  • 31. Data: 2010-03-20 19:59:51
    Temat: Re: Duze powiekszenie - jak do prezentacji ?
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > A napiszesz jak to zrobi e ? Tez mia em sporo do czynienia z tym papierem wi c
    > mo e mi pomo esz.

    Ustawiłem zgodnie z zaleceniami producenta, zapiąłem profil i wio.

    > A co z tego wynika?
    > Poza tym gdyby te czasteczki tworzy y jednolit , g adk pow ok by aby ona nie
    > przepuszczalna, a tak nie jest... jest porowata i wcale nie g adka. Pomijasz
    > r wnie fakt istnienia r nych papier w na kt rych te same tusze zachowuj si
    > r nie. Piszesz, koledzy r wnie , to co podaje firma ale z tego nic nie wynika
    > poza reklam tej e.

    U mnie są jednolite, niezależnie od papieru - o ile nie ma fragmentów
    czystej bieli, którą to ewentualność można wyeliminować. Porowatość
    może wynikać tylko ze struktury papieru.

    > A sk d wiesz jak d ugo przetrwa ten pigment?
    > I ci gle to je li... Kuba te tak pisze. Zak adacie istnienie warunk w
    > laboratoryjnych i na tej podstawie co uznajecie. A z rzeczywisto ci ma to
    > niewiele wsp lnego.

    Z bardzo prostych przyczyn, cytuję: "Kryształy barwnika są mniej
    trwałe niż pigmenty z powodu tego, że ich siły międzycząsteczkowego
    oddziaływania są słabsze niż w pigmentach. (...) Pigment jest
    skupieniem setek albo tysięcy cząsteczek, zależnie od rozmiaru
    pigmentu (0.1-1.0 mikrometra). Pigmenty są to istotnie płaskie
    cząsteczki, które zwykle zawierają silne wiązania wodorowe (np.
    amidowe --CONHR i karbonylowe --C=O). Dalej, pomiędzy nimi występują
    silne międzycząsteczkowe siły przyciągania, które prowadzą do
    powstania stabilnego kryształu o wysokiej energii sieci
    krystalicznej.
    Pigmenty są to cząsteczki ciała stałego i dlatego praktycznie są
    nierozpuszczalne w standardowych rozpuszczalnikach. Muszą być
    rozpuszczone poprzez używanie specjalnego dyspergatora działającego
    jako pomost pomiędzy rozpuszczalnikiem atramentu a powierzchnią
    cząsteczek pigmentu.

    Pigmenty są bardziej odporne na promieniowanie (światłotrwałe) niż
    barwniki, przede wszystkim dlatego, że posiadają więcej grup
    chromoforowych w cząsteczce. To znaczy, że wszystkie cząsteczki
    barwników (z powodu ich wielkiej powierzchni) są osiągane przez
    czynniki powodujące płowienie (światło), podczas gdy tylko cząsteczki
    przy powierzchni pigmentu (10% z całości) absorbują fotony."

    > No co . Z lito ci pomin sk d bierze si g o ne m wienie o poczuciu lito ci;)

    Z wiekiem coraz bardziej szkoda mi czasu na niekończące się wymiany
    retorycznych sztychów - podeślij mi na maila możliwie wredny plik,
    który posiadasz w formie powiększenia wykonanego w procesie mokrym, a
    ja go wydrukuję - i wtedy pogadamy krótko i węzłowato. Przez internet
    nie da
    się wypić piwa.

  • 32. Data: 2010-03-20 20:42:46
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Ustawiłem zgodnie z zaleceniami producenta, zapiąłem profil i wio.

    To jest punkt wyjscia. Ja pytam jak wydobyłes kolor z tego wydruku.
    Nie musisz odpowiadac. Wiem, ze nie probowales uznajac, ze hanemuhle photo rag
    i super drukarka plus profil wystaczy.
    Otoz ten papier jest fajny, ale... najlepiej kiedy uzywasz go po prostu do
    drukowania grafik. Nawet hahnemuhle doszlo do takiego wniosku i wypuscil photo
    rag ultra smooth, ktory poza gladsza powierzchnia ma rowniez gladszy rysunek.
    Tak czy inaczej oba ze wspomnianych papierow daja kolor zgaszony... juz samo
    nalozenie profilu w PS-ie to sugeruje (czego ukradkiem nie wspominasz;)
    Papier ten wymaga werniksu. Werniks firmy h możesz sobie od razu odpuscic
    poniewaz podkresla kolor w stopniu minimalnym. No a dalej trzeba pracowac, a
    nie przepisywac ulotki firmy....

    Pomijasz
    > U mnie są jednolite, niezależnie od papieru - o ile nie ma fragmentów
    > czystej bieli, którą to ewentualność można wyeliminować. Porowatość
    > może wynikać tylko ze struktury papieru.

    Czyli jesli nalozysz tusz na porowaty papier to powierzchnia rowniez bedzie
    porowata. I to jest fakt majacy znaczenie dla wydruku. Co z tego, ze wydruk na
    teoretycznie plaskiej i rownej powierzchni bedzie jednolity, gladki i nie
    porowaty jesli drukujesz na papierze, ktory jest porowaty?

> [...]
    > czynniki powodujące płowienie (światło), podczas gdy tylko cząsteczki
    > przy powierzchni pigmentu (10% z całości) absorbują fotony."

    Mysle, ze to co cytujesz ma sens i z pewnoscia podperanie sie taka wiedza jest
    zasadne. Problem pojawia sie kiedy zaczynasz praktycznie to wykorzystywac....
    czytaj wiazesz papier, tusz i werniks.

    > Z wiekiem coraz bardziej szkoda mi czasu na niekończące się wymiany
    > retorycznych sztychów

    I dlatego stosujesz ich pewnie mniej niż kiedys;) Ja odbijam tylko pilke.

    - podeślij mi na maila możliwie wredny plik,
    > który posiadasz w formie powiększenia wykonanego w procesie mokrym, a
    > ja go wydrukuję - i wtedy pogadamy krótko i węzłowato. Przez nie da
    > się wypić piwa.

    Ale ja nie dyskutuję co jest lepsze. Co do samego wydruku mozesz mi wydrukwac
    na photo rag ultra smooth (jesli masz drukarke z vivid magenta... modele bez
    niej splaszczaja czerwony.. na tym papierze.. poza dopuszczalna wizualnie
    granice) ja juz zrobie z nim co trzeba. Ile bierzesz?

    marek

  • 33. Data: 2010-03-20 20:43:47
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-20 19:42:54 +0100, "marek augustynski"
    <h...@p...onet.pl> said:

    > Koledzy piszą mity. Są bardzo przekonanni do tego co piszą co stanowi tylko
    > dowód jak mało wiedzą. Gdyby wiedzieli więcej nie byliby tak pewni. Zresztą
    > tak jest w każdej dziedzinie.

    Taka mała rada: przestań się już kompromitować. Udowodniłeś już że
    pojęcia o technologiach wydruków nie masz, za to wykazujesz pewne
    objawy bycia sekciarzem, więc jeśli chcesz być traktowany poważnie -
    nie brnij dalej w tematy Ci obce, o których może i gdzieś coś
    słyszałeś, ale jakby tak nie do końca.

    de Fresz

  • 34. Data: 2010-03-20 20:51:49
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > objawy bycia sekciarzem, więc jeśli chcesz być traktowany poważnie -
    > nie brnij dalej w tematy Ci obce, o których może i gdzieś coś

    No cóż. Materia ludzą to jedyna rzecz, kórej przeskoczyć się nie da.
    Więc niniejszym przestaję się kompromiować. Możesz teraz uznać, że cokolwiek
    napiszę kompromitujące nie jest. I tak niczego to nie zmieni. Prawda?

    marek

  • 35. Data: 2010-03-20 21:25:11
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-03-20 20:56:42 +0100, Czornyj <m...@c...pl> said:

    > U mnie są jednolite, niezależnie od papieru - o ile nie ma fragmentów
    > czystej bieli, którą to ewentualność można wyeliminować. Porowa
    > tość
    > może wynikać tylko ze struktury papieru.

    Tak zupełnie z boku i po niczyjej stronie.
    Nie uważasz, że "niezależnie od papieru" i "wynikać tylko ze struktury
    papieru" jest trochę sprzeczne?
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 36. Data: 2010-03-20 22:53:33
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > To jest punkt wyjscia. Ja pytam jak wydobyłes kolor z tego wydruku.
    > Nie musisz odpowiadac. Wiem, ze nie probowales uznajac, ze hanemuhle photo rag
    > i super drukarka plus profil wystaczy.
    Stosując percepcyjny rendering chroma + i przestrzeń edycyjną, która
    nie przycina gamutu urządzenia wyjściowego.

> [...]
    > poniewaz podkresla kolor w stopniu minimalnym. No a dalej trzeba pracowac, a
    Hahnemühle ma sześć ragów o różnym charakterze - to, do czego się one
    nadają to kwestia indywidualnych potrzeb. Dziwnym nie jest, że na
    Ultrasmooth barwy dostaną większego kopa, bo w porównaniu z Photo
    Ragiem dowalili mu więcej OBA. Werniks Hahnemühle służy zabezpieczeniu
    i ma być możliwie netrualny dla wydruku, a nie wyciągać barwy.
    Wyciągać barwy można lakierem błyszczącym, pytanie tylko po co wozić
    drewno do lasu - jeśli zależy nam na gamucie i kontraście, to lepiej
    użyć papieru powlekanego, zamiast paćkać...

    ...ale tego typu rozważania filozoficzne można ciągnąć w
    nieskończoność, a ja wracając do meritum sprawy pytam - co to wogóle
    ma do powiększeń wykonanych w procesie mokrym, które nawet na
    podłożach błyszczących się jak psu jajca nie mają barw tak wysyconych,
    jak wydruki na najmniej kontrastowych ragach?

> [...]
    > teoretycznie plaskiej i rownej powierzchni bedzie jednolity, gladki i nie
    > porowaty jesli drukujesz na papierze, ktory jest porowaty?
    Sprawa jest jakby dość prosta - jak chcę wydruk porowaty, to kupuję
    porowaty papier, a jak chcę gładki, to kupuję gładki. Podłoży do druku
    jest sto i tysiąc - od sadystycznie wykalandrowanych na całkowitą
    megaglacę, po głęboko teksturane w prążki, wstążki, płócienka i
    gówienka. Do odbitek natomiast jest pięć podłoży na krzyż i
    praktycznie wszystkie mają swój odpowiednik w mediach do druku.

    > Mysle, ze to co cytujesz ma sens i z pewnoscia podperanie sie taka wiedza jest
    > zasadne. Problem pojawia sie kiedy zaczynasz praktycznie to wykorzystywac....
    > czytaj wiazesz papier, tusz i werniks.
    Ja specjalnie problemu nie widzę, ale tak naprawdę to nie jest rozmowa
    na internet, bo trzebaby zobaczyć o osiągnięcie jakiego efektu tak
    naprawdę chodzi - inaczej gada dziad o chlebie, a baba o niebie

> [...]
    > niej splaszczaja czerwony.. na tym papierze.. poza dopuszczalna wizualnie
    > granice) ja juz zrobie z nim co trzeba. Ile bierzesz?
    Mam Epsona z VM, ale nie bawię się w usługowe wykonywanie powiększeń
    wystawowych na wściekle drogich mediach (a już w szczególności
    matowych). Natomiast jeśli masz jakiś problem z uzyskaniem
    specyficznego efektu, to zapraszam, chętnie pogadam gratis.

  • 37. Data: 2010-03-20 22:59:40
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Tak zupełnie z boku i po niczyjej stronie.
    > Nie uważasz, że "niezależnie od papieru" i "wynikać tylko ze struktury
    > papieru" jest trochę sprzeczne?

    Warstwa tuszu tworzy jednolitą powierzchnię na strukturze papieru -
    natomiast faktura samego papieru zostaje przy tym zachowana. Jeśli
    komuś zależy na jednolitości w sensie gładkości, to musi albo kupić
    zupełnie gładki papier, albo fakycznie zalać wszystko na amen lakierem
    lub zalaminować.

  • 38. Data: 2010-03-21 00:13:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-03-20, Czornyj <m...@c...pl> wrote:
    > Z bardzo prostych przyczyn, cytuję: "Kryształy barwnika są mniej
    > trwałe niż pigmenty z powodu tego, że ich siły międzycząsteczkowego
    [..]

    Ten tekst zawiera masę uogólnień lub wręcz nieprawd. Być może wynika to
    z błędnego tłumaczenia ale jest to pseudonaukowy bełkot.

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2010-03-21 00:46:50
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Stosując percepcyjny rendering chroma + i przestrzeń edycyjną, która
    > nie przycina gamutu urządzenia wyjściowego.

    Polski jezyk...

> [...]
    > nadają to kwestia indywidualnych potrzeb. Dziwnym nie jest, że na
    > Ultrasmooth barwy dostaną większego kopa, bo w porównaniu z Photo

    Przede wszystkim czym papier gladszy tym kolor dostaje wiekszego kopa. Zasada
    stara jak swiat.

    > Werniks Hahnemühle służy zabezpieczeniu
    > i ma być możliwie netrualny dla wydruku, a nie wyciągać barwy.
    > Wyciągać barwy można lakierem błyszczącym, pytanie tylko po co wozić
    > drewno do lasu

    Odpowiem. Bo papier matowy zapuszczony np. lakierem dostaje kolor inny niż
    papier powlekany. Moim zdaniem o wiele lepszy, glebszy. Pytanie kolejne jaki
    lakier uzyc. Odpowiedz. Kazdy lakier ktorym to zrobisz bedzie zly jednak da ci
    pojecie o co chodzi. Najlepszym z lakierow bedzie odpowiedni akryl w sprayu,
    ale wymaga on idealnie sztywnego podloza. Tego z kolei nie da sie utrzymac bo
    papier pracuje.. itd itp
    no i dalej, tworzywa sztuczne, zywice...

    - jeśli zależy nam na gamucie i kontraście, to lepiej
    > użyć papieru powlekanego, zamiast paćkać...

    Chociaz jeden maly skok w bok. Prosze;)

    > ...ale tego typu rozważania filozoficzne można ciągnąć w
    > nieskończoność,

    to prawda. Ale nawet jesli zaden z nas w tym momencie nie skorzysta z rady
    drugiego to obaj bedziemy miec swiadomosc o czym rozmawialismy. I Ty bedziesz
    wiedzial, ze mozna wybejcowac papier, a ja bede wiedzial, ze sa terminy
    ktorych nie znam. I moze kiedys je poznam a Ty wybejcujesz papier;)

> [...]
    > podłożach błyszczących się jak psu jajca nie mają barw tak wysyconych,
    > jak wydruki na najmniej kontrastowych ragach?

    Nie rozumiem dlaczego utknales przy odniesieniu odbitki do wydruku lub na
    odwrot. Przeciez moim glownym postulatem bylo przyjecie do wiadomosci, ze
    wydruk to wydruk, a odbitka to odbitka.

> [...]
    > jest sto i tysiąc - od sadystycznie wykalandrowanych na całkowitą
    > megaglacę, po głęboko teksturane w prążki, wstążki, płócienka i

    No dokladnie. I czy moje dywagacje o potraktowaniu tych papierow i wydrukow
    jako pewnej oferty, ktora nie koniecznie jest taka fantastyczna temu przeczy?
    Mowie Ci, ze najlepszy papier jaki kupisz mozesz potraktowac jako wyjscie.
    Dzieje sie tak wlasnie dlatego, ze wydruk to farba na papierze. Sami
    producenci na bierzaco testuja i wypuszczaja copochwila nowe rozwiazania...
    papiery, tusze, drukarki, werniksy.. I teraz mówisz mi zebym przyjmował to jak
    owca idąca na rzez. A ja Ci mowie, ze ci faceci, z hanemuhle, arches, canson i
    innych ilfordow sami pobuja i sami sie ucza. Bo maja na tyle jaj, lub na tyle
    pieniedzy;)

> [...]
    > na internet, bo trzebaby zobaczyć o osiągnięcie jakiego efektu tak
    > naprawdę chodzi - inaczej gada dziad o chlebie, a baba o niebie

    No dokladnie.

> [...]
    > matowych). Natomiast jeśli masz jakiś problem z uzyskaniem
    > specyficznego efektu, to zapraszam, chętnie pogadam gratis.

    Juz mniej wiecej wiem co chce, a Ty tego nie masz wiec o czym tu gadac. Sam
    gratis przeszedlem gehenne drukowania na rozmaitych papierach i wiem, ze
    wiekszosc z nich to kupa. Oczywiscie w moim odczuciu. Jestem troche opatrzony
    i rowniez przez to wypaczony. Daj mi np czern jaka mial rousseau na swoich
    obrazach... Ale moze w koncu, jakis uparty szajbus zrobi cos nie tak jak
    trzeba i wyjdzie;)

    marek

  • 40. Data: 2010-03-21 00:48:11
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2010-03-20 21:51:49 +0100, "marek augustynski"
    <h...@p...onet.pl> said:

    > No cóż. Materia ludzą to jedyna rzecz, kórej przeskoczyć się nie da.

    A po polsku? Zresztą nieważne...

    > Więc niniejszym przestaję się kompromiować. Możesz teraz uznać, że cokolwiek
    > napiszę kompromitujące nie jest. I tak niczego to nie zmieni. Prawda?

    No tak, zapomniałem że rozmawiam z artystą, który lubuje się w pływaniu
    po wyżynach absolutu i dzieleniu na czworo duchowości czy innej
    cielesności ot tak, dla czystej rozkoszy filozofowania. Już samo
    upieranie się przy werniksach powinno dać do zrozumienia że nie o
    praktykę tu chodzi, ale o podnoszenie wydruku czy odbitki na piedestał
    Prawdziwej Sztuki, a nie zwyczajne i plebejskie cieszenie oczu. Jako że
    szkoda mi czasu na czcze deliberowanie o duchowości kawałka papieru,
    niniejszym daję se siana.

    de Fresz