-
1. Data: 2009-12-29 10:12:03
Temat: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: "Kołbasek" <z...@n...pl>
Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma opisami
działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu montuje się
hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej chłodzą, no, ale
dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam na myśli
sportówek)?
-
2. Data: 2009-12-29 12:43:31
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>
Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w wiadomości
news:hhcla9$5ql$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma opisami
> działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu montuje się
> hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej chłodz?, no, ale
> dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam na my?li
> sportówek)?
>
>
tarczowe mają większą skuteczność hamowania. btw bywały samochody z bębnami
także z przodu
-
3. Data: 2009-12-29 15:12:59
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w
> Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z
> kilkoma opisami działania w zasadzie nie wiem, dlaczego
> klasycznie z przodu montuje się hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe?
> Ok, tarczowe się lepiej chłodzą,
Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.
> no, ale dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie
> mam na myśli sportówek)?
Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest
mniej obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi
byc, zeby kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily
hamowania [a naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.
A byc moze wcale nie o grzanie tu chodzi, tylko latwiej zrobic
reczny na bebnowych, a grzanie w praktyce nie jest problemem :-)
J.
-
4. Data: 2009-12-29 16:29:07
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: PeJot <P...@o...pl>
J.F. pisze:
> Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w
>> Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma
>> opisami działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu
>> montuje się hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej
>> chłodzą,
>
> Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.
>
>> no, ale dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam
>> na myśli sportówek)?
>
> Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest mniej
> obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi byc, zeby
> kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
> naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
wg obciążenia tylnej osi.
> Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.
Bębny mają większą pojemność cieplną.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
5. Data: 2009-12-31 06:23:59
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>> Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.
>>
>>> no, ale dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam
>>> na myśli sportówek)?
>>
>> Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest mniej
>> obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi byc, zeby
>> kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
>> naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
>
> Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
> wg obciążenia tylnej osi.
>
>> Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.
>
> Bębny mają większą pojemność cieplną.
Hmmm.
Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
6. Data: 2010-01-01 22:17:12
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: PeJot <P...@o...pl>
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
>
> Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
> cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.
Przy dużych prędkościach.
W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
pojemność cieplną.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
7. Data: 2010-01-02 07:12:34
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 01 Jan 2010 23:17:12 +0100, PeJot wrote:
>Zygmunt M. Zarzecki pisze:
>> Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
>> cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.
>
>Przy dużych prędkościach.
>W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
>pojemność cieplną.
Nie mylicie dwoch rzeczy ? Pojemnosc cieplna = ilosc stali, oraz
zdolnosc chlodzenia ?
W wagonach kolejowych widzialem hamulce tarczowe. Towarowych.
J.
-
8. Data: 2010-01-02 14:06:03
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
>>> Obecnie standardem jest montowanie tarcz wentylowanych, które pojemność
>>> cieplną mają tą samą, jeśli nie większą od bębnowych.
>>
>> Przy dużych prędkościach.
>> W ciężarówkach stosuje się raczej bębny, myślałem że z uwagi na
>> pojemność cieplną.
>
> Nie mylicie dwoch rzeczy ? Pojemnosc cieplna = ilosc stali, oraz
> zdolnosc chlodzenia ?
>
> W wagonach kolejowych widzialem hamulce tarczowe. Towarowych.
Bo są skuteczniejsze.
zyga
--
--force --nodeps --all
-
9. Data: 2010-01-03 11:07:08
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: szadok <s...@t...pl>
Dnia 29.12.2009 PeJot <P...@o...pl> napisał/a:
>> Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest mniej
>> obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi byc, zeby
>> kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
>> naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
>
> Korektor zdaje się pozostał przy ABS. ATSD, korektor mógł być sterowany
> wg obciążenia tylnej osi.
>
Zależy przy jakim ABSie zdaje się, że to o ilość kanałów chodzi. Na 100%
w Nubirze I jest mechaniczny korektor (pomimo obecności ABS) natomiast w
Nubirze II jest ABS z EBD i ten układ korektora już nie potrzebuje.
BTW: zmniejszenie siły hamowania w stosunku do przedniej osi przy
zachowaniu tarcz na tylnej osi - wystarczy dać mniejszy tłoczek i już.
IMHO bębny są mniej wrażliwe na zabrudzenia i zużycie/zapieczenia dzięki
temu. I IMHO tu jest pies pogrzebany.
pzdr, szadok
--
'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami'
śp. babcia
ANTYSPAM:usuń cyfry z adresu mail
-
10. Data: 2010-01-04 08:11:14
Temat: Re: Hamulce samochodowe-dlaczego
Od: Rafał <r...@o...pl>
J.F. pisze:
> Użytkownik "Kołbasek" <z...@n...pl> napisał w
>> Może to pytanie wydaje się proste, ale po zapoznaniu się z kilkoma
>> opisami działania w zasadzie nie wiem, dlaczego klasycznie z przodu
>> montuje się hamulce tarczowe, z tyłu bębnowe? Ok, tarczowe się lepiej
>> chłodzą,
>
> Mam wrazenie ze w praktyce okazuja sie tez mocniejsze.
>
>> no, ale dlaczego w takim razie z tyłu można zostawić bębnowe (nie mam
>> na myśli sportówek)?
>
> Tyl sie odciaza w czasie hamowania, a we wspolczesnym aucie jest mniej
> obciazony od poczatku, to i sila hamowania tam slabsza musi byc, zeby
> kol nie zablokowac. Dawniej zapewnial to korektor sily hamowania [a
> naprawde ogranicznik], teraz moze ABS przejal zadanie.
> Mniejsza sila to i mniej sie grzeja.
>
> A byc moze wcale nie o grzanie tu chodzi, tylko latwiej zrobic reczny na
> bebnowych, a grzanie w praktyce nie jest problemem :-)
>
A ja ostatnio słyszałem taki argument że bęben rozgrzewając się zwiększa
swoją średnicę, tym samym przy użyciu takiego samego ciśnienia w
układzie hamulcowym, sprawność hamulca maleje.
W przypadku zaś tarczy, gdy ona się rozgrzewa, zwiększa się jej grubość
a tym samym docisk do klocków przy takim samym ciśnieniu w układzie -
sprawność wzrasta.
Ma się to ni jak do faktu, że rozgrzane hamulce słabną, bo w tym
argumencie mowa tylko o jednym hamowaniu na zimnych hamulcach, podczas
którego następuje rozgrzanie hamulców i rozszerzenie się materiału.
Pozdrawiam
Rafał