  • 1. Data: 2009-09-08 06:41:34
    Temat: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Poruszę temat : fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a "bezpieczny"
    czas wyzwolenia migawki dający nieporuszone zdjęcie.
    Posiadany sprzęt: Nikon D50, Nikkor 50mm F1.8, pierścienie pośrednie z
    automatyką o grubości ~ 50mm.
    Mam niestety dylemat związany z ustaleniem "bezpiecznego" czasu migawki dla
    zdjęcia nieporuszonego : - teoria mówi o odwrotności ogniskowej - dla 50mm -
    1/50 sekundy - ale dla matrycy APS-C mam mnożnik 1:5 dla ekwiwalentu dla
    pełnej klatki (35mm) - czyli 50mm zamienia się na 75mm - ale fizycznie dla
    body ogniskowa jest niezmiennie 50 mm - więc przyjmuję 1/50 sek. .
    Co w przypadku dołożenia pierścieni o grubości 50mm do obiektywu 50mm ? -
    czas liczyć nadal 1/50 czy np. 1/100 ? Zależy mi na tym parametrze -
    ponieważ chcę wykorzystać światło zastane i nie wiem do jakiego czasu
    migawki mogę bezpiecznie się zbliżyć.

    Pozdrawiam,
    Sławek

    P.S.
    Zdaję sobie oczywiście sprawę, że są to czasy teoretyczne - a w praktyce
    wiele zależy od warunków w jakich wykonujemy zdjęcie i stabilnego trzymania
    aparatu. No i można zawsze wykorzystać statyw.

  • 2. Data: 2009-09-08 07:27:57
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > czas liczyć nadal 1/50 czy np. 1/100 ? Zależy mi na tym parametrze -
    > ponieważ chcę wykorzystać światło zastane i nie wiem do jakiego czasu

    Z tych dwóch to zdecydowanie 1/100 - a nie jestem przekonany, czy i ten nie
    będzie zbyt długi.

    > Zdaję sobie oczywiście sprawę, że są to czasy teoretyczne - a w praktyce
    > wiele zależy od warunków w jakich wykonujemy zdjęcie i stabilnego
    > trzymania aparatu. No i można zawsze wykorzystać statyw.
    Dokładnie. Również od samego aparatu (ile waży i jak dobrze ma wytłumione
    lustro). Statyw przy makrofotografii wbrew pozorom nie zawsze się sprawdza
    (gonienie szybko przemieszczających się owadów ze statywem to dość
    karkołomne zajęcie - zanim go ustawisz okaże się, że owad przemieścił się
    kilka cm dalej i ustawienie statywu ntrzeba korygować), ale trzeba nauczyć
    się wykorzystywać w celu poprawy stabilnosci trzymania aparatu wszelkie
    możliwe podparcia zastane - pnie drzew, kamienie, sztywniejsze gałęzie itp.
    Trochę moich opinii na ten temat znajdziesz pod adresem
    http://www.fototv.pl/wideo/wywiady/marek-wyszomirski
    -macro.html.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2009-09-08 07:29:28
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 8 wrzesień (wtorek), gdy o godz. 8:41 *Sławek Drogosz* napisał(a):

> [...]
    > czas wyzwolenia migawki dający nieporuszone zdjęcie.
    > Posiadany sprzęt: Nikon D50, Nikkor 50mm F1.8, pierścienie pośrednie z

    Mogę się mylić, ale ogniskowa "wydłuża się" o wartość pierścienia. Czyli
    obiektyw 50mm oraz pierścień 50mm to coś jak 100mm, czyli czasy raczej
    krótsze niż 1/150s (crop). No i pierścień zabiera trochę światła, najlepiej
    do małych owadów używać dyfuzora i/lub statywu, jeśli warunki na to
    pozwalają.

    --
    Krasnal...

  • 4. Data: 2009-09-08 07:41:57
    Od: docxxx <s...@g...com>

    Glupie pytanie. Jeden zrobi na 1/10 nieporuszone, a drugiemu nie
    wystarczy 1/250 + VR. Przeciez to wszystko zalezy od wielu czynnikow:
    od fotografa, jego ulozenia ciala i rak, sposobu trzymania sprzetu
    itd. Sprawdz, ile jestes w stanie "wytrzymac" i rob zdjecia. Metoda
    empiryczna jest najlepsza.

  • 5. Data: 2009-09-08 07:51:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > pełnej klatki (35mm) - czyli 50mm zamienia się na 75mm - ale fizycznie dla
    > body ogniskowa jest niezmiennie 50 mm - więc przyjmuję 1/50 sek. .

    nie -powinenes przyjac ekwiwlent ogniskowej. z cala pewnoscia.

    dla aparatow lekkich z migawka szczelinowa i klapiacym lustrem
    przyjmuje sie nawet bezpieczniej 1/(2*ekw.F)

    1/ekwF dotyczy raczej spokojnej reki. i aparatow bezlustrzanych z
    migawka centralna ale jak nizej piszesz duzo zalezy od warunkow.

  • 6. Data: 2009-09-08 08:01:33
    Temat: Re: Fotografia makro z piescieniami posrednimi a nieporuszone zdjecie
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "docxxx" <s...@g...com> napisal:

> [...]
    > od fotografa, jego ulozenia ciala i rak, sposobu trzymania sprzetu
    > itd. Sprawdz, ile jestes w stanie "wytrzymac" i rob zdjecia. Metoda

    Ze empiria jest najlepsza, to fakt, ale pytania za glupie nie uwazam. Po
    prostu czasem przed rozpoczeciem eksperymentowania (które najczesciej mozna
    wykonac dopiero po zakupieniu sprzetu) warto chocby orientacyjnie wiedziec,
    czego sie mozna spodziewac.
    Oprócz wielosci czynników wplywajacych na mozliwosc poruszenia zdjecia warto
    tez zdawac sobie sprawe, ze dochodzi tu statystyka. Nie jest tak, ze do
    pewnego czasu mamy zdjecia nieporuszone a po jego przekroczeniu wszystkie
    staja sie poruszone - w rzeczywistosci prawdopodobienstwo poruszenia zdjecia
    rosnie ze wzfroistem czasu ekspozycji. Ponizej pewnego czasu nie mamy
    poruszonych zdjec, powyzej pewnej granicy pojawiaja sie poruszone i dalsze
    zwiekszanie czasu powoduje, ze poruszonych zdjec jest coraz wiecej, a
    powyzej pewnego czasu praktycznie nie mamy szans zrobic nieporuszonego
    zdjecia. Dodatkowo sprawe komplikuje to, ze o uznaniu zdjecia za poruszone
    decyduje czesto wielkosc odbitki - przy niewielkim formacie (lub np. przy
    przeskalowaniu do rozmiaru nadajacego sie na strone www) zdjecie wyglada na
    calkowicie ostre, degradacja ostrosci wskutek poruszenia zaczyna wylazic
    dopiero gdy ogladamy zdjecie 'piksel w piksel' lub robimy wydruki w duzym
    formacie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-09-08 08:11:13
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 8 wrzesień (wtorek), gdy o godz. 9:41 *docxxx* napisał(a):

> [...]
    > od fotografa, jego ulozenia ciala i rak, sposobu trzymania sprzetu
    > itd. Sprawdz, ile jestes w stanie "wytrzymac" i rob zdjecia. Metoda

    No tak, zgadzam się. Ogólne pytanie to ogólna odpowiedź :). Robię czasem
    makro na 90mm a nawet duże skale z pierścieniami i statywu nigdy nie
    używam. Mam wtedy dyfuzor i nie martwię się o poruszenie, skoro czas daję
    około 1/125s czy 1/180s. No i staram się podpierać aparat na ręku czy czymś
    innym.

    --
    Krasnal...

  • 8. Data: 2009-09-08 08:25:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Krasnal" <k...@o...pl> napisał:

> [...]
    > używam. Mam wtedy dyfuzor i nie martwię się o poruszenie, skoro czas daję
    > około 1/125s czy 1/180s. No i staram się podpierać aparat na ręku czy

    Jeżeli dominujacym światłem jest światło lampy błyskowej (a wspominasz o
    dyfuzorze - więc zapewne właśnie lampy używasz) to decydujace znaczenie ma
    nie czas otwarcia migawki a czas błysku - a ten przy niewielkich
    odległościach (a więc i niewielkiej energii błysku) jest prawdopodobnie
    znacznie krótszy od czasu otwarcia migawki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2009-09-08 08:43:44
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...

> [...]

    >1/ekwF dotyczy raczej spokojnej reki. i aparatow bezlustrzanych z
    >migawka centralna ale jak nizej piszesz duzo zalezy od warunkow.

    czyli podsumowując temat - teoretyczne czasy graniczne :
    dla Nikkor 50mm - 1/75 s
    dla 50mm pieścienie + Nikkor 50mm - 1/150 s

  • 10. Data: 2009-09-08 08:43:58
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>