  • 21. Data: 2013-08-15 01:40:44
    Temat: Re: Gdzie montowany jest odbiornik GPS?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" kuh403$8d3$...@s...aioe.org

    > "_Michał" 520ad9a5$0$1218$6...@n...neostrada.pl

    > Chyba w maju 2000 roku. Poczytaj, zanim zaczniesz tworzyć historię. ;)

    > http://www.e-gory.pl/index.php/Sprzet/GPS/ <-- choćby tutaj,

    http://geostrada.com/index.php?option=com_content&ta
    sk=view&id=33&Itemid=2

    2 maja 2000 roku rząd Stanów Zjednoczonych podjął decyzję o wcześniejszym
    niż to było w planach wyłączeniu zakłócania sygnałów GPS. Teraz dokładność
    pomiaru będzie wynosić około 10 metrów (bez użycia DGPS) w porównaniu ze
    100 metrami wcześniej. USA zastrzegają sobie prawo do ponownego włączenia
    zakłócania w dowolnym momencie (np. w związku z działaniami wojennymi).

    Co do tych 10 metrów bez EGNOS mam zastrzeżenia, ale nich będzie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 22. Data: 2013-08-15 20:42:31
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/15/2013 1:40 AM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> [...]
    > zakłócania w dowolnym momencie (np. w związku z działaniami wojennymi).
    >
    > Co do tych 10 metrów bez EGNOS mam zastrzeżenia, ale nich będzie.

    Moja teoria jest taka:

    1. odbiorniki z lat 90' są zdecydowanie dokładniejsze niż 100metrów
    (i mają koło 10)

    2. technicznie w zasadzie nie da się zejść poniżej 1..1.5 metra na GPS,
    nie mówiąc już o milimetrach.

    tak z 1994 mi się pochrzaniło, wtedy GPS "wszedł do cywila" bardziej
    a nie zdjęli zakłócanie czasu.

    Dobra co do pierwszego, po prostu porobiłem fotki dziś
    Jest sobie normalne auto seria7, rok produkcji: 12 grudzień 1995,
    elektronika licencjonowana od Renault(chyba podpisali październik 1995)
    i soft w większości z Renault Safrane 1995 (tylko tu ekran był lepiej,
    tam gdzie normalnie w autach - pod daszkiem).
    Sorki za kurz,nie chciało mi się od długiego czasu auta myć.

    http://i.imgur.com/M1tEwlY.jpg

    i tu dojeżdżam do skrzyżowania (dokładność na ekranie co
    do 10 metrów - rok produkcji 1995):

    http://i.imgur.com/MbyBmND.jpg
    http://i.imgur.com/9zmOQ7N.jpg
    http://i.imgur.com/JhrwERZ.jpg
    http://i.imgur.com/tOxOOxe.jpg
    http://i.imgur.com/2Pcf3mA.jpg
    http://i.imgur.com/j6kloC7.jpg

    kolejne:
    http://i.imgur.com/aQpA18C.jpg

    i jeszcze jedno skrzyżowanie w innym trybie, też co do 10 metrów:
    http://i.imgur.com/S4mH2pC.jpg
    http://i.imgur.com/SQgmbnk.jpg

    chyba tu albo tu antena (potem z tyłu była, tylko to pierwsze
    miesiące produkcji i chyba z renaulta wszystko brali to chyba
    w lusterku - bo tak samo w Safrane jest):

    http://i.imgur.com/Q3uScRY.jpg
    http://i.imgur.com/1fdeDfu.jpg

    Co do 2 punktu:

    Dokładność w aucie pod drzewem:
    http://i.imgur.com/3FrosPZ.png (tylko GPS łapie glonass nie bardzo)

    http://i.imgur.com/7hmTRm7.png (w trakcie jazdy - źle nie jest,
    ale poniżej 3 metrów nie zeszło, znowu glonass nie łapie)

    http://i.imgur.com/PRxHKet.png (poza autem, pozycja wyliczona
    z 17 satelitów - tez tylko 3 metry)

  • 23. Data: 2013-08-15 20:56:16
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/14/2013 8:46 AM, J.F. wrote:

    > Zdjeli w 2000r.
    > Wczesniej zdjeli w czasie wojny o Kuwejt 90-91.
    >
    > Nawet mimo takiej miernej dokladnosci ludzie kupowali, bo lepiej
    > wiedziec z dokladnoscia 100m gdzie sie jest niz 100km :-)
    >
    > Tylko kwestia ceny, no i map/programu mogla ludzi zniechecic do
    > zakupu.
    > No i hardware - w 2001 Apple wypuscil Ipoda z twadym dyskiem, bo
    > najwyrazniej pamieci inne byly za male. Diamond Rio z 98 mial 32MB.
    > Garmin street pilot z 98 8 i 16MB.
    > Mapa Polski w miare przyzwoita liczyla rzedu 100MB.

    ale to złom był te garminy z 1998... 240x180 czarno białe...
    syf jak GPS w S klasie w 1995 (no, dobra sporo lepiej) ale
    daleko za innymi samochodami z tego okresu niż Mercedes.

    Dobre mapy przenośne to SONY z 1995 - przynajmniej
    kolorowe 640x480 i 386DX w środku :)

    oryginały są dobre - bo przemyślane i lata przed resztą, a nie podróby;)
    (garmina ;) )

    > w samochodzie owszem, mozna uzyc CD.

    tak, zabrakło 1.5 roku i by DVD wskoczyło od razu do aut.
    ale chyba koło 2000 można już sobie było kupić reno z dyskiem 40GB ;)

    > Ale to ocena wlasna odbionika bledu sygnalu (HDOP) ?

    chyba nie HDOP, tylko precyzyjnie wyliczone metry na podstawie
    kilkunastu satelit

    > porownaj kilka sladow z tej samej drogi, albo zostaw kiedys na
    > parkingu z zapisem pozycji na pare godzin.
    > To drugie moze byc zaklocone, bo odbiorniki samochodowe czesto
    > ignoruja male przesuniecia, ale i tak powinienes zobazyc jak sygnal
    > bladzi.

    nic a nic nie błądzi bo to AUTO, i wie że nie jedzie i ma jeszcze
    kilka innych sposobów na liczenie.

    http://i.imgur.com/BFsyBUW.jpg sorki za upaprany ekran, (reszta fotek
    że ma ~10 metrów post obok)

    Tylko to jest 1995 - nie mam dysku w aucie i soft też nie jakiś
    odjechany.

    > niestety - z powodu zaklocen w jonosferze sygnal nadal plywa, i na
    > potrzeby geodezji trzeba cos dokladniejszego.

    dokładnie pływa sobie i koło metra to max, i nie widziałem
    nigdy żeby mi dokładność wzrosła poniżej 3 metrów.
    http://i.imgur.com/PRxHKet.png

    17 satelitów w użyciu i 3 metry

    > Sie uzywa.

    Żadnych milimetrów nie ma (z satelitów), naziemne to miał
    eksperymentalie peugeot koło 1992, tylko zostało to zabite
    przez renaulta koło 1994 pierwszymi safrane.
    http://www.renault.com/fr/innovation/plaisir-et-conf
    ort/images_without_moderation/navigation%20a%20bord/
    gps-1-zoom.jpg

    teraz naziemne to do geodezji i to inny temat, ale gps to gps

  • 24. Data: 2013-08-15 21:14:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 20:42:31 +0200, _Michał napisał(a):
    > Moja teoria jest taka:
    > 1. odbiorniki z lat 90' są zdecydowanie dokładniejsze niż 100metrów
    > (i mają koło 10)

    Ale co ci pomoze dokladny odbiornik, jak nadajnik byl niedokladny ?

    Owszem, odbiorniki mogly byc i wczesniej dokladniejsze, ale dochodza
    celowe i naturalne bledy w sygnale.
    Cywilny odbiornik przed 2000 rokiem mial blad dochodzacy do 100m - bo
    taki blad wprowadzal juz nadajnik.

    > 2. technicznie w zasadzie nie da się zejść poniżej 1..1.5 metra na GPS,
    > nie mówiąc już o milimetrach.

    No coz, przesuniecie kontynentow jak pisalem sie mierzy. Ale to
    usrednianie w dluuugim czasie.

    A zobacz tu
    http://impexgeo.pl/promark-700

    Dokladnosci 10-20mm z RTK, 25cm DGPS.
    I mysle ze tyle maja, bo inaczej geodeci by ich nie mogli uzywac, albo
    oddawali do naprawy.

    Konstrukcja odbiornika jest specjalna, ale prawdziwa dokladnosc
    zapewnia dopiero porownanie z odbiornikiem referencyjnym.

    J.

  • 25. Data: 2013-08-15 21:36:44
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/15/2013 9:14 PM, J.F. wrote:

> [...]
    > celowe i naturalne bledy w sygnale.
    > Cywilny odbiornik przed 2000 rokiem mial blad dochodzacy do 100m - bo

    A czy ja miałem 250k pln na Safrane czy 280..480k na BMW 7 przed 2000
    nie mówiąc już ze przed 2000 nie miałem prawajazdy ;) ?

    Nie neguje zniesienia sygnału, tylko mówię że generalnie to się
    w GPS niewiele zmieniło - są mniej więcej tak samo dokładne jak były.

> [...]
    > http://impexgeo.pl/promark-700
    >
    > Dokladnosci 10-20mm z RTK, 25cm DGPS.
    > I mysle ze tyle maja, bo inaczej geodeci by ich nie mogli uzywac, albo

    Mają, ale to nie GPS - linijką też pomierzę dokładniej niż GPS'em
    więcej wspólnego to z 2 wojną światową ma ;)

    > Konstrukcja odbiornika jest specjalna, ale prawdziwa dokladnosc
    > zapewnia dopiero porownanie z odbiornikiem referencyjnym.

    dokładnie i to nie jest "prawdziwy" GPS.

    z 2 odbiornikiem to nawet na falach FM można by pomiary robić
    słuchając trójki z kilku nadajników ;) i pewnie by się
    wyciągneło te 10cm precyzji.

  • 26. Data: 2013-08-16 12:46:52
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    > odbiornik geodezyjny - nastepna klasa dokladnosci.
    > Sam nie, potrzebuje sygnalu rozniowego.

    Ja wierzę, bo widziałem i korzystałem. Jakieś 30 tysięcy za sprzęt. Wziąłem od brata
    bo jest geodetą i używa na codzień.
    Co będzie z teodolitem łaził jak ma coś dokładniejszego i rejestruje pomiary do
    pliku.

    J.

  • 27. Data: 2013-08-16 12:53:44
    Od: "Jan Koval" <j...@o...pl>

    Użytkownik "_Michał" <m...@g...pl> napisał w wiadomości news:520d2452$0$1217

    > nic a nic nie błądzi bo to AUTO, i wie że nie jedzie i ma jeszcze
    > kilka innych sposobów na liczenie.

    Sygnał błądzi. A to że ma kilka sposobów na liczenie to właśnie po to by uodpornić
    się na błędy.
    Wystarczy obejrzeć zapisany ślad. Często prowadzi obok drogi, przez budynki, lasy i
    iine przeszkody.
    Nawigacja ma zapisany układ dróg i tylko dzięki temu może zakładać, że jedziesz po
    drodze.
    Ale może się zdarzyć, że obok będzie równoległa droga i nawigacja będzie myśleć, że
    jedziesz po tej drodze "obok".

    J.

  • 28. Data: 2013-08-16 20:26:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 20:56:16 +0200, _Michał napisał(a):

    > ale to złom był te garminy z 1998... 240x180 czarno białe...

    Nie mowie nie - oni "od zawsze" robili odbiorniki turystyczne i chyba
    im sie wydawalo ze maja swietny produkt do samochodu.

    Tym niemniej o mozliwosciach sprzetu troche mowi.

    > syf jak GPS w S klasie w 1995 (no, dobra sporo lepiej) ale
    > daleko za innymi samochodami z tego okresu niż Mercedes.

    W samochodzie inne warunki - pradu w brod, slonce przysloniete, CD-ROM
    nie przeszkadza..

    > tak, zabrakło 1.5 roku i by DVD wskoczyło od razu do aut.
    > ale chyba koło 2000 można już sobie było kupić reno z dyskiem 40GB ;)

    A cena tej nawigacji ... no dobra, niewielki procent samochodu :-)

    > chyba nie HDOP, tylko precyzyjnie wyliczone metry na podstawie
    > kilkunastu satelit

    Czyli HDOP.

    > nic a nic nie błądzi bo to AUTO, i wie że nie jedzie i ma jeszcze
    > kilka innych sposobów na liczenie.

    No tak, wbudowana w samochod.
    Ale we wspolczesnych samodzielnych odbiornikach to czeste - widac ten
    blad za duzy i zmienny, i przeszkadzal, wiec tak naprawili :-)

    > http://i.imgur.com/BFsyBUW.jpg sorki za upaprany ekran, (reszta fotek
    > że ma ~10 metrów post obok)

    No ale co ma z tego wynikac ?
    ze rozpoznaje prawidlowo skrzyzowanie ?
    Skrzyzowanie duze, a przeciez nie stoisz na srodku :-)

    > dokładnie pływa sobie i koło metra to max, i nie widziałem
    > nigdy żeby mi dokładność wzrosła poniżej 3 metrów.
    > http://i.imgur.com/PRxHKet.png
    > 17 satelitów w użyciu i 3 metry

    3 metry geodety nie satysakcjonuja. Ciebie metr pewnie tez nie, jak
    geodeta bedzie granice dzialki za grube pieniadze nabyte wytyczal :-)

    Tym niemniej - albo masz swietny odbiornik, albo cie troche oszukuje.
    Mysli ze ma 3 metry ... a czasem zdarza mu sie wiecej.

    Odbiornik masz chyba naprawde swietny, bo tych satelitow jest w ogole
    32 (dawniej bylo 24), z czego ponad polowa pod horyzontem ... chyba ze
    to samolot albo wieza na gorze :-)

    Bo gorsze odbiorniki ... potrafia sie pomylic o wiecej.

> [...]
    gps-1-zoom.jpg

    > teraz naziemne to do geodezji i to inny temat, ale gps to gps

    Tak czy inaczej - gps w roku 1995 czesto mylil sie o kilkadziesiat
    metrow.

    J.

  • 29. Data: 2013-08-16 20:37:38
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 16 Aug 2013 20:26:08 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tak czy inaczej - gps w roku 1995 czesto mylil sie o kilkadziesiat
    >metrow.
    >
    >J.

    Pzred rokiem 2000 sygnal GPS dla odbiornikow cywilnych byl falszowany
    tak aby odbhiorniki podawaly lokalizacje z neizbyt wielka
    dokladnoscia. Chodzilo o to zeby nieprzyjaciel nie mogl sobei kupic
    odbiiornikow klasy militarnej w sklepie.

    W roku 2000 to-to wylaczona, ale o ile pamiec mnie nie myli, to
    militarne odbiornikli dzialaja na dwoch czestotliwosciach aby
    skompensowac bledy wywolane fluktuacjami jonosfery, a cywilne ne
    jednej. Tak bylo przynajmniej jalis czas temu

    A.L.

  • 30. Data: 2013-08-16 20:42:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 21:36:44 +0200, _Michał napisał(a):

    > Nie neguje zniesienia sygnału, tylko mówię że generalnie to się
    > w GPS niewiele zmieniło - są mniej więcej tak samo dokładne jak były.

    No coz, same odbiorniki byc moze sa podobnie dokladnie.
    Tym niemniej dzis mozna liczyc ze to co pokazuje jest z dokladnoscia
    lepsza niz 10m, w 95 nie mozna bylo.

    Z odbiornikami ciekawa sprawa - wydawaloby sie ze te 3m dokladnosci
    wymaga pomiaru czasu z dokladnoscia rzedu 10ns.
    Tymczasem ... popularne odbiorniki dzialaja raczej z zegarem ponizej
    10MHz, czyli maja rozdzielczosc powyzej 100ns.
    Jak oni to zrobili ... nie wiem.

    Za to podejrzewam ze po roku 2000 projektanci odbiornikow rozwineli
    nieco skrzydelka .. cho twoj Safrane temu przeczy ...

    > Mają, ale to nie GPS - linijką też pomierzę dokładniej niż GPS'em
    > więcej wspólnego to z 2 wojną światową ma ;)

    > dokładnie i to nie jest "prawdziwy" GPS.

    Tym niemniej oba odbiorniki musza lapac sygnal z dokladnoscia
    milimetrowa.

    > z 2 odbiornikiem to nawet na falach FM można by pomiary robić
    > słuchając trójki z kilku nadajników ;) i pewnie by się
    > wyciągneło te 10cm precyzji.

    Hm, fala UKF to ma 3m. Co prawda mozna mierzyc faze fali dokladniej
    ... ale zaklocenia utrudniaja, a tu w dodatku czestotliwosc sie
    zmienia.
    No ale nie bede nic pisal, bo osiagniecia radiowcow mnie zadziwiaja,
    chocby ten GPS ... te tanie odbiorniki to jakby cudem dzialaja..

    J.