  • 31. Data: 2013-08-16 21:18:23
    Temat: Re: Gdzie montowany jest odbiornik GPS?
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/16/2013 8:42 PM, J.F. wrote:

    > No coz, same odbiorniki byc moze sa podobnie dokladnie.
    > Tym niemniej dzis mozna liczyc ze to co pokazuje jest z dokladnoscia
    > lepsza niz 10m, w 95 nie mozna bylo.

    Tak, tak zgoda 100%

    > Z odbiornikami ciekawa sprawa - wydawaloby sie ze te 3m dokladnosci
    > wymaga pomiaru czasu z dokladnoscia rzedu 10ns.
    > Tymczasem ... popularne odbiorniki dzialaja raczej z zegarem ponizej
    > 10MHz, czyli maja rozdzielczosc powyzej 100ns.
    > Jak oni to zrobili ... nie wiem.
    >
    > Za to podejrzewam ze po roku 2000 projektanci odbiornikow rozwineli
    > nieco skrzydelka .. cho twoj Safrane temu przeczy ...

    Fotki są z BMW7

    Właśnie nie dorwałem Safrane ph1 z nawigacją z 1995 :( tylko BMW
    się udało. Ale dorwałem Safrane ph2 z nawigacją z 2000r (identyko
    jak w 1996), fajna sprawa:
    http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/428609
    _10150648378398119_425246645_n.jpg

    tylko się na niego wkurzyłem i kupiłem niemieckie ;) (ale go
    jeszcze mam).

    tu lepsza fotka z netu: http://avatars.zapodaj.net/images/8d02118e3ddc.jpg

    a tutaj 1995 rozwalony "z ulicy", chyba pierwszy GPS świata:
    http://i84.servimg.com/u/f84/11/04/00/18/p1010022.jp

    technicznie to samo co 1996 - tylko jeszcze guzików jasności
    nie było i czegoś tam jeszcze - i chyba korków nie łapał
    bo ten 1996 ponoć już łapie (nie w PL).

    > Tym niemniej oba odbiorniki musza lapac sygnal z dokladnoscia
    > milimetrowa.

    muszą sobie zapisać paczkę danych i ją otagować czasem lokalnym
    odbiornika - tyle co muszą :), w ile to przeliczą to już inna sprawa.

    > Hm, fala UKF to ma 3m. Co prawda mozna mierzyc faze fali dokladniej
    > ... ale zaklocenia utrudniaja, a tu w dodatku czestotliwosc sie
    > zmienia.
    > No ale nie bede nic pisal, bo osiagniecia radiowcow mnie zadziwiaja,
    > chocby ten GPS ... te tanie odbiorniki to jakby cudem dzialaja..

    dobra to trochę ponad ukf ;) bo faktycznie złapanie "czy to już"
    było by problemem.

  • 32. Data: 2013-08-16 22:13:13
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/16/2013 8:26 PM, J.F. wrote:

    > Nie mowie nie - oni "od zawsze" robili odbiorniki turystyczne i chyba
    > im sie wydawalo ze maja swietny produkt do samochodu.

    to (chyba, część domysłów) tak było:
    sony z philipsem się świetnie dogadywali robili sobie razem CD i DVD
    dzielili się rynkami kto gdzie.

    i też to samo zrobili z nawigacjami :)

    philips zrobił z renaultem pierwszą europejską (z dużym przytupem)
    odstawiając Niemców, a sony zrobiło przyklejany do szyby na USA

    potem ta technologia trafiła do BMW, Rover, Volvo i czegoś tam jeszcze
    a SONY akurat nie wyszło.... (tym razem) ale to taki okres... MiniDisc
    ATRAC itp... porażka za porażką

    ale efekt z 1995 POWALA:
    http://content.answcdn.com/main/content/img/CDE/_GPS
    SONY.GIF

    odstawiał konkurencję na lata, koło 2002 reszta to dogoniła ;)

    z tym że MS Street (taki google map offline) był już koło
    1998 - miałem ;) tylko na tym:
    http://bimg2.mlstatic.com/hp-jornada-720-excelentes-
    condiciones-con-accesorios_MLM-F-4366116843_052013.j
    pg

    to jest dobre (~4 minutki), Oldsmobile GPS prototyp w 1993 :
    http://www.youtube.com/watch?v=NCGmxk3H44g&t=5m55s

    > Tym niemniej o mozliwosciach sprzetu troche mowi.

    tak było źle

    25MHz mips o ile się nie mylę miały w safrane i bmw7
    z tym że ten z safrane miał (chyba) więcej ramu.
    i zdecydowanie lepszą syntezę (doświadczenie - bo każdy francuz gada).

    > W samochodzie inne warunki - pradu w brod, slonce przysloniete, CD-ROM
    > nie przeszkadza..

    i następny plus, wszystko się odpala samo i jest gotowe do pracy :)

    > A cena tej nawigacji ... no dobra, niewielki procent samochodu :-)

    chyba i tak powalała....

    koło 14k pln to wtedy było czy jakoś tak 6000DM ???

    > No tak, wbudowana w samochod.
    > Ale we wspolczesnych samodzielnych odbiornikach to czeste - widac ten
    > blad za duzy i zmienny, i przeszkadzal, wiec tak naprawili :-)

    > No ale co ma z tego wynikac ?
    > ze rozpoznaje prawidlowo skrzyzowanie ?
    > Skrzyzowanie duze, a przeciez nie stoisz na srodku :-)

    no to właśnie odpowiedź na ten błąd zmienny ;)

    "Tyre calibration" tam jeszcze siedzi magnetometr/kompas
    i kąty kierownicy ;) i pewnie jakieś inne tajniki.
    one chyba były trochę inne pomiędzy Renault a BMW

    generalnie w safrane się potrafił częściowo GPS "wykopyrtnąć" i po
    naziemnych naprawdę ze 3km w mieście bez problemu się jechało ;)

    ale ten soft jest tak zrobiony zeby nie pływał - za to z dobrym
    sygnałem trafia w drogę, precyzja wiesza niż rozdzielczość ekranu
    i dojazdy do skrzyżowań super precyzyjnie

    > 3 metry geodety nie satysakcjonuja. Ciebie metr pewnie tez nie, jak
    > geodeta bedzie granice dzialki za grube pieniadze nabyte wytyczal :-)

    tylko one nie działją jako "typowe" GPS - ostro się wspomagają
    naziemnymi

    > Tym niemniej - albo masz swietny odbiornik, albo cie troche oszukuje.
    > Mysli ze ma 3 metry ... a czasem zdarza mu sie wiecej.

    do sprawdzenia, ale to nowy chip z ~2012.

    > Odbiornik masz chyba naprawde swietny, bo tych satelitow jest w ogole
    > 32 (dawniej bylo 24), z czego ponad polowa pod horyzontem ... chyba ze
    > to samolot albo wieza na gorze :-)

    nie :) gdyby był samolot to by tam było 980km/h ;)

    GPS koło 12 satelitów i GLONASS koło 8

    > Bo gorsze odbiorniki ... potrafia sie pomylic o wiecej.

    te z 2002 dawały koło 7 metrów max i chyba iPhone 3G też podobnie

    > Tak czy inaczej - gps w roku 1995 czesto mylil sie o kilkadziesiat
    > metrow.

    TAK :)

  • 33. Data: 2013-08-16 23:15:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 520d2119$0$1459$6...@n...neostrada.pl

    > 1. odbiorniki z lat 90' są zdecydowanie dokładniejsze niż 100metrów
    > (i mają koło 10)

    Nawigacja mogła dociągać wskazanie odbiornika do zainstalowanych map.
    I dziś nawigacje dociągają do map, czasami skacząc pomiędzy równoległymi
    drogami lub pomijając wjazd w drogę równoległą. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 34. Data: 2013-08-16 23:49:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Aug 2013 22:13:13 +0200, _Michał napisał(a):
> [...]
    SONY.GIF
    > odstawiał konkurencję na lata, koło 2002 reszta to dogoniła ;)

    To takie male przenosne urzadzenie bylo ? To chyba faktycznie powala
    .. o ile sie do czegos nadawalo, bo ograniczenia sprzetowe i Sony
    dotycza. Minidiska do tego wsadzili ?

> [...]
    > 1998 - miałem ;) tylko na tym:
    > http://bimg2.mlstatic.com/hp-jornada-720-excelentes-
    condiciones-con-accesorios_MLM-F-4366116843_052013.j

    MS mialo swoj Autoroute, ale to na zwykle pecety, i tak siegam
    pamiecia kiedy mialo ...
    Do nawigacji to on sie raczej nie nadawal, ale widac ze mapy juz
    mieli.

    > tak było źle
    > 25MHz mips o ile się nie mylę miały w safrane i bmw7

    Ciekawe ile ma dzisiejszy Android ... ale dla programu w tej swojej
    javie ...

    > chyba i tak powalała....
    > koło 14k pln to wtedy było czy jakoś tak 6000DM ???

    S-klasse to nie jest samochod dla ludzi ktorzy kazde tysiac marek dwa
    razy ogladaja przed wydaniem :-)

    > nie :) gdyby był samolot to by tam było 980km/h ;)

    Rozne sa samoloty ... i balony :-)

    > GPS koło 12 satelitów i GLONASS koło 8

    Aaa, no chyba ze tak.

    > te z 2002 dawały koło 7 metrów max i chyba iPhone 3G też podobnie

    To samo - czasem dawaly, a czasem nie dawaly i w dodatku nie wiesz
    ktory akurat mamy przypadek :-)

    J.

  • 35. Data: 2013-08-18 02:37:17
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/16/2013 11:49 PM, J.F. wrote:

    SONY.GIF

    > To takie male przenosne urzadzenie bylo ? To chyba faktycznie powala
    > .. o ile sie do czegos nadawalo, bo ograniczenia sprzetowe i Sony
    > dotycza. Minidiska do tego wsadzili ?

    właśnie nie mogę już znaleźć info o tym, ale z tego co pamiętam
    to "zwykły" (ten oszczędny) 386, koło 30MHz i kolorowy VGA 640x480
    to było trochę większe niż dzisiejsze 4.3' - pewnie koło 7'

    tylko średnio już pamiętam

> [...]
    > pamiecia kiedy mialo ...
    > Do nawigacji to on sie raczej nie nadawal, ale widac ze mapy juz

    to było dokładnie to:
    http://www.pocketpcfaq.com/wce/25streets.jpg

    > Ciekawe ile ma dzisiejszy Android ... ale dla programu w tej swojej
    > javie ...

    Android - wciąż ręce opadają - niestety kupiłem bo iPhone padł :(
    WinCE 10 lat starszy to GROMIŁ na każdym kroku, jakość, design
    i wszystko w Windows powalało (androida) bo iOS to nie koniecznie ;)

    A jeśli chodzi o API i system od środka, to koszmar jeszcze większy....
    choć te 4+ jako tako już się do czegoś tam nadają w końcu

  • 36. Data: 2013-08-24 15:28:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 520d2452$0$1217$6...@n...neostrada.pl

    > dokładnie pływa sobie i koło metra to max, i nie widziałem
    > nigdy żeby mi dokładność wzrosła poniżej 3 metrów.
    > http://i.imgur.com/PRxHKet.png

    > 17 satelitów w użyciu i 3 metry

    Ale taka dokładność to efekt EGNOS właśnie.
    A EGNOS to sprawa ostatnich kilku lat.

    -=-

    Aż 17 satelitów w użyciu i większość z nich z dużym odstępem sygnału od szumu.

    Możesz napisać, jakie to urządzenie?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 37. Data: 2013-08-24 15:30:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jan Koval" kul0bo$4ss$...@p...wsisiz.edu.pl

    > Ale może się zdarzyć, że obok będzie równoległa droga
    > i nawigacja będzie myśleć, że jedziesz po tej drodze "obok".

    A czasami nie potrafi zdecydować się na wybór i skacze z drogi na drogę. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 38. Data: 2013-08-24 15:50:52
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/24/2013 3:28 PM, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "_Michał" 520d2452$0$1217$6...@n...neostrada.pl

    > Ale taka dokładność to efekt EGNOS właśnie.
    > A EGNOS to sprawa ostatnich kilku lat.

    Nie wydaje mi się żeby telefon czytał cokolwiek naziemnego

    > -=-
    >
    > Aż 17 satelitów w użyciu i większość z nich z dużym odstępem sygnału od
    > szumu.
    >
    > Możesz napisać, jakie to urządzenie?

    Sony Xperia S, pierwsza wersja (gdzieś z marca 2012)

    Pierwszy telefon z ekranem 1280x720 (ale TN) z samego
    początku 2012 (wersja jeszcze z przegrzewającym się CPU).

    minął rok z hakiem i już jest 2 gen wstecz i każdy producent
    ma 1920x1080 ;)

  • 39. Data: 2013-08-24 16:04:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Aug 2013 15:50:52 +0200, _Michał napisał(a):

    > Nie wydaje mi się żeby telefon czytał cokolwiek naziemnego

    Egnos jest z satelity, ale w sumie - informacje ktora nadaje mozna
    przeslac i innymi kanalami.

    Ba, nawet celowo
    http://www.egnos-portal.eu/developer-platform/develo
    per-toolkit/improved-signal-availability-urban-canyo
    ns-using-edas

    J.

  • 40. Data: 2013-08-24 21:01:10
    Od: _Michał <m...@g...pl>

    On 8/24/2013 4:04 PM, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Ba, nawet celowo
    > http://www.egnos-portal.eu/developer-platform/develo
    per-toolkit/improved-signal-availability-urban-canyo

    Oki doczytałem czym to jest,
    tak możliwe że sobie skorygował tą jonosferę
    czy coś innego po zwykłym necie.

    Ale "programowaniem" GPS się nie zajmowałem od 2005,
    to nie wiem czy app czy android sobie to sam poprawia
    ten telefon ba być do dzwonienia i netu :) i prawie na
    niego nie programuje - za słaby - ale spoko zaraz wyjdzie
    nowe sony telefono-tablet, pobije wszystko i w końcu ekran IPS :)

    Siostra coś machneła na androida do pozycjonowania pojazdów
    i zapisu w bazie, może tam wpakowała poprawki EGNOSA, jak się
    spotkamy to zapytam.