eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyFrancuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-) › Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!ne
    ws.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.
    com!peer01.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfee
    d.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news
    .neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <58c66a8a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    <oa83jv$64k$1@node1.news.atman.pl>
    <1ofqtxdfi9rce$.18x550iv3tjhy$.dlg@40tude.net>
    <oao1ct$5hs$1@node1.news.atman.pl>
    <xbmsbl3t7j18.pkftljd03vbt$.dlg@40tude.net>
    <oapmv6$p6l$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Tue, 21 Mar 2017 00:41:09 +0100
    Message-ID: <1...@4...net>
    Lines: 75
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 89.77.179.152
    X-Trace: 1490053482 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 15210 89.77.179.152:14525
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4346
    X-Received-Body-CRC: 3947104432
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2602320
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Tue, 21 Mar 2017 00:00:49 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > W dniu 2017-03-20 o 22:15, Tomasz Pyra pisze:
    >
    >> Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze jest
    >> dość proste.
    >
    > Niektórzy tak twierdzą, ja uważam że proste jest trzymanie się drogi
    > czy pasa ruchu.
    >
    >> Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w przestrzeni i
    >> rozpoznawanie obiektów też żaden kosmos.
    >
    > Ale odróżnienie ciężarówki od tła wydaje się być nie opanowane
    > do końca.

    Nigdy nic nie jest "opanowane do końca", hamulce w Twoim samochodzie
    również nie, a pewnie nie panikujesz za każdym razem wiedząc że Twoje życie
    wisi na kawałku gumowego wężyka.

    Tak naprawdę istotna jest pewna akceptowalna awaryjność i tyle.

    Na dziś należałoby przyjąć że wystarczy żeby wypadki zdarzały się rzadziej
    niż powodwane przez ludzi, chociaż z punktu widzenia PR i marketingu musi
    być to dużo rzadziej i dlatego jeszcze takie pojazdy nie są masowo
    wprowadzane na rynek.

    Bo to co dziś się testuje, pewnie już mogłoby jeździć i to pewnie
    statystycznie bezpieczniej niż ludzie.
    Natomiast producenci trochę się czają, bo niestety ten pierwszy który to
    wprowadzi na rynek zbierze ciężkie baty jak tylko ktoś w takim wynalazku
    zginie, obojętnie z czyjej winy i w jakich okolicznościach - a prędzej czy
    później ktoś tam zginie, nie ma się co oszukiwać.

    Prawdę mówiąc nawet nie musi zginąć - wystarczy że się robot zamota i nie
    będzie umiał wyjechać z parkingu i już w mediach "śmiechom nie będzie
    końca".

    Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu
    nikomu się nie spieszy do bycia pionierem. Natomiast wszyscy nad tym
    pracują, bo równie jasne jak to że dziś nie opłaca się pchać się z tym na
    rynek jest to, że za 20 lat będzie to funkcjonalność pojazdu taka jak dziś
    klimatyzacja albo automatyczna skrzynia biegów - może nadal nie w każdym
    samochodzie, ale brak tego w ofercie będzie poważnym mankamentem dla wielu
    klientów.

    >> To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznie
    >> nadrobi brakiem dekoncetracji, zmęczenia, doskonałym "wzrokiem" w nocy,
    >> zerowym czasem reakcji itd.
    >>
    > I to wszystko na nic jak uzna ciężarówkę stojącą w poprzek jako krajobraz.
    >
    > Mam wrażenie że z autonomicznymi pojazdami eksperymentować zaczęli
    > w poprzednim stuleciu.

    Pamiętaj że mówisz o branży elektroniki-informatyki. Ta branża każdego roku
    dokonuje postęp porównywalny ze 50 latami rozwoju motoryzacji ;)


    > I okazało się że nie jest to tak proste jak
    > autopilot w samolocie na pustym niebie.

    Mimo wszystko dużo bardziej niż bezpieczeństwa wynikającego z błędów,
    obawiałbym się bezpieczeństwa pod kątem nieuprawnionego wykorzystania.

    Flota pojazdów autonomicznych, zdalnie programowalnych, to będzie piękna
    rzecz dla wroga. Uruchomić nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i
    użyć ich do ataków na wybrane cele, albo chociaż do paraliżu transportu.

    I o ile dziś robi się jakieś wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogo
    samochód autonomiczny ma wybrać do zabicia gdyby miał "wybierać", to warto
    by było raczej opracować skuteczne standardy przeciwdziałania takim atakom
    wroga na infrastrukturę samochodów autonomicznych.
    Bo chyba pod tym względem mało kto na to patrzy.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: