-
21. Data: 2010-03-20 12:06:05
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: l...@l...localdomain
W poście <ho2c8e$4lq$1@inews.gazeta.pl>,
de Fresz nabazgrał:
>> Czy to "odbitka" czy powiekszenie pigmentowe tak samo trzeba oprawic i
>> zabezpieczyc
>> przed swiatlem / powietrzem / wilgocia.
>
> A na dokładkę wydruków z Epsonów UltraChrome tak naprawdę nie ma
> konieczności zabezpieczać, jeśli będą wisiały we wnętrzach, odporność
> tego jest naprawdę całkiem niezła.
Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
--
Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
Ilość spamu na niezabezpieczonym Tracu.
Dyskusje o religiach
Autobusem przez mękę
-
22. Data: 2010-03-20 12:25:39
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: de Fresz <d...@N...pl>
On 2010-03-20 13:06:05 +0100, l...@l...localdomain said:
>> A na dokładkę wydruków z Epsonów UltraChrome tak naprawdę nie ma
>> konieczności zabezpieczać, jeśli będą wisiały we wnętrzach, odporność
>> tego jest naprawdę całkiem niezła.
>
> Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
Z tą drukarką miałem tylko incydentalny kontakt, ale jeśli to te same
tusze co w 4800/7800 (UltraChrome K3), to pewnie też.
--
Pozdrawiam
de Fresz
-
23. Data: 2010-03-20 12:26:55
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>
Użytkownik <l...@l...localdomain> napisał w wiadomości
news:slrnhq9ekn.3un.lrem@localhost.localdomain...
> W poście <ho2c8e$4lq$1@inews.gazeta.pl>,
> de Fresz nabazgrał:
>>> Czy to "odbitka" czy powiekszenie pigmentowe tak samo trzeba oprawic i
>>> zabezpieczyc
>>> przed swiatlem / powietrzem / wilgocia.
>> A na dokładkę wydruków z Epsonów UltraChrome tak naprawdę nie ma
>> konieczności zabezpieczać, jeśli będą wisiały we wnętrzach, odporność
>> tego jest naprawdę całkiem niezła.
> Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
Zabezpieczenie oczywiscie w kazdym wypadku jest konieczne.
To, ze sam druk jest trwaly w "normalnym" srodowisku nie gwarantuje
jeszcze trwalosci powiekszenia - jesli np. powiesisz je w pomieszczeniu
o zanieczyszczonym powietrzu, lub wyeksponujesz bezposrednio na mocne
swiatlo.
Mialem dwa interesujace przypadki ilustrujace problem...
Pierwszy to dwa identyczne powiekszenia z tego samego pliku wiszace
w dwoch ronych mieszkaniach. Oba nie zasloniete szyba, tylko po prostu
przyklejone do podloza.
Po jakims czasie jedno bez zmian drugie calkowicie odjechalo -
z kolorowego zrobilo sie czarno-bialo-zolto-zielone. Po rozmowie z Klientem
znalezlismy winowajce - mieszkanie bylo opalane ...piecem weglowym.
Spaliny zalatwily pigment i zdjecie sie odbarwilo.
Gdyby powiekszenie bylo pod laminatem, badz za szyba i na kartonie
i odpowiednio oprawione to wytrzymaloby o wiele dluzej (odciecie od spalin).
No ale nie bylo.
Drugi przyklad - robilem wystawe, ktora byla zawieszana ot tak - zdlecia
poprzypinane do sznurkow spinaczami, bez zadnego zabezpieczenia.
Po niedlugim czasie dostalem sygnal, ze zdjecia pozolkly.
Sprawa wyjasnila sie po zdjeciu zdjec - w miejscach gdzie spinacze
przyciskaly
papier do sznurka zdjecie nie bylo zolte - po prostu w pomieszczeniu ludzie
palili
papierosy jak smoki - zdjecia nie pozolkly same z siebie tylko dym osadzil
sie
na wszystkim lacznie z powiekszeniami.
Znowu gdyby byly oprawione nie byloby problemu...
q
-
24. Data: 2010-03-20 12:36:36
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: de Fresz <d...@N...pl>
On 2010-03-20 13:26:55 +0100, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> said:
>> Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
>
> Zabezpieczenie oczywiscie w kazdym wypadku jest konieczne.
>
> To, ze sam druk jest trwaly w "normalnym" srodowisku nie gwarantuje
> jeszcze trwalosci powiekszenia - jesli np. powiesisz je w pomieszczeniu
> o zanieczyszczonym powietrzu, lub wyeksponujesz bezposrednio na mocne swiatlo.
> Mialem dwa interesujace przypadki ilustrujace problem...
Nie wątpię, że było jak piszesz, ale mam kilka wydruków z Epsonów
mających ze 3 czy 4 lata, które wiszą sobie na ścianach i to po
stronach południowej i zachodniej (więc wystawione na słoneczko) i nic
zupełnie się z nimi nie dzieje (ale fakt, żadnych pieców węglowych czy
krążących smoków). Inny wydruk mam w pokoju od północy, w którym się
pali i może jest minimalnie przyżółknięty papier, ale bez dramatu.
Wszystko na oryginalnych tuszach i papierze EFI. Acz może faktycznie
jak się chce mieć pewność na lata, to lepiej zalaminować, ja akurat
miałem takie doświadczenia, że nie było to absolutnie niezbędne.
--
Pozdrawiam
de Fresz
-
25. Data: 2010-03-20 13:29:57
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: l...@l...localdomain
W poście <ho2es3$d5v$1@inews.gazeta.pl>,
de Fresz nabazgrał:
>>> A na dokładkę wydruków z Epsonów UltraChrome tak naprawdę nie ma
>>> konieczności zabezpieczać, jeśli będą wisiały we wnętrzach, odporność
>>> tego jest naprawdę całkiem niezła.
>>
>> Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
>
> Z tą drukarką miałem tylko incydentalny kontakt, ale jeśli to te same
> tusze co w 4800/7800 (UltraChrome K3), to pewnie też.
No właśnie nie K3 tylko Hi-Gloss. Najtańsza drukarka do K3 to circa 3kpln.
--
Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
Ilość spamu na niezabezpieczonym Tracu.
Dyskusje o religiach
Autobusem przez mękę
-
26. Data: 2010-03-20 18:21:47
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: Czornyj <m...@c...pl>
>Spróbuj np wydobyć kolor z wydruku matowego... stawiam piwo, że bez
>specjalistycznej wiedzy utkniesz na rok:)
Hmmm - akurat miałem pod ręką rolkę Photo Raga - udało się w 5 minut.
Co do reszty, koledzy już się poznęcali - dodam więc tylko, że np.
tusze Epsona są koloidalną zawiesiną cząsteczek pigmentu, które są
kapsułkowane mikrokrystalicznie w otoczce z żywicy - po nadrukowaniu
następuje polimeryzacja i żywica tworzy jednolitą, gładką powłokę
chroniącą wydruk. Jeśli więc tylko nikt się nie będzie znęcał i
fizycznie lub agresywną chemią nie załatwi papieru (również
powleczonego powłoką mikroceramiczną), to z samym wydrukiem przez
kilkadziesiąt lat nic nie ma prawa się stać - a nawet znacznie prędzej
szlag trafi barwniki w odbitce, które same w sobie są znacznie mniej
odporne na blaknięcie od pigmentu.
Kwestię porównania jakości odbitek barwnym wykonywanych w procesie
mokrym z wydrukami, z litości pominę milczeniem (z zastrzeżeniem, że
pomijam jakieś cuda z wykonywaniem odbitek w procesie transferu
barwnika, zresztą tak czy owak na wymarciu).
-
27. Data: 2010-03-20 18:35:22
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: Czornyj <m...@c...pl>
> Epson UltraChrome Hi-Gloss (drukarka R800) też się łapie?
Łapie się - R800/1800/1900 to pięciokolorantowa pigmentówka CMYRB,
dodatkowo pokrywająca wydruk lakierem dyspersyjnym - bardzo ładne
efekty, szczególnie na błysku.
-
28. Data: 2010-03-20 18:42:54
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
> >Spróbuj np wydobyć kolor z wydruku matowego... stawiam piwo, że bez
> >specjalistycznej wiedzy utkniesz na rok:)
>
> Hmmm - akurat miałem pod ręką rolkę Photo Raga - udało się w 5 minut.
A napiszesz jak to zrobiłeś? Tez miałem sporo do czynienia z tym papierem więc
może mi pomożesz.
> Co do reszty, koledzy już się poznęcali
Koledzy piszą mity. Są bardzo przekonanni do tego co piszą co stanowi tylko
dowód jak mało wiedzą. Gdyby wiedzieli więcej nie byliby tak pewni. Zresztą
tak jest w każdej dziedzinie.
> - dodam więc tylko, że np.
> tusze Epsona są koloidalną zawiesiną cząsteczek pigmentu, które są
> kapsułkowane mikrokrystalicznie w otoczce z żywicy - po nadrukowaniu
> następuje polimeryzacja i żywica tworzy jednolitą, gładką powłokę
> chroniącą wydruk.
A co z tego wynika?
Poza tym gdyby te czasteczki tworzyły jednolitą, gładką powłokę byłaby ona nie
przepuszczalna, a tak nie jest... jest porowata i wcale nie gładka. Pomijasz
również fakt istnienia różnych papierów na których te same tusze zachowują się
różnie. Piszesz, koledzy również, to co podaje firma ale z tego nic nie wynika
poza reklamą tejże.
> Jeśli więc tylko nikt się nie będzie znęcał i
> fizycznie lub agresywną chemią nie załatwi papieru (również
> powleczonego powłoką mikroceramiczną), to z samym wydrukiem przez
> kilkadziesiąt lat nic nie ma prawa się stać - a nawet znacznie prędzej
> szlag trafi barwniki w odbitce, które same w sobie są znacznie mniej
> odporne na blaknięcie od pigmentu.
A skąd wiesz jak długo przetrwa ten pigment?
I ciągle to jeśli... Kuba też tak pisze. Zakładacie istnienie warunków
laboratoryjnych i na tej podstawie coś uznajecie. A z rzeczywistością ma to
niewiele wspólnego.
>
> Kwestię porównania jakości odbitek barwnym wykonywanych w procesie
> mokrym z wydrukami, z litości pominę milczeniem (z zastrzeżeniem, że
> pomijam jakieś cuda z wykonywaniem odbitek w procesie transferu
> barwnika, zresztą tak czy owak na wymarciu).
No coż. Z litości pominę skąd bierze się głośne mówienie o poczuciu litości;)
marek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
29. Data: 2010-03-20 19:01:43
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
> >>> Tak czy inaczej nie myśli o powiększeniu jak o odbitce jeśli to wydruk.
> >> Co za różnica - odbitka, czy wydruk? Jedno i drugie eksponuje się tak
> >> samo.
> > różnica jest taka, że wydruk to farba na papierze, a odbitka to odbitka.
>
> A u nas 21stC :) To tak, ze tez bylo od rzeczy ;)
Kuba. Ja wiem że Ty wiesz, ale ja wiem swoje;)
> > Efekty takiego podejścia istnieją i możesz je obserwować na przykładzie
> > malarstwa i fotografii.
> > Po pierwsze wydruk się werniksuje, a samych sposobów werniksowania jest
> > już trochę.
>
> Pomijajac juz co to znaczy "werniksuje" to to samo mozna zrobic z
> "fotografia"
> o ile ktos bardzo chce.
No właśnie, co to znaczy werniksuje jeśli położenie werniksu ma sens na
odbitce?
> > Jeśli z kolei werniksujesz to w zasadzie szyba lub inna
> > pleksa odpada... psuje efekt.
>
> To jest cecha szyby czy pleksy - psuja efekt obojetne co jest za nimi.
Niech będzie.
> > Werniksowanie fotografii nie jest proste... są różne rodzaje papieru
> > drukarskiego.
> > W ogóle sprawa nie
> > jest prosta bo nawet producenci papieru podchodzą do problemy od nie
> > tej strony co trzeba odnosząc wydruk do odbitki. A sprzedawcy tychże,
> > drukarze robią dokładnie to samo... czego szczytowym osiągnięciem jest
> > wypuszczenie jakiegoś sprayu o nazwie werniks do wydruku.
>
> Odnosze wrazenie, ze chciales cos napisac tylko nie bardzo wiesz co ;)
Nie. Dobrze wiem co chce. Jeśli ktoś (ten co pyta) będzie chciał się
dowiedzieć więcej zrobi to bez mojej czy kolegów pomocy;) Ja tylko pisze że
wydruk to co innego niż odbitka... I mam rację!:b
> Co to ma byc to werniksowanie wydruku? Plynny lakier? Po kiego grzyba?
A, myślałem, że wiesz dlatego mnie tak maglujesz.
> Znacznie lepsze / skuteczniejsze / latwiejsze jest pokrycie wydruku
> laminatem
> (pomijajac druk na plotnie - tu lepiej lakierowac)
Weż photo rag i go polakieruj
> > Tak naprawdę jednak postęp idzie naprzód. Wymyślono np. stosowanie
> > tworzywa sztucznego jako jednocześnie werniksu i zabezpieczenia. Ale
> > jest to drogie i trudne do wykonania.
>
> Zebysmy tak jeszcze wiedzieli o co Ci chodzi ;)
> Moze o podklejanie zdjecia pod akryl?
Nie da się:)
> > Spróbuj np wydobyć kolor z wydruku matowego... stawiam piwo, że bez
> > specjalistycznej wiedzy utkniesz na rok:)
>
> hehe
> Ja drukuje na plotnie matowym, po czym lakieruje i wychodzi sliczny
> intensywny,
> skalibrowany kolor i takie samo bardzo dobre b&w. Jak chce to blyszczace jak
> chce to satynowe. Matowego nie probowalem bo mnie nie interesuje...
Widziałem Twoje wydruki. Jesteś dobry w skanowaniu ale nie w drukowaniu. Sory;)
> > Ludzie drukujący też Ci nie pomogą bo oni sami nie wiedzą. Ich celem jest
> > wydrukowanie i każdy z nich powie, że efekt jest super... no a Ty się z
> > tym zgodzisz bo nie masz odniesienia;)
>
> Ludzie drukujacy pracuja w drukarni - niby dlaczego maja sie znac na
> wykonywaniu
> powiekszen fotograficznych? Pytaj kogos kto zajmuje sie powiekszeniami
> fotograficznymi.
Ludzie drukujący to ci którzy używają drukarek. Nie drukarnia w sensie druk
ofset, itp. Tzn tak to rozumiem i w tym sensie pisałem
> > Odbitka jest już skończonym produktem.
>
> Nic tylku ukleknac i walnac czolem w ziemie :)
>
> Taka z labu tez? ;)
Też.
> > Należy ją oprawić w paspartu i wstawić za szybę... niczego lepszego nie
> > wymyślono.
>
> I tu rozbijamy sie o drobiazg - kwestia gustu, a zgustami sie nie dyskutuje.
Racja.
> > Wydruk już na
> > etapie czystej kartki papieru stanowi problem co póżniej pociąga za
> > sobą serię problemów z jego ekspozycją.
>
> Pieprzenie.
nie, to jest pieprzenie;)
> Czy to "odbitka" czy powiekszenie pigmentowe tak samo trzeba oprawic i
> zabezpieczyc
> przed swiatlem / powietrzem / wilgocia. Roznice sa tu tylko techniczne - np.
> inne stosuje
> sie kleje do naklejenia fotografii na barycie inna powiekszen pigmentowych
marek
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
30. Data: 2010-03-20 19:56:42
Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
Od: Czornyj <m...@c...pl>
> A napiszesz jak to zrobi e ? Tez mia em sporo do czynienia z tym papierem wi c
> mo e mi pomo esz.
Ustawiłem zgodnie z zaleceniami producenta, zapiąłem profil i wio.
> A co z tego wynika?
> Poza tym gdyby te czasteczki tworzy y jednolit , g adk pow ok by aby ona nie
> przepuszczalna, a tak nie jest... jest porowata i wcale nie g adka. Pomijasz
> r wnie fakt istnienia r nych papier w na kt rych te same tusze zachowuj si
> r nie. Piszesz, koledzy r wnie , to co podaje firma ale z tego nic nie wynika
> poza reklam tej e.
U mnie są jednolite, niezależnie od papieru - o ile nie ma fragmentów
czystej bieli, którą to ewentualność można wyeliminować. Porowatość
może wynikać tylko ze struktury papieru.
> A sk d wiesz jak d ugo przetrwa ten pigment?
> I ci gle to je li... Kuba te tak pisze. Zak adacie istnienie warunk w
> laboratoryjnych i na tej podstawie co uznajecie. A z rzeczywisto ci ma to
> niewiele wsp lnego.
Z bardzo prostych przyczyn, cytuję: "Kryształy barwnika są mniej
trwałe niż pigmenty z powodu tego, że ich siły międzycząsteczkowego
oddziaływania są słabsze niż w pigmentach. (...) Pigment jest
skupieniem setek albo tysięcy cząsteczek, zależnie od rozmiaru
pigmentu (0.1-1.0 mikrometra). Pigmenty są to istotnie płaskie
cząsteczki, które zwykle zawierają silne wiązania wodorowe (np.
amidowe --CONHR i karbonylowe --C=O). Dalej, pomiędzy nimi występują
silne międzycząsteczkowe siły przyciągania, które prowadzą do
powstania stabilnego kryształu o wysokiej energii sieci krystalicznej.
Pigmenty są to cząsteczki ciała stałego i dlatego praktycznie są
nierozpuszczalne w standardowych rozpuszczalnikach. Muszą być
rozpuszczone poprzez używanie specjalnego dyspergatora działającego
jako pomost pomiędzy rozpuszczalnikiem atramentu a powierzchnią
cząsteczek pigmentu.
Pigmenty są bardziej odporne na promieniowanie (światłotrwałe) niż
barwniki, przede wszystkim dlatego, że posiadają więcej grup
chromoforowych w cząsteczce. To znaczy, że wszystkie cząsteczki
barwników (z powodu ich wielkiej powierzchni) są osiągane przez
czynniki powodujące płowienie (światło), podczas gdy tylko cząsteczki
przy powierzchni pigmentu (10% z całości) absorbują fotony."
> No co . Z lito ci pomin sk d bierze si g o ne m wienie o poczuciu lito ci;)
Z wiekiem coraz bardziej szkoda mi czasu na niekończące się wymiany
retorycznych sztychów - podeślij mi na maila możliwie wredny plik,
który posiadasz w formie powiększenia wykonanego w procesie mokrym, a
ja go wydrukuję - i wtedy pogadamy krótko i węzłowato. Przez nie da
się wypić piwa.