fuji z matrycą Super CCD,
    bo obraz HDR może rejestrować w jednym strzale.

    Pozdrawiam,
    - Bastek -

  • 79. Data: 2010-06-21 18:01:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Jun 2010, Dariusz Zygmunt wrote:

    > W piątek, 18 czerwca 2010 23:28, Gotfryd Smolik

    > On pisał o tym samym :-)

    Niech może się określi.
    Odebrałem post o którym mowa jako wykorzystanie właśnie nadmiarowej
    informacji z wielu "takich samych" zdjęć (tego samego kadru, ale
    z mikroruchami).

    > Wskazałem jedynie, ze zdjęcie nie ma tylu pikseli zawierających _niezależną_
    > informację

    Zgadza się, nie zaprzeczam, i postawiłem tezę że właśnie o tym piszesz
    i w tym zakresie jesteśmy zgodni :)

    > ile się spodziewał i że gdyby zamiast mikroruchów matrycy zrobić
    > "makroruch" filtru Bayera to zyskałoby się znacznie więcej :-)

    No tu mamy poważny problem do rozważenia: z jednej strony, dokładnie tak
    jak piszesz, byłoby jeśliby rozkład informacji w kadrze dobrze odwzorowywał
    rozkład losowy.
    Ale skoro w praktyce tak nie jest, bo istotna część przyległych
    wycinków kadru ma zbliżone kolory itede, to na rzeczywistych zdjęciach
    "wydłubanie" informacji bazującej na tych uproszczeniach prowadzi
    do odwzorowania istotnej części kadru z rozdzielczością zbliżoną
    do "bezbajerowej". Kosztem artefaktów w tych miejscach, w których
    treść obrazu odbiega od założeń rzecz jasna :) (i tu się zgadzamy).
    Ja wiem że Ty wiesz, ale wypada o tym wspomnieć dla ustalenia uwagi,
    skoro naciągasz lekko stan faktyczny w zakresie pomijania, że na
    zdjęciu czerwono-niebieskiego kwiatka *istotna* część przyległych
    powierzchni jest czerwona, niebieska lub zielona; na tych
    powierzchniach "Bayer" skutecznie wydłubuje "prawdziwe" szczegóły,
    a na styku... no na styku wszyscy udają, że nic się nie stało ;)

    > Ale mają matryce bez filtru Bayera :-)

    Przyjęto :)

    Nie zmienia to faktu, że *jak by nie był* uzyskiwany obraz, to
    zebrania wielu ujęć (uzyskanych tą samą metodą) pozwala na
    zwiększenie rozdzielczości.
    I z góry się zgadzam - jeśli owa metoda wprowadza artefakty (jak
    filtrowanie Bayera), to oczywiscie *tych* artefaktów (wprowadzanych
    "równo na wszystkich" ujęciach) usunąć się nie da.

    > Z pozdrowieniami

    Wzajem, wzajem!
    - Gotfryd