  • 31. Data: 2009-09-08 14:42:09
    Temat: Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Jest dokładnie tak samo.

    To znaczy jest dokładnie tak samo przy pierścieniach i tak, w trybie makro jest
    ciemniej niż do portretu.

  • 32. Data: 2009-09-08 21:26:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Sep 2009, Sławek Drogosz wrote:

    > I mała konkluzja :
    > - mając pierścień 50mm + Nikkor 50mm F1.8 - skala odwzorowania 1:1 - czas
    > graniczny 1/150 s
    >
    > I tuataj widać przewagę dedykowalnych szkieł makro

    Czekaj.
    Lustrzanka, czyli APS, a co najmniej 4/3" (FF z grzeczności pomijam).
    Makro.
    Nawet "duże makro", czyli 1:1 przy APS.
    F:1,8
    No to przepraszam, ja czegoś nie rozumiem.
    Proszę o objaśnienie, stanowczo :)
    Takiego "klasycznego" motyla jak rozumiem trzeba najpierw wyprasować,
    a do zdjęcia wstawić w szkiełka od mikroskopu?
    Czy może wersja "wystarczą ostre oczy" (na kadrze całego motyla)
    będzie lepsza (artystycznie)?
    ;)
    Podejrzewam, że skupiłeś się na liczbach, pomijając całą resztę
    fizyki. I praktyki też.

    > (mają też większą odległość ostrzenia).

    A, to jest *zupełnie* inna sprawa, której nie mieszam z tekstem
    powyżej :)

    pzdr, Gotfryd

  • 33. Data: 2009-09-08 21:31:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Sep 2009, XX YY wrote:

    > odpowiedz jest prosta i natychmiastowa:
    >
    > podane na obudowie obiektywu wartosci liczbowe przyslony dotyczy
    > nastawy obiektyu na nieskonczonosc,
    > wraz z malejaca odlegloscia a wiec rosnaca ( albo malejaca zalezy z
    > ktorej strony sie patrzy - nigdy nie wiem ) skala odwzorowania
    > jasnosc spada.
    > tzn mimio ze obiektyw ma napisane np 3,5 dla odleglosci np 50 cm
    > bedzie to jasnosc nieco mniejsza.

    O ile mi wiadomo - oprócz wskazań w "systemie Nikona", który
    podaje (AFAIK & AFAIR) "rzeczywiste" wartości przysłony, czyli
    odniesione nie do ogniskowej, a do odległości ostrzenia po
    stronie obrazowej :D

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2009-09-08 21:34:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Sep 2009, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Czekaj.
    [...]
    > F:1,8
    > No to przepraszam, ja czegoś nie rozumiem.
    > Proszę o objaśnienie, stanowczo :)

    A, chyba zaczynam (rozumieć) - tekst powyżej "wyrwał się" z kontekstu :)
    Mea culpa (jakoś tak bezwiednie przyjąłem, że skoro idzie o czas,
    to wskutek braku światła).

    pzdr, Gotfryd

  • 35. Data: 2009-09-09 08:40:21
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    XX YY wrote:

    > no to walnales juz co najmniej drugi raz dzisiaj farmazona.

    To podaj co to jest ogniskowa? Jaka jest ognisowa obiektywu 50mm
    nastawionego na 1m?

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 36. Data: 2009-09-09 09:01:12
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał:

    > To podaj co to jest ogniskowa? Jaka jest ognisowa obiektywu 50mm
    > nastawionego na 1m?

    Przecież definicja ogniskowej była już w tym wątku podana.
    Jeśli jest to klasyczny obiektyw w którym ostrzenie odbywa się drogą
    przesuwu całego zespołu soczewek (tak ostrzy znakomita większość standardów
    50mm do lustrzanek) będzie to nadal 50mm. Jeśli jest to obiektyw z
    wewnętrznym ostzreniem, w którym soczewki przesuwają sie względem siebie (w
    przypadku standardów 50mm takie obiektywy to rzadkość) to ogniskowa po
    naostrzeniu na 1m będzie krótsza od 50mm.
    Sądzę, że Twój problem polaga na tym, że zapominasz, iż to, na jaką
    odległość naostrzymy obiektyw nie będzie miało wpływu na kierunek promieni
    świetlnych które do niego docierają. Promienie z bardzo odległego obiektu
    padają na przednią soczewkę jako wiązka równoległa niezależnie od tego, na
    jaką odległość obiektyw naostrzymy - jeśli będzie to mała odległość - nie
    zbiegna się na płaszczyźnie filmu/matrycy a gdzieś przed nią i uzyskany na
    filmie/matrycy obraz będzie nieostry. Nadal jednak odległość między
    płaszczyzną główną obiektywu a punktem zbiegu promieni wpadajacych do niego
    równolegle do osi optycznej będzie równa ogniskowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 37. Data: 2009-09-09 09:17:58
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Marek Wyszomirski wrote:

> [...]
    > przesuwu całego zespołu soczewek (tak ostrzy znakomita większość
    > standardów 50mm do lustrzanek) będzie to nadal 50mm.

    No wiem właśnie. Chciałem to usłyszeć od mojego ulubionego anonima ;)

> [...]
    > względem siebie (w przypadku standardów 50mm takie obiektywy to
    > rzadkość) to ogniskowa po naostrzeniu na 1m będzie krótsza od 50mm.

    Ale to jest nie do sprawdzenia bez znajomości konstrukcji optycznej
    obiektywu ;-)

    > Sądzę, że Twój problem polaga na tym, że zapominasz, iż to, na jaką
    > odległość naostrzymy obiektyw nie będzie miało wpływu na kierunek
    > promieni świetlnych które do niego docierają.

    Na 100% odpowiasz na właściwego posta? Bo ja wlasnie chciałem to wyciągnąć
    od tych speców ;-)

    No to się zgadzamy w 100% :-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 38. Data: 2009-09-09 10:13:20
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał:

    > [...]
    >
    > Ale to jest nie do sprawdzenia bez znajomości konstrukcji optycznej
    > obiektywu ;-)

    To czy ostrzy wewnętrznie czy całym zespołem soczewek da się dość łatwo
    ocenić po zdjęciu obiektywu z aparatu i pokręceniu pierścieniem ostrości -
    jeśli tylna soczewka przesuwa się przy kreceniu o taką samą odległość jak
    przednia to z prawdopodobieństwem bliskim 100% można przyjąć, że obiektyw
    ostrzy w sposób klasyczny. Jeśli stwierdzimy, że pzresuwają się o różna
    odległość, to wyliczenie dokładnej ogniskowej po naostrzeniu na małą
    odległość wymaga faktycznie dokładnej znajomości konstrukcji obiektywu,
    podejrzewam, że łatwiej by było ogniskową wyznaczyć empirycznie.

    > Na 100% odpowiasz na właściwego posta? Bo ja wlasnie chciałem to wyciągnąć
    > od tych speców ;-)
    >[...]

    Już nie chce mi się analizować wątku od początku. Jeśli faktycznie pomyliłem
    adresata to przepraszam - wzorem Premiera przyznam, ze korona mi od tego z
    głowy nie spadnie:-).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 39. Data: 2009-09-09 10:21:31
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Mikolaj Tutak napisał(a):

    > To podaj co to jest ogniskowa? Jaka jest ognisowa obiektywu 50mm
    > nastawionego na 1m?

    Zależy od konstrukcji. Ale jeśli to jakiś prosty od Zenita czy innego
    Pentacona, to dokładnie te same 50 mm, co przy nastawieniu na
    nieskończoność.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 40. Data: 2009-09-09 12:19:52
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jan Rudziński wrote:
    > Cześć wszystkim

    > Zależy od konstrukcji. Ale jeśli to jakiś prosty od Zenita czy innego
    > Pentacona, to dokładnie te same 50 mm, co przy nastawieniu na
    > nieskończoność.

    Dla uproszczenia zajmujemy się przypadkiem kiedy obiektyw reprezentowany
    jest jedną soczewką. Ostrzenie odbywa się przez przesunięcie. Z wypowiedzi
    niektórych mądrali wynikało iż taki powiedzmy Helios 50mm po naostrzeniu na
    mniejsza odległość bedzie miał dłuższą ogniskową niż przy nieskończoności...

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj