  • Data: 2023-01-09 21:58:57
    Temat: Re: EasyZ80 - ciąg dalszy walki z retro komputerkiem
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2.01.2023 20:21, alojzy nieborak wrote:

    > Sygnał 10MHz generatora jest wysyłany na pin wyjściowy przez
    > rezystor dopasowujący 50 om.

    Mówimy o jakimś rezystorze wewnątrz generatora? Na schemacie go nie widzę...

    > Obciążeniem dla generatora z tego co widzę są ścieżki + 3 czy 4
    > wejścia zegarowe uP, na oko wyjdzie ze 35-40 pF.

    Z tego co widzę wyjście zegarowe jest podłączone do:
    - Pinu 6 mikroprocesora Z80
    - Pinu 15 układu UART Z84C30
    - Pinu 20 układu Z84C40
    Wychodzą więc trzy piny. Dodatkowo sygnał ten jest wyprowadzony na
    złącze magistrali systemowej. Więc jeśli faktycznie tutaj leży
    przyczyna, to sytuacja pogorszy się jeszcze bardziej po wpięciu płytki w
    płytę główną i podłączeniu dodatkowych modułów.

    > Wymiana generatora nic Ci nie da. Jak chcesz coś poprawić daj między
    > generator a uP bramkę TTL coby taktować uP prostokątem.

    Aż tak źle wygląda sytuacja z tymi generatorami? Nie ma dostępnej
    wersji, która posiadałaby już wbudowany bufor o odpowiedniej wydajności
    prądowej? Jeśli nie, to po prostu spróbuję sobie cos takiego zbudować w
    formie modułu na elementach SMD, który można by wcisnąć w podstawkę na
    miejscu obecnego generatora.
    Zastanawia mnie fakt, że to przecież nie jest mój własny projekt
    istniejący w jednym prototypie - to dość popularna konstrukcja,
    zbudowana przez człowieka znanego w Internecie z tworzenia takich
    konstrukcji retro i zreplikowana przez innych konstruktorów. Na
    zdjęciach w internecie widać, że ludzie stosują generatory podobne do
    mojego, w metalowych obudowach.

    Lista elementów podaje, że tym oscylatorem powinien być "10 MHz, CMOS
    oscillator, Half Can". Na Mouserze:
    https://www.mouser.pl/ProductDetail/774-MXO45HS-3C-1
    0.0

    Możliwe, że to czego ja użyłem ma po prostu nieodpowiednią
    charakterystykę wyjścia?

    > Tu gościu ustawił sondę na 1:1, zdaje się błędnie, ale tu jest
    > obciążenie 35pF i u Ciebie też pi x oko 35pF) Bardzo możliwe że uP
    > dostaje takie coś na wejście: https://youtu.be/XcxqfOrZtmA?t=208

    Faktycznie, wygląda to chyba dość podobnie do tego, co widziałem na
    linii zegarowej sprawdzając układ oscyloskopem.
    Znaczne zmniejszenie prędkości (np. 4 MHz lub nawet 1 MHz) przez wymianę
    generatora da szansę na to, że układ testowo ruszy?