  • 111. Data: 2012-12-06 07:15:37
    Temat: Re: Długo oczekiwany fotoradar
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-12-06 00:14, Grzegorz Staniak wrote:

    > Dlaczego oddzielasz te aspekty?

    Dlatego, że jeden z nich powoduje, że emitują znacząco mniej CO2 na
    paxa, a drugi jest z grubsza bez znaczenia?

    > Są lepsze z obu powodów. Od
    > autobusów są lepsze ze względu na emisje, mimo że wydajność
    > transportu mają podobną.

    Masz wyliczenia - jak dla mnie wyjdzie podobnie. Co prawda silnik
    elektryczny ma bardzo wysoką sprawność, ale turbina i kocioł w której
    wytważamy energię elektryczną już nie (choć pewnie i tak wyższą od
    silnika disla). Ale jeszcze tą energię musimy przesłać, potem mamy
    straty na rozruchu oporowym (paskudnie duże w cyklu miejskim) lub
    falownikach. IMHO nowoczesny disel wyjdzie porównywalnie do silnika
    elektrycznego jeśli chodzi o emisję CO2 (o innych aspektach nie
    romawiamy, bo sam ograniczyłeś się do "najważniejszego").

    Shrek

  • 112. Data: 2012-12-08 22:55:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Dec 2012, Grzegorz Staniak wrote:

    [...tramwaje...]

    > Są lepsze z obu powodów. Od autobusów [...]

    To prawda.
    Ale są "gorsze politycznie" :>

    Bardziej konkretnie, koszt utrzymania (i wybudowania)
    torowiska natychmiast się sam ujawnia, zaś koszt
    utrzymania (i wybudowania) drogi zdolnej wytrzymać
    kursowanie autobusów ginie w tłumie i nie jest
    odrębnie widoczny wśród innych wydatków.
    Niewąpliwie ma to znaczenie przy prezentowaniu
    "polityki gminy" (mam na myśli choćby Gliwice).

    A przecież autobusy idą zaraz za dużymi ciężarówkami
    (jak to mawiają: "tak zwanymi tirami"), jeśli chodzi
    o umiejętność niszczenia (albo jak kto woli: zużywania)
    nawierzchni.
    Że tak przypomnę, przyjmuje się (owo "zuzywanie")
    między trzecią (bardzo optymistyczna wersja) a siódmą
    potęgą nacisku na oś.
    A autobus taki zupełnie wagi piórkowej nie jest.
    Materiały w większości właśnie tak działają, chętni
    mogą sprawdzić tłukąc cegłą, połówką i ćwiarką cegły
    mniej więcej z tą samą prędkością w cokolwiek, czy
    to kij czy inną cegłę.

    I tak zupełnie wyjątkowo, w *TEJ* konkurencji wygra
    samochód przed autobusem (2t dwie osie wobec kilkunastu
    ton trzy lub cztery osie, a współczynnik gdzieś 10 000
    albo i bliżej 100 000, już zawężając zakres zmian)

    Torowisko dla odmiany jest ze stali, a tu ch-ka
    "zniszczeniowa" jest zdaje się ciut inna (osobne
    pytanie co z podkładami).

    pzdr, Gotfryd

  • 113. Data: 2012-12-08 23:05:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Dec 2012 22:55:32 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > między trzecią (bardzo optymistyczna wersja) a siódmą
    > potęgą nacisku na oś.
    > A autobus taki zupełnie wagi piórkowej nie jest.

    kilkanascie ton. Jak juz wspomiales o 7 potedze - to bedzie ponad 100 razy
    mniej niz 40t tir, wiec tyle co nic :-P

    Z tymi potegami to cos mi sie podejrzanego wydaje zreszta.

    > Torowisko dla odmiany jest ze stali, a tu ch-ka
    > "zniszczeniowa" jest zdaje się ciut inna (osobne
    > pytanie co z podkładami).

    20-30 lat wytrzymuje bez remontu ..

    J.

  • 114. Data: 2012-12-08 23:09:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > 20-30 lat wytrzymuje bez remontu ..

    W życiu nigdy.
    Pamiętam ze 3 remonty torowiska np. na Grunwaldzkiej w Poznaniu.
    A nie mam 60-90 lat jeszcze.

    Chyba, że chodziło Ci o to, że bez remontu całkowicie rozsypie się po 20-30
    latach.
    Ale w tej kategorii drogi wytrzymują więcej, obstawiam że właśnie co tyle
    lat średnio są remontowane ulice w miastach.

  • 115. Data: 2012-12-08 23:37:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Dec 2012, J.F. wrote:

    > kilkanascie ton. Jak juz wspomiales o 7 potedze - to bedzie ponad 100 razy
    > mniej niz 40t tir, wiec tyle co nic :-P

    Tylko 100 razy :P

    > Z tymi potegami to cos mi sie podejrzanego wydaje zreszta.

    Siódma potęga to skrajność, podobnie jak trzecia.
    Opisy są ogólnikowe, w rodzaju "zależy od nawierzchni".
    Przekopywałem kiedyś urzędowe dokumenty, były tam przyjmowane
    wersje optymistyczne ale nie skrajnie - 4 potęga.

    A co do podejrzenia, nie bez powodu pisałem że znaczna część
    materiałów tak się zachowuje i można sobie osobiście organoleptycznie
    sprawdzić :)
    Bierzemy kilka możliwie identycznych patyków, znajdujemy miejsce do
    poziomego zamocowania, testujemy wagę ciężaru (kamienia tudzież ułamka
    cegły) który łamie taki kij ale dopiero za kilkoma podejściami,
    i potem próbujemy dwa razy lżejszym kamieniem.
    I cztery razy lżejszym.

    Jak ktoś przechodzi test grochu, ryżu i maku (wschodnioazjatyckie :>,
    wysypać szklankę i pozbierać po jednym ziarenku), to może zabrać
    się za testowanie opuszczania kamienia 10x lżejszego ;)

    > 20-30 lat wytrzymuje bez remontu ..

    Może, nie wiem.
    Ale miliony na to wydane "dolicza się" do kosztów eksploatacji
    tramwaju, a przy autobusie (się) udaje że takich (kosztów) nie ma.
    Inna sprawa, że autobusy i ciężarówki są w ten deseń dofinansowywane
    ruchem osobowym, który w zamian zapewnia korki :)

    pzdr, Gotfryd

  • 116. Data: 2012-12-08 23:47:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Dec 2012 23:09:21 +0100, Cavallino napisał(a):
    > W życiu nigdy.
    > Pamiętam ze 3 remonty torowiska np. na Grunwaldzkiej w Poznaniu.
    > A nie mam 60-90 lat jeszcze.

    Albo kiepsko robicie, albo ja mam juz skleroze.
    Wydale mi sie ze wroclawska linia do Lesnicy dlugo wytrzymala.
    Fakt ze ona byla lzej uzywana.

    > Chyba, że chodziło Ci o to, że bez remontu całkowicie rozsypie się po 20-30
    > latach.

    http://wroclaw.naszemiasto.pl/artykul/1609007,naresz
    cie-na-nowowiejskiej-tramwaje-nie-beda-stac-w-korkac
    h,id,t.html
    Rozszypane ? No nie, jak - przeciez widac ze przejezdne :-)

    Ale kiedy byl ostatni remont ... nie pamietam.

    > Ale w tej kategorii drogi wytrzymują więcej, obstawiam że właśnie co tyle
    > lat średnio są remontowane ulice w miastach.

    No, ja znam taka jedna droge co to 70 lat bez naprawy wytrzymala :-P

    J.

  • 117. Data: 2012-12-09 08:08:38
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > http://wroclaw.naszemiasto.pl/artykul/1609007,naresz
    cie-na-nowowiejskiej-tramwaje-nie-beda-stac-w-korkac
    h,id,t.html
    > Rozszypane ?

    Od dawna.
    W gorszym stanie niż to u nas na Grunwaldzkiej.

    >No nie, jak - przeciez widac ze przejezdne :-)

    W Polsce to nic nie znaczy, większość dawno rozsypanych dróg nadal jest
    teoretycznie przejezdna.

    > Ale kiedy byl ostatni remont ... nie pamietam.

    > No, ja znam taka jedna droge co to 70 lat bez naprawy wytrzymala :-P

    Mam podobną 100 metrów od domu.
    Hitlerowska droga na lotnisko z płyt betonowych.

  • 118. Data: 2012-12-09 10:38:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Dec 2012 23:37:33 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Tylko 100 razy :P

    Jak to jednak droga po ktorej tiry moga jezdzic, to pewnie jezdza, i to
    moze nawet czesciej niz autobusy

    > Siódma potęga to skrajność, podobnie jak trzecia.
    > Opisy są ogólnikowe, w rodzaju "zależy od nawierzchni".
    > Przekopywałem kiedyś urzędowe dokumenty, były tam przyjmowane
    > wersje optymistyczne ale nie skrajnie - 4 potęga.

    Mnie to wyglada raczej tak, ze przekroczona jest wytrzymalosc materialow.
    40t nominalne, 36t wytrzymuje, 44t juz nie, ale to nigdy nie jest tak
    dokladnie, wiec modeluja wysokimi potegami.
    A wniosek z tej wysokiej potegi - gdyby tak robic drogi na 50t a nie 40, to
    by byly tylko nieznacznie drozsze, a wielokrotnie trwalsze :-P

    Ale moze sie nie znam, moze 40t to jeszcze wytrzymuje smola wylana na
    gline, a 50t to juz trzeba porzadna konstrukcje

> [...]
    > Inna sprawa, że autobusy i ciężarówki są w ten deseń dofinansowywane
    > ruchem osobowym, który w zamian zapewnia korki :)

    Teraz wydzielaja buspasy, to bedzie mozna zobaczyc :-P

    J.

  • 119. Data: 2012-12-10 12:02:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Dec 2012, J.F. wrote:

    > Mnie to wyglada raczej tak, ze przekroczona jest wytrzymalosc materialow.
    > 40t nominalne, 36t wytrzymuje, 44t juz nie, ale to nigdy nie jest tak
    > dokladnie, wiec modeluja wysokimi potegami.

    Ale to działa bardzo skutecznie również "w dół".
    Nie można więc powoływać się na "przekroczenie wytrzymałosci",
    skoro to tylko kwestia ustalenia gdzie skończy się skala "użyć"
    liczona w 10 000 000, 1 000 000, 100 000, 10 000, 1000, 100,
    10, 1 (tu na pewno :))
    Jak droga wytrzymuje załadowaną 40t ciężarówkę to potrzeba
    tysięcy osobówek żeby zaobserwować podobny wpływ, a może braknąć
    rowerów świata (aby coś zaobserwować).
    Kwestia ustalenia progu który określimy jako "wytrzymałość" jest
    umowna, do momentu w którym określamy że w rachubę wchodzi jedno
    zdarzenie dające "prawie pewność" zniszczenia.
    A tak się prawie na pewno nie określa "wytrzymałości drogi".

    > A wniosek z tej wysokiej potegi - gdyby tak robic drogi na 50t a nie 40, to
    > by byly tylko nieznacznie drozsze, a wielokrotnie trwalsze :-P

    Dla "wersji urzędowej" tylko 2,5 raza, efekt dramatycznie rośnie
    dopiero wraz z podstawą, dla 60t przy 4. potędze wychodziłoby
    już (lub dopiero) 5x :)
    (i odpowiednio niecałe 4x dla 50t i ponad 11x dla 60t przy 6. potędze).

    > Ale moze sie nie znam, moze 40t to jeszcze wytrzymuje smola wylana na
    > gline, a 50t to juz trzeba porzadna konstrukcje

    Sądzę że w tym cały problem - że koszt wcale nie rośnie "nieznacznie"
    a decyduje właśnie utwardzenie podłoża.

    > Teraz wydzielaja buspasy, to bedzie mozna zobaczyc :-P

    Co zobaczyć, osobną pozycję z budżecie? :>
    W tym cały problem.
    To będzie "remont drogi" a nie "remont buspasa".
    A "remont torowiska" jest osobno. Albo razem z "innymi kosztami
    utrzymania tramwajów". No i tramwaje kosztują miliony :>

    pzdr, Gotfryd

  • 120. Data: 2012-12-10 12:17:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w
    On Sun, 9 Dec 2012, J.F. wrote:

> [...]
    >skoro to tylko kwestia ustalenia gdzie skończy się skala "użyć"
    >liczona w 10 000 000, 1 000 000, 100 000, 10 000, 1000, 100,

    Przypadku mostow, plyt itp - w zasadzie mozna. Po przekroczeniu
    material wyraznie peka, ponizej nie.
    dochodzi ewentualnie zmeczenie materialow.

    Na osuwaniu gruntow sie nie znam.

    > Jak droga wytrzymuje załadowaną 40t ciężarówkę to potrzeba
    >tysięcy osobówek żeby zaobserwować podobny wpływ,

    Tylko ze zobacz iz przy 20t autobusie rzad juz spada.
    Na tyle .... ze ciekaw jestem czy nie wychodza wtedy calkiem inne
    wspolczynniki. Zreszta zagadnienie wcale nie musi byc wielomianowe.

    > Sądzę że w tym cały problem - że koszt wcale nie rośnie
    > "nieznacznie"
    >a decyduje właśnie utwardzenie podłoża.

    Z tym ze juz i wspolczesne autostrady robi sie w miare porzadnie i na
    te 42t.

    >Co zobaczyć, osobną pozycję z budżecie? :>
    >W tym cały problem.
    >To będzie "remont drogi" a nie "remont buspasa".

    Ale bedzie mozna tez zobaczyc jak wygladaja rozne pasy :-)

    J.