-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!ne
ws.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.
com!peer01.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfee
d.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news
.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Francuzi wypuszczają na drogi samochody autonomiczne z kierowcą :-)
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <58c66a8a$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
<oa83jv$64k$1@node1.news.atman.pl>
<1ofqtxdfi9rce$.18x550iv3tjhy$.dlg@40tude.net>
<oao1ct$5hs$1@node1.news.atman.pl>
<xbmsbl3t7j18.pkftljd03vbt$.dlg@40tude.net>
<oapmv6$p6l$1@node2.news.atman.pl>
Date: Tue, 21 Mar 2017 00:41:09 +0100
Message-ID: <1...@4...net>
Lines: 75
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.77.179.152
X-Trace: 1490053482 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 15210 89.77.179.152:14525
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4346
X-Received-Body-CRC: 3947104432
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2602320
[ ukryj nagłówki ]Dnia Tue, 21 Mar 2017 00:00:49 +0100, RadoslawF napisał(a):
> W dniu 2017-03-20 o 22:15, Tomasz Pyra pisze:
>
>> Z algorytmicznego punktu widzenia, kierowanie samochodem na drodze jest
>> dość proste.
>
> Niektórzy tak twierdzą, ja uważam że proste jest trzymanie się drogi
> czy pasa ruchu.
>
>> Z technicznego punktu widzenia takie rzeczy jak orientacja w przestrzeni i
>> rozpoznawanie obiektów też żaden kosmos.
>
> Ale odróżnienie ciężarówki od tła wydaje się być nie opanowane
> do końca.
Nigdy nic nie jest "opanowane do końca", hamulce w Twoim samochodzie
również nie, a pewnie nie panikujesz za każdym razem wiedząc że Twoje życie
wisi na kawałku gumowego wężyka.
Tak naprawdę istotna jest pewna akceptowalna awaryjność i tyle.
Na dziś należałoby przyjąć że wystarczy żeby wypadki zdarzały się rzadziej
niż powodwane przez ludzi, chociaż z punktu widzenia PR i marketingu musi
być to dużo rzadziej i dlatego jeszcze takie pojazdy nie są masowo
wprowadzane na rynek.
Bo to co dziś się testuje, pewnie już mogłoby jeździć i to pewnie
statystycznie bezpieczniej niż ludzie.
Natomiast producenci trochę się czają, bo niestety ten pierwszy który to
wprowadzi na rynek zbierze ciężkie baty jak tylko ktoś w takim wynalazku
zginie, obojętnie z czyjej winy i w jakich okolicznościach - a prędzej czy
później ktoś tam zginie, nie ma się co oszukiwać.
Prawdę mówiąc nawet nie musi zginąć - wystarczy że się robot zamota i nie
będzie umiał wyjechać z parkingu i już w mediach "śmiechom nie będzie
końca".
Do tego jeszcze niegotowe na autnomiczne samochody prawo no i po prostu
nikomu się nie spieszy do bycia pionierem. Natomiast wszyscy nad tym
pracują, bo równie jasne jak to że dziś nie opłaca się pchać się z tym na
rynek jest to, że za 20 lat będzie to funkcjonalność pojazdu taka jak dziś
klimatyzacja albo automatyczna skrzynia biegów - może nadal nie w każdym
samochodzie, ale brak tego w ofercie będzie poważnym mankamentem dla wielu
klientów.
>> To gdzie zabraknie komputerowi "ludzkiego wyczucia", z kolei statystycznie
>> nadrobi brakiem dekoncetracji, zmęczenia, doskonałym "wzrokiem" w nocy,
>> zerowym czasem reakcji itd.
>>
> I to wszystko na nic jak uzna ciężarówkę stojącą w poprzek jako krajobraz.
>
> Mam wrażenie że z autonomicznymi pojazdami eksperymentować zaczęli
> w poprzednim stuleciu.
Pamiętaj że mówisz o branży elektroniki-informatyki. Ta branża każdego roku
dokonuje postęp porównywalny ze 50 latami rozwoju motoryzacji ;)
> I okazało się że nie jest to tak proste jak
> autopilot w samolocie na pustym niebie.
Mimo wszystko dużo bardziej niż bezpieczeństwa wynikającego z błędów,
obawiałbym się bezpieczeństwa pod kątem nieuprawnionego wykorzystania.
Flota pojazdów autonomicznych, zdalnie programowalnych, to będzie piękna
rzecz dla wroga. Uruchomić nagle miliony pojazdów na atakowany terenie i
użyć ich do ataków na wybrane cele, albo chociaż do paraliżu transportu.
I o ile dziś robi się jakieś wydumane i raczej bezsensowne rozkminy kogo
samochód autonomiczny ma wybrać do zabicia gdyby miał "wybierać", to warto
by było raczej opracować skuteczne standardy przeciwdziałania takim atakom
wroga na infrastrukturę samochodów autonomicznych.
Bo chyba pod tym względem mało kto na to patrzy.
Następne wpisy z tego wątku
- 21.03.17 03:12 RadoslawF
- 21.03.17 08:47 Maciek
- 21.03.17 09:11 miumiu
- 21.03.17 09:41 Tomasz Pyra
- 21.03.17 10:02 Tomasz Pyra
- 21.03.17 10:10 J.F.
- 21.03.17 11:27 RadoslawF
- 21.03.17 23:43 Tomasz Pyra
- 22.03.17 00:08 Tomasz Pyra
- 22.03.17 01:50 RadoslawF
- 22.03.17 10:29 Tomasz Pyra
- 22.03.17 12:22 RadoslawF
- 23.03.17 00:50 Tomasz Pyra
- 23.03.17 13:55 RadoslawF
- 23.03.17 15:52 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
- Polska to nadal złodziejski kraj?
- Motodziennik #281 Tesla z VANEM? A Volkswagen inwestuje w silniki spalinowe.
- Jest tu jeszcze CWANIAK?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- 2024-06-27 A co mnie to koooorwa obchodzi?
- 2024-06-28 nawigacja satelitarna
- 2024-06-28 SmartLife/Tuya i osuszanie -- mordowanie z zimną krwią...
- 2024-06-27 położyłem kafelki
- 2024-06-28 Łódź => International Freight Forwarder <=
- 2024-06-28 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-06-28 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-28 Sopot => Team Leader E-Commerce for Foreign Markets <=
- 2024-06-28 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=