  • 21. Data: 2009-02-21 09:08:35
    Temat: Re: D3x na DPR
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:
    > Wszystko jest kwestia tego, jakie zdjecia glownie robisz. Do reporterki
    > (czytaj: m.in. szybkiego sportu) wole jednak miec 9 fps niz 5, i 12 MB
    > NEFy niz ponad 30. ;)

    Wszystko zawsze zależy od tego co robisz i w jaki sposób. U mnie te
    marne 5fps, a mimo tego opcję używam conajwyżej eksperymentalnie i nic
    więcej.

    > Mi osobiscie taka puszka za dlugo by sie
    > amortyzowala, bo zlecenia do ktorych bylaby potrzebna, trafiaja mi sie
    > max kilka razy w roku (raczej 2-3, niz 8-9). ;) Mimo tego i tak
    > zalatwiam je D3jka i nikt sie nie skarzy. Te 43% roznicy w rozmiarach
    > zdjecia, jeszcze takiego szalu nie robi. Faktyczny, dobrze dostrzegalny
    > przeskok w ilosci detali, pojawia sie przy 40 MPx. ;)

    tu też zależy - te 25Mpix w niskich czułościach naprawdę daje fajny
    obraz i z dużą ilością detali i przy dużych wydrukach widać, ale duże to
    sporo ponad 40x60, bo do takich to spokojnie 12Mpix wystarczy :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 22. Data: 2009-02-21 09:10:07
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:

> [...]
    > zdjecia, jeszcze takiego szalu nie robi. Faktyczny, dobrze dostrzegalny
    > przeskok w ilosci detali, pojawia sie przy 40 MPx. ;)

    A jaka to płachta potrzebna by była, żeby zauważyć różnicę między 12 i
    24mpx???
    Nawet jak robić jakieś duże odbitki, to nikt normalny nie podejdzie z
    lupą i pikseli nie będzie szukał.
    Do jakich to zleceń tyle px jest potrzebne? Od Janka już wiem, że jemu
    do fototapet. Komu do czego jeszcze tyle pikseli potrzeba?
    Podniecacie się tymi Mpxami jak przeciętny Kowalski zoomem w swoim
    aparacie, chociaż jednocześnie się śmiejecie, że głównym kryterium
    wyboru aparatu przez przeciętną osobę są Mpxy i zoom :/

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 23. Data: 2009-02-21 09:41:22
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Paweł W. pisze:
    > A jaka to płachta potrzebna by była, żeby zauważyć różnicę między 12 i
    > 24mpx???

    Np. B3, B2, B1. :)

    > Nawet jak robić jakieś duże odbitki, to nikt normalny nie podejdzie z
    > lupą i pikseli nie będzie szukał.

    Zgadza sie -- dlatego dotychczas mi sie udawalo. ;) Gorzej, kiedy
    zdjecie ma byc reprodukowane w rozmiarach podanych wyzej (jest glownym
    elementem takiego plakatu), trzeba z niego troche wykadrowac, a
    najwazniejszymi elementami zdjecia sa np. twarze grupy 20 osob. Wtedy to
    juz widac dobrze te roznice.

    > Do jakich to zleceń tyle px jest potrzebne? Od Janka już wiem, że jemu
    > do fototapet. Komu do czego jeszcze tyle pikseli potrzeba?

    Oczywiscie, ze tylko do duzych wydrukow, jednakze takie zlecenia wbrew
    pozorom sie wykonuje. ;)

    > Podniecacie się tymi Mpxami jak przeciętny Kowalski zoomem w swoim
    > aparacie, chociaż jednocześnie się śmiejecie, że głównym kryterium
    > wyboru aparatu przez przeciętną osobę są Mpxy i zoom :/

    Zaraz, zaraz... Kto tu sie podnieca? Spokojnie, rzeczowo dyskutujemy.
    Rozmawiamy na temat rzeczowych argumentow. Osobiscie nie kreci mnie
    jakos specjalnie faktyczny przeskok miedzy 12 a 24 (chociaz po samych
    liczbach wyglada to fajnie). Jak juz wspomnialem, prawdziwego kopa daje
    dopiero roznica miedzy 12 a 40 MP. Ostatnio ogladalem kilka takich
    obrazkow, i wyobrazilem sobie jak by to wygladalo na B2 albo B1. ;) Nie
    zmienia to faktu, ze takie zlecenia nadal dobrze da sie robic z 12 MP
    (szczegolnie kiedy samemu ma sie wplyw na projekt), ale tez bywaja
    bardzo klopotliwe sytuacje (o ktorych wyzej wspomnialem).

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 24. Data: 2009-02-21 10:31:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:

> [...]
    > elementem takiego plakatu), trzeba z niego troche wykadrowac, a
    > najwazniejszymi elementami zdjecia sa np. twarze grupy 20 osob. Wtedy to

    Zaraz, zaraz. Do takich rzeczy to chyba od zawsze służył średni i duży
    format, a nie format 135mm. Chcesz, żeby cyfrowa lustrzanka formatu 135
    dawała ci tyle co średni format? Grupa 20 ludzi i żeby jakość była taka,
    że każdemu można by wykadrować przyzwoitej jakości portret? To chyba nie
    narzędzie do tego, co? Zresztą nie sądzę, aby w czasach analogowych ten
    rozmiar kliszy dawał lepsze rezultaty niż obecne lustrzanki 12 czy
    24mpx. Szczególnie jeśli zaczniemy porównywać materiały o wyższych
    czułościach (800ASA) do cyfrowych plików o tej samej czułości.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 25. Data: 2009-02-21 10:54:48
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Paweł W. pisze:
    > Zaraz, zaraz. Do takich rzeczy to chyba od zawsze służył średni i duży
    > format, a nie format 135mm.

    I co z tego? Jesli klient chce, to powiesz mu ze nie zrobisz, bo nie
    masz sredniego formatu za 120 tysi? Nie badz dziwny. Jesli ja tego nie
    zrobie, to pstrykna to sobie biurowym kompaktem i tez beda zadowoleni. ;)
    Takie czasy, taki kraj i ludzie. Pewnie, ze wolalbym w podobnych
    sytuacjach fotografowac srednim formatem. Ale wytlumacz pozniej
    klientowi, ze takie zdjecie kosztuje 800 zl a nie 100. Zycze powodzenia. :D

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 26. Data: 2009-02-21 10:58:09
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    marcin.STIG.saldat pisze:

> [...]
    > sytuacjach fotografowac srednim formatem. Ale wytlumacz pozniej
    > klientowi, ze takie zdjecie kosztuje 800 zl a nie 100. Zycze powodzenia. :D

    Jak taki klient to pewnie nie zauważy różnicy między 12 a 24Mpx, więc
    też nie ma się co silić na wydatki. :P

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 27. Data: 2009-02-21 11:01:26
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Paweł W. pisze:
    > Jak taki klient to pewnie nie zauważy różnicy między 12 a 24Mpx, więc
    > też nie ma się co silić na wydatki. :P

    No wiec wlasnie... Po co te proby uswiadamiania? :)
    Tez wolalbym wszystko poza reporterka robic srednim formatem -- chociaz
    dla wlasnej satysfakcji. Tyle, ze sama satysfakcja to troche za malo,
    zeby przezyc. ;)

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 28. Data: 2009-02-21 12:48:05
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    Paweł W. pisze:

    > A jaka to płachta potrzebna by była, żeby zauważyć różnicę między 12 i
    > 24mpx???
    > Nawet jak robić jakieś duże odbitki, to nikt normalny nie podejdzie z
    > lupą i pikseli nie będzie szukał.

    Największą różnicę widać wbrew pozorom nie w billboardach o podstawie
    15m a w plakatach w przedziale od A3-do metr/półtora wysokości. Takich,
    jakie wiszą na prawie każdej wystawie. Do nich się podchodzi na
    niebezpieczną odległość i włosy w schodki widać wyraźnie. Jak sprawdzisz
    specyfikację pliku wymaganego na billboard do się zdziwisz z jakiego
    fajansu to się drukuje. I słusznie, bo nikt nie będzie właził po
    rusztowaniu na 2 piętro żeby zobaczyć raster jak ślad po dwururce
    załadowanej grubym śrutem.

    > Do jakich to zleceń tyle px jest potrzebne?

    Do moich, bo jestem wybredny :)
    Rossmann swego czasu (jak jest teraz nie wiem) na swojej stronie
    wyraźnie zaznaczał, że optimum to 400 dpi. Czyli A4 - to ponad 40 mega,
    15 megapikseli. Jak chcesz przykadrować... Robi się kiepsko ;)

    > Podniecacie się tymi Mpxami jak przeciętny Kowalski zoomem w swoim
    > aparacie, chociaż jednocześnie się śmiejecie, że głównym kryterium
    > wyboru aparatu przez przeciętną osobę są Mpxy i zoom :/

    Bo te megapiksele to już nie takie, jak 3 lata temu... Zeszły na psy,
    razem z komórkami, które ładowało się raz w tygodniu...

  • 29. Data: 2009-02-21 12:57:34
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

    Jester pisze:
    [...]
    > Rossmann swego czasu (jak jest teraz nie wiem) na swojej stronie
    > wyraźnie zaznaczał, że optimum to 400 dpi.

    Jestem ciekaw z czego te 400 DPI wynikalo (bo swego czasu wiele labow
    podawalo taka rozdzielczosc). Konia z rzedem temu, kto zobaczy roznice
    mieszy 400 a 300 DPI, podzas normalnego ogladania odbitki.
    Moze najlepsze zyski wyciagali z formatu 10x15 i chcieli ludzi
    zniechecic do duzych odbitek? :D

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 30. Data: 2009-02-21 13:11:25
    Od: Jester <j...@t...net.pl>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > 24mpx. Szczególnie jeśli zaczniemy porównywać materiały o wyższych
    > czułościach (800ASA) do cyfrowych plików o tej samej czułości.

    Te czasy nie są takie dalekie, żeby nie można było tego sprawdzić w
    praktyce.
    Tutaj http://www.toya.net.pl/~formatc/test/babajaga.jpg wisi skan z
    małej klatki, Fuji Neopan 1600 ASA, zeskanowany na 5000 dpi, bez
    ostrzenia, bez digital ajsów żadnych, tylko odwrócony do pozytywu (13
    mega). Cyknięte toto jest z ręki (chyba to nawet widać, bo ostrość nie
    do końca trafiona), przy maksymalnie otwartym obiektywie - czyli warunki
    spartańskie. Fakt - nie jest kolorowe, ale w sumie raz w życiu
    potrzebowałem koloru o czułości większej, niż 400 ASA, więc kolorowe
    szumy mnie jakoś nie ruszały.
    Jak się zjedzie z rozdzielczością do 150 dpi - to robi się z niego
    100x80 cm. No i zupełnie serio ciekaw jestem jak może wyglądać jego
    cyfrowy odpowiednik (czyli zrobiony 30-megapikselową budżetową cyfrówką
    z półki "każdego-na-nią-stać" z obiektywem kupionym na Allegro za 100
    złotych) :)