    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: EasyZ80 - ciąg dalszy walki z retro komputerkiem
    Date: Thu, 29 Dec 2022 14:41:11 +0100

    On Wed, 28 Dec 2022 20:31:29 +0100, Atlantis wrote:

    > Pomiary były robione na przyzwoitym i względnie współczesnym Siglencie.
    > Wydaje mi się, że powinien sobie poradzić z sygnałem 10 MHz...

    A kabel z sondą?

    Patrze na schemat - tam jest jest gotowy generator QC1?
    No to powinien miec mocne wyjscie i sobie z pojemnoscią kabla
    poradzic.

    > W tej chwili tam nie ma żadnego (fizycznego) dysku. EasyZ80 jest
    > komputerem zgodnym z magistralą RC2014. Został jednak zaprojektowany w
    > ten sposób, że może działać jako SBC, gdyż wszystkie podstawowe
    > komponenty są już na płytce. Podejrzewam, że to widoczne na screenie
    > IDE0 w tym wypadku oznacza opcjonalną kartę CF. Widać zresztą, że system
    > jej nie znajduje. Nie powinna być ona jednak wymagana do odpalenia
    > systemu, gdyż:
    > 1. W ROM-ie mamy m.in. program monitora i dwa interpretery BASIC-a,
    > które do działania nie wymagają pamięci dyskowej.

    Tak sie jakos spodziewałem.

    > 2. W ROM-ie rezyduje także CP/M, który powinien ruszyć z wbudowanego ROM
    > dysku i móc korzystać z RAM dysku. Widać, że system rozpoznaje te nośniki.

    CP/M normalnie ładuje BDOS z dyskietki. BIOS jest w ROM, ale BDOS nie.
    Ale tu moze jakos inaczej.

    > Problem w tym, że nawet jeśli uda się wyświetlić to menu, to nie mogę
    > wybrać żadnej z tych opcji, bo system jest na tym etapie kompletnie
    > nieresponsywny,

    Jesli chodzi o te monitory i basic, to moze byc jakis problem ze
    stronnicowaniem ROM. Ale program schemat i program jak rozumiem -
    sprawdzony.

    > Właśnie od analizatora zaczynałem. Tak doszedłem do wniosków, o których
    > napisałem na początku (widać aktywność na magistrali, widać reakcję na
    > reset). Oscyloskopu potrzebowałem tak naprawdę aby upewnić się co do
    > kształtu przebiegu na linii zegara CPU, bo Saleae już sobie nie radził z
    > interpretacją (pokazywał nieregularny sygnał prostokątny o wahającej się
    > częstotliwości).
    >
    > Trudno będzie mi w tej chwili ustalić w ten sposób coś więcej skoro
    > wiadomo, że system działa i wykonuje kod, tylko z jakiegoś powodu jest
    > niestabilny.

    dalbym wolniejszy zegar, jak zadziala, to wiadomo gdzie szukac.

    Te kondensatory od innego kolegi - tez dobry pomysl.

    Jeszcze mozna lekko podgrzac suszarką - ale jak pomoże, to raczej
    kwestia predkosci.

    J.