-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aabk224.neoplu
s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Date: Thu, 27 Jun 2024 15:40:44 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <ycsaf6d0z4ti.wprr4fzy35jh$.dlg@40tude.net>
References: <v5egs3$39jfk$1@news.icm.edu.pl>
<0...@h...invalid>
<v5eqvh$ci5$1@news.chmurka.net> <v5erv0$3a5lq$1@news.icm.edu.pl>
<z...@4...net>
<v5fd8b$3b1n4$1@news.icm.edu.pl>
<14fhxjd72vgco$.wem7va4nmviu$.dlg@40tude.net>
<v5goto$3d8ad$1@news.icm.edu.pl>
<18g00t3tff2qr.cvltkbem84ss$.dlg@40tude.net>
<v5hblu$3e6v9$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
<1mv8ea5mks3h0$.85fkn89y5sdf.dlg@40tude.net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aabk224.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.36.224";
logging-data="2499"; mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:EoQYDiQoQuSuyiHiQ2QpqHb/j7E=
sha256:yk6Hv1d6wNZvCrclxQcpVdhF7r9WqjgtglXenKZqCao=
sha1:tBVPHcg4Kyzj+jnob2FJEmH6tcM=
sha256:uWpUOT9Na1Vye/mAS66v5XhCglMc2f+XP855OE5S5Ts=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:792600
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 27 Jun 2024 14:32:59 +0200, Adam wrote:
> Dnia Thu, 27 Jun 2024 10:55:35 +0200, J.F napisaĹ(a):
>> On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzgÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
>>> W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
>>> [...]
>>>>> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niĹź A-C-E. Dodatkowo zaleĹźy to teĹź
>>>>
>>>> PrzeliczyĹeĹ, ze to te same interwaĹy?
>>>> W rĂłwnomiernym stroju powinny chyba brzmieÄ tak samo.
>>>
>>> No nie brzmiÄ tak samo (czÄstotliwoĹÄ pomijam).
>>
>> Bo C-E-G to 4 i 3 pĂłĹtony interwaĹĂłw. A A-C-E to 3 i 4.
>>
>> Zobacz
>> A-C#-E
>> czy
>> C#-F-G#
>> D-F#-A
>> E-G#-B
>
> PrzypomniaĹeĹ mi, jak w celach Äwiczebnych grywaĹem sobie ulubione kolÄdy i
> kaĹźdÄ z nich po kolei transponowaĹem kolejno o póŠtonu, czyli kolejne 12
> tonacji. Nuty oczywiĹcie te same, w ti=onacji podstawowej.
> Dobre Äwiczenie nie tyle na czytanie nut, co na przeliczanie tonacji i
> harmonizowanie w locie (bo zapis nutowy jednogĹosowy). CoĹ, z czym wielu
> koĹcielnych organistĂłw ma problem.
DomyĹalm siÄ, ze nie jest to Ĺatwe, bo klawisze inaczej ustawione.
A jednak jak widaÄ - prawdziwi profesjonaliĹci potrafiÄ .
>>>>> od instrumentu. Na przykĹad gitara i "riffy/chwyty" w róşnych tonacjach
>>>>> brzmiÄ skrajnie róşnie.
>>>>
>>>> Moze mi sie wydaje, ale progi w gitarach sÄ "rĂłwnomiernie" rozĹoĹźone.
>>>> Jak jeszcze struny rĂłwnie "rĂłwnomiernie" nastrojone, to powinny
>>>> brzmiec tak samo.
>>>> No chyba, ze typowo wĹasnie nie sÄ tak "rĂłwnomiernie" zestrojone.
>>>
>>> TeĹź nie. Akordy na gitarze (oprĂłcz "barowych") zawierajÄ w sobie "puste
>>> struny" i przy róşnych chwytach inne struny sÄ puste co powoduje, Ĺźe
>>> akordy nie sÄ budowane tak samo ale brzmiÄ wĹaĹciwie i róşnie.
>>
>> Ok, ale to chyba naturalne, ze inne stosunki inaczej brzmiÄ .
>> Trzeba miec 7 palcĂłw, albo graÄ na basie :-)
>> Albo trÄ caÄ mniej strun :-)
>
> TrochÄ to nie tak.
> Gitary nie stroi siÄ "na czysto", bo jak siÄ dostoi od doĹu, to gĂłra siÄ
> minie, a jak zacznie siÄ od gĂłry, to dóŠsiÄ nie zegra.
> Leci siÄ flaĹźoletami albo po prostu lekko odstraja.
No ale fakt, ze gitara ma 6 strun, a lewa rÄka tylko 4 wolne palce.
W efekcie niektĂłre struny grajÄ caĹÄ dĹugosciÄ , i nie tak Ĺatwo
przetransponowaÄ wszystko.
> Podobnie np. w fortepianie "chĂłry" nie sÄ strojone czysto (ale to z innego
> wzglÄdu), analogicznie w akordeonie - teĹź sÄ rozstrajane. Nieco inaczej we
> wĹoskich, inaczej we francuskich, inaczej w koncertowych.
I tu wchodzimy w zagadnienie, ze byÄ moĹźe one wcale nie sÄ tak
rĂłwnomiernie temperowane, tylko pod kÄ tem najbliĹźszego
utworu/koncertu.
>>>>> Tak jest nadal. To "sĹuch absolutny" i akurat mam takÄ umiejÄtnoĹÄ.
>>>>> NabyĹem jÄ dziedzicznie.
>>>>
>>>> NiektĂłrzy tak majÄ , ale czy na pewno jestes w stanie odrĂłzniÄ utwĂłr?
>>>> PrzetransponujÄ ci jakis jakÄ Ĺ etiudÄ Chopina o 2 pĂłĹtony,
>>>> odtworzÄ, powiesz ze to w gĂłrÄ, w dĂłĹ, czy moĹźe wcale?
>>>
>>> Czyli zmienisz tonacjÄ. 2 pĂłĹtony to caĹy ton.
>>
>> Nie jestem pewien, czy to siÄ tak nazywa. Zamiast E bÄdzie Fis, itd
>
> Zgadza siÄ.
> Transpozycja = przeniesienie niĹźej lub wyĹźej = zmiana tonacji.
>
>>> OczywiĹcie dla mnie jest to sĹyszalna róşnica.
>>
>> Ale czy pamietasz, z jakich dzwiÄkĂłw siÄ skĹada np Sonata b-moll ?
>> A etiuda "rewolucyjna" ?
>
> Jest jakiĹ czĹowiek, ktĂłry ma absolutnÄ pamiÄÄ muzycznÄ - w sensie, Ĺźe jak
> jeden raz usĹyszy utwĂłr, to jest go w stanie dokĹadnie powtĂłrzyÄ dowolnie
> później.
No ale czy nasz Lordbluzg taki jest, ze jak sĹyszaĹ jakis utwĂłr
ostatnio np dwa lata temu, to teraz zaraz wychwyci, ze on jest dwa
pĂłĹtony wyĹźej zagrany :-)
>>>>>> Druga ciekawostka:
>>>>>> Aktualnie moĹźna utwĂłr dowolnie transponowaÄ przy skali rĂłwnimiernie
>>>>>> temperowanej. WczeĹniej w zasadzie utwĂłr transponowany juĹź nie brzmiaĹ
>>>>>> prawidĹowo.
>>>>>
>>>>> No nie, zmienia siÄ wtedy wysokoĹÄ dĹşwiÄkĂłw. PrzykĹadem moĹźe byÄ, Ĺźe
>>>>> wiÄkszoĹÄ utworĂłw "techno, rave itd" czyli ten typ muzyki, pisze siÄ w
>>>>> tonacji B...a to tylko dlatego, Ĺźe czÄstotliwoĹÄ tej tonacji jest
>>>>> inaczej/lepiej odbierana przez ogóŠsĹuchajÄ cych...w sensie wytwarzania
>>>>> dopaminy :)
>>>>
>>>> ByÄ moĹźe, ale czy taka transpozycja o 5% (jeden pĂłĹton) ma tu istotne
>>>> znaczenie?
>>>
>>> Czasem ma, to zaleĹźy wĹaĹnie od tonacji, czy jest "skrajna" w skali
>>> oktawy czy nie.
>>
>> Troche powÄ tpiewam, aby czĹowiek byĹ tak wraĹźliwy na oktawy.
>
> Ja znĂłw miaĹem tak, Ĺźe jak graĹem pod Ĺpiew, to wydawaĹo mi siÄ, Ĺźe oktawÄ
> za nisko, a jak jechaĹem oktawÄ wyĹźej, to znĂłw wydawaĹo mi siÄ, Ĺźe za
> wysoko.
Ale to chyba normalne ?
ChodziĹo mi natomiast o to 'czy jest "skrajna" w skali oktawy czy
nie'. Czlowiek chyba nie jest taki wraĹźliwy na te tradycyjne muzyczne
zakrezy oktaw?
> W organach jest nieco lepiej, bo moĹźna wĹÄ czyÄ rejestr 8-stopowy i
> 16-stopowy.
Nie bardzo rozumiem - w sensie, ze dwa dzwiÄki naraz?
Bo z tego co pisaĹeĹ powyzej, to fajnie byĹoby przetransponowaÄ np o
póŠoktawy.
>>>> A skrzypek, czy zespóŠskrzypków - jak stroi skrzypce?
>>>> Oni nawet progĂłw nie majÄ , grajÄ na wyczucie :-)
>>>
>>> To proste. PamiÄÄ miÄĹniowa + dobry sĹuch. LubiÄ graÄ na skrzypcach :)
>>>
>>> Ostatnio przy ognisku byĹa dyskusja i pokazywaĹem taki myk. UderzyĹem w
>>> strunÄ E na gitarze, potem zrobiĹem jakieĹ tremolo i kluczem podniosĹem
>>> lub opuĹciĹem tÄ strunÄ zmieniajÄ c jej naprÄĹźenie/dĹşwiÄk. NastÄpnie
>>> pytaĹem, czy mam podnieĹÄ czy opuĹciÄ, aby wrĂłciÄ do standardu czyli E.
>>>
>>> Zgadywali randomowo ale nikt z 5 osĂłb nie mĂłgĹ trafiÄ przez 5 prĂłb.
>>
>> Ale to mnie nie dziwi. SĹuch absolutny to rzadkoĹÄ u ludzi.
>>
>>> PoniewaĹź sÄ gadgety, do strojenia gitary, to im pokazaĹem, Ĺźe mylili siÄ
>>> nawet o 2 tony.
>>
>> A co powie gadzet, jak przeciÄtnego skrzypka poprosimy o zagranie
>> nuty C?
>
> Kumpel - Adam Prucnal - teĹź ma sĹuch absolutny.
> PamiÄtam, Ĺźe stroiĹ gitary bez kamertonu ani innej pomocy.
> StroiĹ w sensie, Ĺźe pamiÄtaĹ jaki dĹşwiÄk ma jakÄ wysokoĹÄ.
> Na pielgrzynkach stroiĹ gitary w marszu, jak ktoĹ inny graĹ.
O ile pamiÄtam, to nie ma problemu zestroiÄ gitarÄ "samÄ ze sobÄ ",
czyli poustawiac prawidĹowo jednÄ strunÄ wzgledem drugiej.
Nie ma teĹź problemu zestroic dwie gitary wzajemnie - to chyba nawet ja
bym potrafiĹ zrobiÄ.
A Ĺźe potem jakaĹ struna ma np 300Hz zamiast 260 - to nie ma Ĺźadnego
znaczenia, dopĂłki nie mamy innych instrumentĂłw, inaczej zestrojonych.
No ale to gitary, gdzie progi sÄ , w skrzypcach wszystko na wyczucie
:-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 27.06.24 19:32 Adam
- 28.06.24 05:46 PD
- 28.06.24 09:44 PD
- 28.06.24 11:00 J.F
- 28.06.24 11:51 J.F
- 28.06.24 12:16 J.F
- 28.06.24 13:05 PD
- 28.06.24 13:12 PD
- 28.06.24 13:25 PD
- 28.06.24 14:13 J.F
- 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??
Najnowsze wątki z tej grupy
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
- Płytki Milkv-Duo
- Światłowód między budynkami
- POtrzebny bufor 3.3<>5V, jedonkieruowy, trójstanowy, wąski
- retro
- Bezprzewodowe polączenie Windows z projektorem
Najnowsze wątki
- 2024-11-17 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- 2024-11-18 Gdynia => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-18 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-18 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-11-18 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-11-18 Kraków => Network Systems Administrator (IT Expert) <=
- 2024-11-18 Kraków => Administrator Systemów Sieciowych (Ekspert IT) <=
- 2024-11-18 Zdunowo => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-18 Łódź => QA Inżynier <=
- 2024-11-18 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-18 Gdynia => Front-End Developer (React/Three.js) <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-18 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=