  • 21. Data: 2014-09-27 19:36:34
    Temat: Re: Doradźcie obiektyw plissss
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-27 15:50, Piotr Kosewski pisze:

    > Teraz to już wygląda, jakbyś sobie sam wmawiał, że warto dopłacić. :)

    Wręcz przeciwnie - zaoszczędzić! :-D Chyba na ceny nie patrzałeś: 2840zł
    za 24-70 f/2.8 vs 2990zł za 24-105 f/4.

    No i chyba jednak zdecyduję się na ten droższy (na którym ponoć miałem
    ponoć przyoszczędzić :P) z uwagi na gorzej niż fatalny efekt bokeh dla
    tego z f/2.8. Wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. Dla mnie liczy się
    wizualna jakość zdjęć przede wszystkim. Moja filozofia wyboru jest
    następująca: wolę nic nie kupić lub dozbierać kasę niż świadomie kupić
    bubla.

    > f/2.8 jest jakimśtam standardem w zoomach z górnej półki (oraz w makro),
    > więc często jest tak, że najlepsze obiektywy mają właśnie taką dziurę.
    >
    > Jednak nie zawsze jest to prawdą. Zdarza się, że f/4 (tej samej firmy)
    > jest po prostu lepszy (np. bo nowszy). Oczywiście jest także mniejszy
    > i tańszy.

    Kompletnie nie masz racji. Obiektyw z f/4 jest większy, cięższy i
    droższy. Jego wymiary to 88.6mm x 109.4mm, waga 885g a ten 24-70 f/2.8
    ma wymiary 88.6mm x 94.7mm, waga 790g. Oba mają tą samą średnicę 82mm.
    Ojjj, nie odrobiłeś pracy domowej :-)

    > Samo f/2.8 w porównaniu do f/4 daje Ci właściwie tylko trochę
    > mniejszą głębię ostrości. Np. 4cm zamiast 6 cm. Upewnij się, czy na
    > pewno aż tak bardzo potrzebujesz tej różnicy...

    Oczywiście, że nie aż tak bardzo. Powiem tak: gdyby nie wyszła sprawa
    bokeh, to płacąc mniej więcej tą samą cenę za oba wybrałbym f/2.8 nawet
    kosztem krótszej ogniskowej. Gdyby była istotna różnica w cenie - to co
    innego. Pomijam już fakt tragicznego bokeh, który wyeliminował f/2.8 z
    rozważań.

    Marek

  • 22. Data: 2014-09-27 19:41:10
    Od: JD <j...@g...com>

> [...]
    > mniejszą głębię ostrości. Np. 4cm zamiast 6 cm. Upewnij się, czy na
    > pewno aż tak bardzo potrzebujesz tej różnicy...

    GO to jeden z aspektów.
    Różnica w jasności 2.8 - 4 obiektywów "nie makro" przekłada się na to,
    że bez posiłkowania się lampą błyskową zrobisz zdjęcie
    z czasem migawki 1/30 lub 1/15 z ręki.
    Kiedy masz szansę na mniej poruszone i bardziej akceptowalne zdjęcie?

    JD

  • 23. Data: 2014-09-27 19:52:59
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-27 16:20, Piotr Kosewski pisze:

    > Nie wiem czy tak "trudno się przyczepić". Nawet na przytoczonym
    > przez Ciebie photozone.de 24-70/2.8 oberwał w komentarzu:
    > http://www.photozone.de/sonyalphaff/600-zeiss2470f28
    ff?start=1

    Ten artykuł czytałem. Sam też przytoczyłem inne wady. Cena obiektywu
    jest przy tej jakości z d... wzięta i choćby dlatego nie brałbym go pod
    uwagę. Szczerze mówiąc każdy obiektyw obrywa w komentarzach. Nie ma
    szkieł idealnych.

    > Jeśli tak bardzo Ci zależy na 24-70/2.8, to mogłeś lepiej wybrać system.
    > :D

    Masz na myśli klapoczące lustra, bez wizjera elektronicznego, z
    nieruchomym LCD, cyrki z podnoszeniem lustra, zasłanianiem wizjera,
    quasi-szybkostrzelnością? Faktem jest, że mógłbym trochę przyoszczędzić
    na jakimś D800 ale nie o kasę mi chodziło lecz o komfort pracy w
    połączeniu z akceptowalną wysoką jakością zdjęć.

    > Ten obiektyw w wykonaniu Sony jest po prostu smutny. No ale na tyle
    > było akurat Sony stać. Niestety doklejone logo ZEISS nie poprawia
    > jakości szkła. :)

    Smutny? Dla mnie to porażka Sony. Oczywiście cena 8 tys. jest dla mnie
    wyznacznikiem w tej opinii. Gdyby kosztował 2k zł, to co innego.

    > Oczywiście nie zmienia to faktu, że ten obiektyw to najlepsze 24-70/2.8
    > dla Sony A99.

    Jak w gałązce wyżej zweryfikowałem swoją opinię: 24-105 f/4 będzie
    bardziej odpowiedni jednak.

    Marek

  • 24. Data: 2014-09-27 19:53:45
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-09-27 19:36, Marek pisze:

    > Wręcz przeciwnie - zaoszczędzić! :-D Chyba na ceny nie patrzałeś: 2840zł
    > za 24-70 f/2.8 vs 2990zł za 24-105 f/4.

    Pomijasz kwestię, że 24-70 jest od 6 lat na rynku, 24-105 to konstrukcja
    z tego roku, to też się przekłada na jakość optyczną na korzyść 24-105

> [...]
    > wizualna jakość zdjęć przede wszystkim. Moja filozofia wyboru jest
    > następująca: wolę nic nie kupić lub dozbierać kasę niż świadomie kupić

    To poczekaj na Sigmę 24-70/2.

> [...]
    > droższy. Jego wymiary to 88.6mm x 109.4mm, waga 885g a ten 24-70 f/2.8
    > ma wymiary 88.6mm x 94.7mm, waga 790g. Oba mają tą samą średnicę 82mm.

    Ty też nie, bo 50% różnicy zakresu ogniskowych piechotą nie chodzi. A
    f/4 z takim samym zakresem ogniskowych (np. u Canona i Nikona) jest
    mniejszy i lżejszy niż wersje f/2.8.

    --
    marcin

  • 25. Data: 2014-09-27 19:56:44
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-09-27 19:41, JD pisze:

> [...]
    > z czasem migawki 1/30 lub 1/15 z ręki.
    > Kiedy masz szansę na mniej poruszone i bardziej akceptowalne zdjęcie?

    Przy dzisiejszej jakości matryc to naprawdę trzeba w kopalni robić, żeby
    mając stabilizowane ff mieć takie warunki graniczne. Jak dla mnie to
    wolę mieć o jedną działkę wyższe iso z ostrego f/4 niż mydło z f/2.8.
    Poza tym za 500 zł można sobie dokupić stałkę f/1.8 i mieć ją w kieszeni
    na wypadek, jakby faktycznie mało światła było.

    --
    marcin

  • 26. Data: 2014-09-27 20:14:05
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-09-27 19:56, mt pisze:

> [...]
    > Poza tym za 500 zł można sobie dokupić stałkę f/1.8 i mieć ją w kieszeni
    > na wypadek, jakby faktycznie mało światła było.

    Oczywiście masz rację.
    W zaplanowanej przestrzeni zdjęciowej.

    Ja się odniosłem do stwierdzenia:

    "Samo f/2.8 w porównaniu do f/4 daje Ci właściwie tylko trochę
    mniejszą głębię ostrości."

    W przypadku Marka bokeh wpłynął na decyzję.

    JD

  • 27. Data: 2014-09-27 20:37:29
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-27 19:53, mt pisze:

    > Pomijasz kwestię, że 24-70 jest od 6 lat na rynku, 24-105 to konstrukcja
    > z tego roku, to też się przekłada na jakość optyczną na korzyść 24-105

    No jak to? Przecież napisałem, że ten f/4 jest dla mnie lepszy.

    > To poczekaj na Sigmę 24-70/2.

    Ooo! Są jakieś zapowiedzi? Zapewne będzie diabelsko drogi :-(
    Czy masz link do wiarygodnych informacji na ten temat? Chętnie poczytam.

    > Ty też nie, bo 50% różnicy zakresu ogniskowych piechotą nie chodzi. A
    > f/4 z takim samym zakresem ogniskowych (np. u Canona i Nikona) jest
    > mniejszy i lżejszy niż wersje f/2.8.

    Operuję na rzeczywistych danych i nie relatywizuję względem
    czegokolwiek. Jeśli coś jest mniejsze to w centymetrach to wyrażam a nie
    w cm/długość ogniskowej. W ten sposób jakaś filozoficzna dyskusja zaraz
    powstanie i wyjdzie na to, że TIR jest mniejszy od auta osobowego.

    Marek

  • 28. Data: 2014-09-27 20:46:15
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-09-27 19:41, JD wrote:
    > GO to jeden z aspektów.

    W jednoelementowym zbiorze sensownych aspektów jest jednym z aspektów...

    > Różnica w jasności 2.8 - 4 obiektywów "nie makro" przekłada się na to,
    > że bez posiłkowania się lampą błyskową zrobisz zdjęcie
    > z czasem migawki 1/30 lub 1/15 z ręki.

    "1/30 lub 1/15"?
    To w końcu ile? Przecież to jest właśnie 1EV, czyli tyle co między
    f/2.8 i f/4.

    > Kiedy masz szansę na mniej poruszone i bardziej akceptowalne zdjęcie?

    Wielka to mądrość i warto się nad nią pochylić. :)

    Kiedyś aparaty nie miały stabilizacji, a większość śmiertelników
    musiała wypstrykać do końca rolkę, żeby wsadzić bardziej czułą.

    A co jest dziś?
    f/2.8 vs f/4 to 1EV

    Chyba wszystkie dostępne na rynku systemy IS oferują >=2EV.

    ISO zmieniasz gdy potrzebujesz. Aparaty z dużymi sensorami mają
    spory zakres użytecznego ISO. Nawet na APS-C ISO 1600 jest zupełnie
    znośne (100 do 1600 => 4EV).

    Jest zatem kilka sposobów na zrobienie tego nieporuszonego zdjęcia.

    Jednak jeśli należysz do osób, które cały czas trzaskają na wysokim ISO,
    z włączoną stabilizacją i oparci o ścianę, ale wciąż brakuje im tego
    1EV, to pewnie rzeczywiście warto zaszaleć na f/2.8. Cała reszta powinna
    się raczej skupić na wyborze obiektywu DOBREGO, a nie JASNEGO.

    I jeszcze jedna drobna uwaga. W ogromnej większości zoomów f/2.8
    masymalna dziura jest po prostu niezbyt ostra. Domknięcie do f/4
    i podniesienie ISO prawie zawsze da lepszy rezultat.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 29. Data: 2014-09-27 20:48:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-27 19:56, mt pisze:

    > Poza tym za 500 zł można sobie dokupić stałkę f/1.8 i mieć ją w kieszeni
    > na wypadek, jakby faktycznie mało światła było.

    Tak na marginesie: za 500zł tylko do APSC widziałem. Do FF znalazłem
    tylko 1.4 za 1100zł.

    Marek

  • 30. Data: 2014-09-27 20:55:16
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]

    > z czasem migawki 1/30 lub 1/15 z ręki.
    > Kiedy masz szansę na mniej poruszone i bardziej akceptowalne zdjęcie?

    No więc to też miałem na myśli. Z drugiej strony faktem jest to co
    koledzy wspomnieli, że przy wyższym ISO da się fotografować. Porównałem
    zdjęcia między poprzednim A77 a obecnym A99 - różnica jest mega wielka w
    szumach. Na pierwszy rzut oka to co robiłem przy ISO 1600 na A77 teraz
    mogę na ISO 6400 z lepszym wizualnym rezultatem (jakość kolorów i poziom
    szumów).

    Z drugiej zaś strony to 2.8 dałoby mi jeszcze więcej, jak piszesz. Przy
    nocnych zdjęciach z ręki (zdarza mi się takowe poczynić) zawsze to korzyść.

    Marek