    From: Sqeeb <s...@i...community>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Ekonomiczne obroty silnika
    Date: Sat, 25 Apr 2009 11:38:48 +0200

    On Sat, 25 Apr 2009 09:10:52 +0000 (UTC)
    "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Mnie interesują tylko ekonomiczne obroty silnika
    > podczas jazdy ze stałą prędkością po równej nawierzchni.
    >
    > Opory ruchu są tym większe im większa jest prędkość samochodu.
    > Jak to się ma do zalecanej prędkości ekonomicznej 90km/h?
    > Jeżeli chcę jechać wolniej od tej prędkości to spalę więcej?

    Jadąc wolniej zmniejszają się opory ośrodka, czyli potrzeba
    mniejszej siły do utrzymania tej samej prędkości, czyli
    mniej spali. Ale, jeżeli chcesz na tym samym biegu jechać
    90km/h przy 3krpm i 50km/h przy 1200krpm to jest to
    co najmniej nieekonomiczne z punktu widzenia przeciążeń
    w silniku(przyspieszania jego zużycia). A silnik teoretycznie
    powinien palić mniej przy mniejszych obrotach. To można
    bardzo łatwo sprawdzić (czy nie kłamię, ale wydaje mi się, że nie).
    Jak ktoś ma wskaźnik spalania, to na postoju na biegu jałowym
    wciskać powoli pedał w podłogę i gapić się we wskaźnik.

    > Sprawdzałeś jakie jest zużycie paliwa/km np. przy 50km/h
    > i różnych włączonych biegach?
    > Czy minimum jest właśnie przy tych 'magicznych' 3000obr/min?

    Przy różnych prędkościach do utrzymania tej konkretnej prędkości
    potrzeba różnej siły. Jechałeś kiedyś w trakcie burzy z silnym
    wiatrem? Jedziesz po trasie na 5-tce 120km/h, wjeżdząsz w obszar
    burzowy, zaczyna Ci wiać prosto na maskę i prędkość spada...
    Wrzucasz 4-ke i jedziesz 120km/h.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb