  • 51. Data: 2013-09-04 19:04:46
    Temat: Re: Gdzie montowany jest odbiornik GPS?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał
    >"J.F" 52260c75$0$1223$6...@n...neostrada.pl
    >Co to jest dobra synchronizacja?

    Taka, zeby nadawaly to samo z roznica w czasie ponizej 10ns
    (1ns = 30 cm bledu).

    A nie jak np obecna telewizja, ktora w zaleznosci od drogi sygnalu
    bywa przestawiona o pare sekund.

    Prawdopodobnie trzeba by w sygnale zamiescic jakis "znacznik czasu",
    bo czysta emisja audio FM sie do tego nie nadaje.

    >Co najwyżej po ,,sile'' sygnału można tak określić położenie.

    Mozna i po kierunku.

    Ale Loran i Decca dzialaly podobnie jak GPS - mierzyly roznice czasu
    nadejscia sygnalu.

    >Częstotliwościowe przesunięcia dopplerowskie raczej ;) odpadają.
    >Opóźnienia sygnału (przesunięcia fazy) także, bo sygnał nadawany
    >nie jest synchronizowany, o czym pisałem -- w drutach rozchodzi
    >się z szybkością światła, w powietrzu już nie, zatem nie wiesz,
    >z jakim opóźnieniem sygnał dochodzi do danego nadajnika.

    Nie nie - w powietrzu prawie z szybkoscia swiatla w prozni, w drutach
    znacznie wolniej, w swiatlowodzie z predkoscia swiatla .. w
    swiatlowodzie, czyli znacznie wolniej, a czasem nie ma drutow a jest
    satelita, a w ogole to sygnal jest cyfrowy i sie kompresuje wiele
    milisekund ....

    J.

  • 52. Data: 2013-09-05 00:39:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 52276832$0$1457$6...@n...neostrada.pl

    > Taka, zeby nadawaly to samo z roznica w czasie ponizej 10ns
    > (1ns = 30 cm bledu).

    I jak to uzyskać bez zegarków atomowych?

> [...]
    > swiatlowodzie, czyli znacznie wolniej, a czasem nie ma drutow a jest satelita, a w
    ogole to sygnal jest cyfrowy i sie kompresuje

    W drutach metalowych to jednak z szybkością maksymalną.
    Co najwyżej mogą powstać opóźnienia na urządzeniach
    (komputerach/routerach) ale sama propagacja fali
    elemag w metalu ma szybkość maksymalną.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 53. Data: 2013-09-14 00:46:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Michał" 522396cd$0$1217$6...@n...neostrada.pl

    > hmm... ale jaja :) a teraz sony się dzieli ATRAC'em 3

    Ciekawe komu i do czego to potrzebne. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 54. Data: 2013-09-14 00:47:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1kc6mcgtvnuw1$.e76yfzm8rnjq$....@4...net

    > 3 metry geodety nie satysakcjonuja. Ciebie metr pewnie tez nie, jak
    > geodeta bedzie granice dzialki za grube pieniadze nabyte wytyczal :-)

    Geodetom dali 10 cm. Ale i cena tego jak za ziemię. ;)

    > Tym niemniej - albo masz swietny odbiornik, albo cie troche oszukuje.
    > Mysli ze ma 3 metry ... a czasem zdarza mu sie wiecej.

    JF -- Ty piłeś czy o coś innego chodzi?
    Jeśli odbiornik pokazuje błąd/dokładność na poziomie 3 metrów -- to
    nie znaczy, że nie myli się o więcej iż 3 metry. Bliżej prawdy będziesz,
    gdy uznasz, że:

    () nie pomylił się więcej niż o 30 metrów
    () 80% wyników mieści się w tych 3 metrach

    I aby było jasne -- 3 m to dokładność samolotowych
    urządzeń. Tyle w poziomie, a w pionie 5 metrów.

    > Odbiornik masz chyba naprawde swietny, bo tych satelitow jest w ogole
    > 32 (dawniej bylo 24), z czego ponad polowa pod horyzontem ... chyba ze
    > to samolot albo wieza na gorze :-)

    > Bo gorsze odbiorniki ... potrafia sie pomylic o wiecej.

    ort/images_without_moderation/navigation%20ŕ%20bord/
    gps-1-zoom.jpg

    > Tak czy inaczej - gps w roku 1995 czesto mylil sie o kilkadziesiat metrow.

    Albo raczej -- musiał mylić się o więcej niż ~50 metrów.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 55. Data: 2013-09-14 15:40:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Sep 2013 00:47:08 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    > "J.F." 1kc6mcgtvnuw1$.e76yfzm8rnjq$....@4...net
    >
    > JF -- Ty piłeś czy o coś innego chodzi?
    > Jeśli odbiornik pokazuje błąd/dokładność na poziomie 3 metrów -- to
    > nie znaczy, że nie myli się o więcej iż 3 metry.

    Nie, to znaczy ze sobie wylicza ze sie myli o 3m, a ile naprawde to
    cholera wie.
    Mam pare trackow z parkingu, poszukac najwiekszych bledow ?

    No wlasnie - pisze ze ma 3 m dokladnosci, a 20% jest wiecej :-)

    > Albo raczej -- musiał mylić się o więcej niż ~50 metrów.

    No nie, bo to celowe zaklocenie czasem bylo mniejsze.
    Mogl sie tez odbiornik pomylic np o 30m, ale sygnal akurar byl
    przeklamany o 30m w druga strone i przypadkiem wyszlo dobrze.

    Ale niepewnosc pomiaru zawsze byla co najmniej tych 100m ..

    J.

  • 56. Data: 2013-09-14 19:41:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 16bcfeivcnejv$....@4...net

    > Nie, to znaczy ze sobie wylicza ze
    > sie myli o 3m, a ile naprawde to cholera wie.
    > Mam pare trackow z parkingu, poszukac najwiekszych bledow ?

    Mnie nie interesują.

    > No wlasnie - pisze ze ma 3 m dokladnosci, a 20% jest wiecej :-)

    Piszę, że warto zastanowić się nad tym, czym jest błąd
    w ogóle, jak jest liczony i jak należy go interpretować.

> [...]
    > przeklamany o 30m w druga strone i przypadkiem wyszlo dobrze.

    > Ale niepewnosc pomiaru zawsze byla co najmniej tych 100m ..

    Ogólna zasada mówi o sumowaniu błędów, nie zaś o wzajemnym się ich znoszeniu.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'