  • Data: 2010-11-30 11:46:15
    Temat: Re: Histereza regulatora CO
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan PeJot napisał:

    > Do wstępnego zrównoważenia instalacji. Wkładki zaworowe mają być otwarte.

    Jakie wkładki zaworowe, gdzie one? Podejrzewam, że chodzi o zawory na
    grzejnikach, nie bypasach. No to służą "do tego, by można było grzejnik
    odciąć zaworem bez przerwania obiegu w całym szeregu". Szeregowe połączenie
    grzejników świetnie się sprawdza, gdy w obiegu jest wydajna pompa, która
    wprawia wodę w szybki obieg. Wtedy regulacja poszczególnych grzejników
    jest praktycznie niezależna.

    Podejrzewam, że wiele osób myśląc o bypasach wpada w pułapkę intuicyjności.
    Myślą sobie mniej więcej tak: kaloryfer grzeje, bo jedną rurą wchodzi mu
    ciepła woda, a drugą wychodzi trochę chłodniejsza; jak mu się wlot połączy
    z wylotem "na ostro" rurką, no to grzać przestanie; ten kaloryfer z rurką,
    to jak opornik zwarty drutem. Guzik prawda. Dołożenie rury łączącejej wlot
    z wylotem, to tak jak dodanie kolejnego żeberka. Zamontowanie zaworu
    między bypasem a grzejnikiem, to tak jak odcięcie wszystkich żeberek
    z wyjątkiem jednego.

    --
    Jarek