  • 11. Data: 2013-08-04 13:00:50
    Temat: Re: Gdzie montowany jest odbiornik GPS?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Aug 2013 17:16:16 +0200, scobowski napisał(a):

    > AFAIK
    > BMW - w "płetwie" na tyle dachu (zintegrowane z anteną)
    > Passat B5 i B6, A4 - w "dużej" zintegrowanej antenia na tyle dachu
    > Audi A8 - na klapie bagażnika
    > Land Rover - nad szybą przednią, "pod sufitem"

    Takie "pod sufitem" wydaje sie jednym z gorszych miejsc jesli chodzi o
    odbior fal radiowych, szczegolnie tych dochodzacych z gory.

    Dziure jakas w dachu zrobili, dach z plastiku, czy wystawili antene
    ponad dach ?

    J.

  • 12. Data: 2013-08-04 23:42:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 51fe1e12$0$1452$6...@n...neostrada.pl

    > Plusem jest że masz odbiornik nad ekranem, a nie 3 metry w tył ;)
    > ale z tego co pamiętam soft chyba i tak był zrobiony na precyzję
    > ~10 metrów.

    IMO 10 m to dopiero EGNOS daje, a ten jest od kilku zaledwie lat.

    > jest lepiej, prawdopodobnie masz już instalację pod GPS w aucie,

    Jakie z niej mogę mieć korzyści?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2013-08-06 23:03:36
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/4/2013 11:42 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "_Michał" 51fe1e12$0$1452$6...@n...neostrada.pl

    nie... te pierwsze też miały.

    Renault Safrane rok produkcji 2000, produkcja nawigacji chyba 1999
    ale projekt i pierwsze modele 1995, i miał co do 10 metrów - soft
    był zupdejtowany do chyba czegoś z okolic 2000.

    BMW z tego co kojarzę też 10 metrów (produkcja nawigacji chyba
    listopad 1995, by Renault & Philips).

    > IMO 10 m to dopiero EGNOS daje, a ten jest od kilku zaledwie lat.

    > Jakie z niej mogę mieć korzyści?

    zazwyczaj jest szybsza w nawigowaniu, ekran we we właściwym miejscu,
    nie szuka zasięgu, zazwyczaj podpięta pod koła i kierownicę do tuneli,
    żyroskop czy magnetometr ma, widzi się z systemem audio, nie trzeba
    chować, nie ma kabelków.

  • 14. Data: 2013-08-13 20:31:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 520164a9$0$1222$6...@n...neostrada.pl

    > nie... te pierwsze też miały.

    > Renault Safrane rok produkcji 2000, produkcja nawigacji chyba 1999
    > ale projekt i pierwsze modele 1995, i miał co do 10 metrów - soft
    > był zupdejtowany do chyba czegoś z okolic 2000.

    W roku 1999 nawet wojsko NATOwskie nie miało takiej precyzji
    z GPS. Po 2000 roku cywilom przestano zagłuszać/zaszumiać,
    ale 10 metrów goły GPS nie dawał. Gdyby dawał -- nie
    budowano by EGNOS i jemu podobnych.

    > BMW z tego co kojarzę też 10 metrów (produkcja nawigacji chyba
    > listopad 1995, by Renault & Philips).

    GPS tyle nie dawał.

> [...]
    > nie szuka zasięgu, zazwyczaj podpięta pod koła i kierownicę do tuneli,
    > żyroskop czy magnetometr ma, widzi się z systemem audio, nie trzeba

    I ja mam to wszystko mieć u siebie? Raczej ;) nie mam.

    Ekranu nie mam -- tam, gdzie mógłby być, są ,,ważniejsze'' ;)
    rzeczy, takie jak wyświetlacz radia.

    Czujniki na kołach? Nawet jeśli tam są -- ja raczej z nich nie skorzystam,
    bo i jak? A na pewno jakieś są, choćby pracujące dla ABS/ASR itp.

    Co do szukania zasięgu -- najszybciej szukają smartfony.
    Co do dokładności wskazań -- najnowsze (takie sprzed dwóch lat)
    chipy mają dokładność wskazań na poziomie pojedynczych milimetrów...

    A jeśli mnie coś (; ciśnie, ;) aby mieć dokładność lepszą niż kilkumetrową,
    to znak, że producenci smrtfonów ,,modlą się'' o to,, aby ludziom 5 metrów
    zdawało niedokładnością kładącą na łopatki cały smartfon.

    IMO 5 metrów wśród budynków to bardzo dobry efekt.

    Monster Pentagramu wśród budynków myli się o kilka metrów -- dociąganie
    do dróg na mapie może skutecznie temu zaradzić. Na otwartej przestrzeni
    (a do tego zbudowano EGNOS i jemu podobne) dokładność 5 metrów (i nawet
    lepszą) osiągnięto ,,dawno'' (w cudzysłowie -- bo sam EGNOS wystartował
    w 2006 roku, czyli raczej niedawno) i jest to dokładność dostateczna do
    lądowania na wskazania GPS.

    http://www.youtube.com/watch?v=lucSjOwHNhs

    Jeśli nie wierzysz mnie -- uwierz temu człowiekowi, który mówi o 15 metrach
    dla gołego GPS. I to w lotnictwie, bez budynków i drzew, z najlepszymi
    odbiornikami... A w 1999 czy w 2004 EGNOS (WAAS itp. -- jest ich kilka,
    choć są ponoć identyczne; na dodatek EGNOsy obsługują ponoć także GLNASSa)
    jeszcze nie funkcjonował.

    Samochód nie mógł mieć odbiornika pokazującego pozycję z dokładnością 10 metrów.
    W 1999 raczej to było... 100 metrów. ;)

    -=-

    Inercyjne i magnetyczne czujniki?...
    Te zapewne są fajne... Smartfony są wyposażane i w żyroskopy, i inercyjne czujniki, i
    w magnetyczne...

    -=-

    Co do instalacji... Wątpię, abym ja miał u siebie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 15. Data: 2013-08-13 21:31:46
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    > W roku 1999 nawet wojsko NATOwskie nie miało takiej precyzji
    > z GPS. Po 2000 roku cywilom przestano zagłuszać/zaszumiać,
    > ale 10 metrów goły GPS nie dawał. Gdyby dawał -- nie
    > budowano by EGNOS i jemu podobnych.

    Głupoty piszesz, w GPS z 1995 ma ~10 metrów

    te nowe (w telefonach) dają koło 3 metrów.

    > GPS tyle nie dawał.

    Dawał, wczoraj jechałem

> [...]
    >
    > Czujniki na kołach? Nawet jeśli tam są -- ja raczej z nich nie skorzystam,
    > bo i jak? A na pewno jakieś są, choćby pracujące dla ABS/ASR itp.

    tak- to te same czujniki, nie wiem jakie auto to się nie wypowiem :)
    im nowsze auto tym bardziej na antenie może polegać - to też fakt.

    > Co do szukania zasięgu -- najszybciej szukają smartfony.
    > Co do dokładności wskazań -- najnowsze (takie sprzed dwóch lat)
    > chipy mają dokładność wskazań na poziomie pojedynczych milimetrów...

    Żadnych milimetrów tam nie masz....

    18 lat temu w autach miałeś te 10 metrów,
    10 lat temu "w rowerach" miałeś koło 6metrów (w tych gps "za 200pln")
    teraz masz ~3metry.

    do około 40cm da się dojść cyrki odstawiając, ale nie w trakcie jazdy.

    > A jeśli mnie coś (; ciśnie, ;) aby mieć dokładność lepszą niż kilkumetrową,
    > to znak, że producenci smrtfonów ,,modlą się'' o to,, aby ludziom 5 metrów
    > zdawało niedokładnością kładącą na łopatki cały smartfon.

    nie ma telefonów precyzyjniejszych niż metr w normalnych warunkach

    > IMO 5 metrów wśród budynków to bardzo dobry efekt.

    jest ok.

> [...]
    > jeszcze nie funkcjonował.
    >
    > Samochód nie mógł mieć odbiornika pokazującego pozycję z dokładnością 10

    Ha.. nie wierzę w żadne 100 metrów, to jest precyzyjniejsze, nie
    mówię że ma 10 "od linijki" ale mniej niż 20 na pewno.

    przecież jak robili ten GPS w 1994/1995 był już Windows NT 3.51 ;)
    i nie wierzę w żadne milimetry na GPS.

    w telefonie masz do 3 metrów i tyle.
    10 lat temu miałeś podobnie, no, trochę gorzej.

    co to za auto ?

  • 16. Data: 2013-08-13 22:52:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Aug 2013 21:31:46 +0200, _Michał napisał(a):

    > Głupoty piszesz, w GPS z 1995 ma ~10 metrów

    Dzis. w 95 mial raczej kilkadziesiat, bo towarzysze Amerykanie celowo
    zaklocali.
    Akurat wojsko NATO moglo miec wtedy lepiej, bo ich sygnalu nie
    zaklocano.

    > te nowe (w telefonach) dają koło 3 metrów.

    Ale raczej nie zawsze. Czyli nie maja takiej doklanosci :-)

    > Ha.. nie wierzę w żadne 100 metrów, to jest precyzyjniejsze, nie
    > mówię że ma 10 "od linijki" ale mniej niż 20 na pewno.

    Niestety nie. to celowe zaklocanie siegalo ~100m.

    > przecież jak robili ten GPS w 1994/1995 był już Windows NT 3.51 ;)
    > i nie wierzę w żadne milimetry na GPS.

    odbiornik geodezyjny - nastepna klasa dokladnosci.
    Sam nie, potrzebuje sygnalu rozniowego.

    Ale GPS mierzy sie tez przesuwanie kontynentow. O milimetry.
    Tylko usrednia dlugo.

    > w telefonie masz do 3 metrów i tyle.
    > 10 lat temu miałeś podobnie, no, trochę gorzej.

    ale 13.5 lat temu ozmowa byla inna.

    J.

  • 17. Data: 2013-08-14 03:13:09
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/13/2013 10:52 PM, J.F. wrote:

    > Dzis. w 95 mial raczej kilkadziesiat, bo towarzysze Amerykanie celowo
    > zaklocali.
    > Akurat wojsko NATO moglo miec wtedy lepiej, bo ich sygnalu nie
    > zaklocano.

    Chyba zdjęli to w 1994, i od razu od kopa rok później weszło do
    powszechnego użytku wszędzie.

    Zniknęły eksperymentalne kompy co mierzyły na podstawie
    nadajników naziemnych (francja) i od kopa do aut trafiły
    LCD z komputerami i mapami na CD czytającymi pozycję z GPS.

    > Ale raczej nie zawsze. Czyli nie maja takiej doklanosci :-)

    Max co widziałem na moim (GPS+Glonas) to było 3 metry nie mniej.
    tak "średnio" to ma koło 5...7.

    > Niestety nie. to celowe zaklocanie siegalo ~100m.

    przed 1994 - w autach wtedy nie używali, chyba że naziemne
    i autostradowe, ale nie widziałem auta z 1994 z dużymi kolorowymi
    lcd, które nie były by tylko telewizorem lub komputerem pokładowym.

    > odbiornik geodezyjny - nastepna klasa dokladnosci.
    > Sam nie, potrzebuje sygnalu rozniowego.

    wspomagane naziemnym, dziś już chyba (te mało dokładne) nie, tylko
    sampluje strasznie dużo razy.

    > Ale GPS mierzy sie tez przesuwanie kontynentow. O milimetry.
    > Tylko usrednia dlugo.

    nie wierzę w żadne milimetry.

    > ale 13.5 lat temu ozmowa byla inna.

    tak - wtedy rozmowa była o mniej więcej 10 metrach,
    taka sama jak w 1995.

  • 18. Data: 2013-08-14 08:46:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Aug 2013 03:13:09 +0200, _Michał napisał(a):
    > Chyba zdjęli to w 1994, i od razu od kopa rok później weszło do
    > powszechnego użytku wszędzie.

    Zdjeli w 2000r.
    Wczesniej zdjeli w czasie wojny o Kuwejt 90-91.

    Nawet mimo takiej miernej dokladnosci ludzie kupowali, bo lepiej
    wiedziec z dokladnoscia 100m gdzie sie jest niz 100km :-)

    Tylko kwestia ceny, no i map/programu mogla ludzi zniechecic do
    zakupu.
    No i hardware - w 2001 Apple wypuscil Ipoda z twadym dyskiem, bo
    najwyrazniej pamieci inne byly za male. Diamond Rio z 98 mial 32MB.
    Garmin street pilot z 98 8 i 16MB.
    Mapa Polski w miare przyzwoita liczyla rzedu 100MB.

    > Zniknęły eksperymentalne kompy co mierzyły na podstawie
    > nadajników naziemnych (francja) i od kopa do aut trafiły
    > LCD z komputerami i mapami na CD czytającymi pozycję z GPS.

    w samochodzie owszem, mozna uzyc CD.

    > Max co widziałem na moim (GPS+Glonas) to było 3 metry nie mniej.
    > tak "średnio" to ma koło 5...7.

    Ale to ocena wlasna odbionika bledu sygnalu (HDOP) ?

    porownaj kilka sladow z tej samej drogi, albo zostaw kiedys na
    parkingu z zapisem pozycji na pare godzin.
    To drugie moze byc zaklocone, bo odbiorniki samochodowe czesto
    ignoruja male przesuniecia, ale i tak powinienes zobazyc jak sygnal
    bladzi.

    > wspomagane naziemnym, dziś już chyba (te mało dokładne) nie, tylko
    > sampluje strasznie dużo razy.

    niestety - z powodu zaklocen w jonosferze sygnal nadal plywa, i na
    potrzeby geodezji trzeba cos dokladniejszego.

    > nie wierzę w żadne milimetry.

    Sie uzywa.

    J.

  • 19. Data: 2013-08-15 01:20:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 47w5oxvmckdk.1ajx6typohtny$....@4...net

    > Dzis. w 95 mial raczej kilkadziesiat, bo towarzysze Amerykanie celowo zaklocali.
    > Akurat wojsko NATO moglo miec wtedy lepiej, bo ich sygnalu nie zaklocano.

    Ale nie 10 metrów. Do tego potrzeba było DGPS, który wypączkował do EGNOS.

    > Ale raczej nie zawsze. Czyli nie maja takiej doklanosci :-)

    Mają, ale nie w telefonach za łan tałzem plnów. ;)

    > odbiornik geodezyjny - nastepna klasa dokladnosci.
    > Sam nie, potrzebuje sygnalu rozniowego.

    Wówczas dokładność mogła być duża, ale fiksowało ;) to znacznie dłużej niż kwadrans.

    > Ale GPS mierzy sie tez przesuwanie kontynentow. O milimetry.
    > Tylko usrednia dlugo.

    No właśnie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2013-08-15 01:30:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 520ad9a5$0$1218$6...@n...neostrada.pl

    > Chyba zdjęli to w 1994, i od razu od kopa rok później weszło do
    > powszechnego użytku wszędzie.

    Chyba w maju 2000 roku. Poczytaj, zanim zaczniesz tworzyć historię. ;)

    http://www.e-gory.pl/index.php/Sprzet/GPS/ <-- choćby tutaj,

    ale stron na ten temat znajdziesz całą masę. :) Zrozumiesz, czym
    jest DGPS (bo tworzysz baśnie -- nim zgaśniesz) i dlaczego powstał
    EGNOS, dający błąd na poziomie 3 metrów.

    Aby było jasne -- nie mam pojęcia, na czym polega dokładność
    pozycjonowania najnowszych pozycjonerów opartych o GPS, ale
    naprawdę wskazują miejsce z dokładnością milimetrową, nie
    czekając ,,stu'' lat na wskazania.

    To, że są (co najmniej od roku) nie oznacza, że są już montowane
    w smartfonach.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'