  • Data: 2010-01-04 08:11:14
    Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
    Od: Rafał <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w
    >
    > Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.

    > Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest mniej
    > obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi byc, zeby
    > kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
    > naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
    > Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.
    >
    > A byc moze wcale nie o grzanie tu chodzi, tylko latwiej zrobic reczny na
    > bebnowych, a grzanie w praktyce nie jest problemem :-)

    A ja ostatnio słyszałem taki argument że bęben rozgrzewając się zwiększa
    swoją średnicę, tym samym przy użyciu takiego samego ciśnienia w
    układzie hamulcowym, sprawność hamulca maleje.
    W przypadku zaś tarczy, gdy ona się rozgrzewa, zwiększa się jej grubość
    a tym samym docisk do klocków przy takim samym ciśnieniu w układzie -
    sprawność wzrasta.

    Ma się to ni jak do faktu, że rozgrzane hamulce słabną, bo w tym
    argumencie mowa tylko o jednym hamowaniu na zimnych hamulcach, podczas
    którego następuje rozgrzanie hamulców i rozszerzenie się materiału.

    Pozdrawiam
    Rafał