  • 131. Data: 2009-11-03 13:10:00
    Temat: Re: Czy zdjęcie o rozmiarze 5616x3744 px 300 DPI nadaje się na kalendarz A1 oraz B1?
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Jakub Jewuła pisze:
    > A co do jakosci - zdjecie z 5D na B1 zrobione dobrym obiektywem i fachowo
    > przygotowane do druku moze wygladac bardzo dobrze dla 99% ogladajacych
    > je gospodyn domowych.

    Ciekaw byłem czy analogomaniacy odważą się podważyć Twoje zdanie. Jednak
    się nie odważyli ;). Rozumiem że mając na mysli 5D mówiłeś o tym
    antycznym 12mln body, a nie jego drugim wcieleniu 5D MkII?

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 132. Data: 2009-11-03 13:15:43
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Ciekaw byłem czy analogomaniacy odważą się podważyć Twoje zdanie. Jednak
    > się nie odważyli ;). Rozumiem że mając na mysli 5D mówiłeś o tym antycznym
    > 12mln body, a nie jego drugim wcieleniu 5D MkII?

    Jeden i drugi daje rade.

    Co nie zmienia faktu, ze analog i tak jest lepszy :)

    Co nie zmienia faktu, ze 99% fotografow
    i 103% gospodyn domowych nie widzi zadnej roznicy ;)

  • 133. Data: 2009-11-03 13:20:33
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Jeden i drugi daje rade.
    >
    > Co nie zmienia faktu, ze analog i tak jest lepszy :)
    >
    > Co nie zmienia faktu, ze 99% fotografow
    > i 103% gospodyn domowych nie widzi zadnej roznicy ;)

    To się chyba nazywa zdroworozsądkowe podejście ;). Sportowe kalendarze
    też drukują chyba w B1 i nikt tego nie robi wielkim formatem ;). To samo
    pewnie będzie z dziką przyrodą, fotografią podróżniczą czy koncertowo
    muzyczną.

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 134. Data: 2009-11-03 13:33:42
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > drukują chyba w B1 i nikt tego nie robi wielkim formatem ;). To samo
    > pewnie będzie z dziką przyrodą, fotografią podróżniczą czy koncertowo

    Wiele typow fotografii wogole trudno sobie wyobrazic robionych inaczej
    niz malym obrazkiem. Nie widzialem chyba nikogo fotografujacego srednim
    np. rajdy samochodowe ;)

    Dlugo mozna dzielic pixel na czworo, ale kto sie tak naprawde na tym zna?
    Paru swirow? I tak polowie z nich tylko sie wydaje, ze sie znaja ;)

  • 135. Data: 2009-11-03 13:41:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Jakub Jewuła pisze:

    > Dlugo mozna dzielic pixel na czworo, ale kto sie tak naprawde na tym zna?
    > Paru swirow? I tak polowie z nich tylko sie wydaje, ze sie znaja ;)

    Do której grupy się zaliczasz? ;)

    A swoją drogą, to jak wcześniej się dało, skoro teraz się nie da?
    Przecież i ścianki do MF cyfrowego parę lat temu miały mniej mpx niż
    obecne lustrzanki entry level. Pomijam kwestię optyki, bo tu można
    podpiąć pod amatorską puszkę dobre szkło.
    A i zdjęć z analogowego 135 też przecież nie da się w nieskończoność
    rozdymać. Powiększenie 50x70 to bardzo duże powiększenie. Prawdopodobnie
    wyłazi już ziarno, czy inne niedoskonałości kliszy. I nie daj boże, jak
    się jakaś ryska znajdzie. Nie znam się na technikach ciemniowych, ale
    zdaje mi się, że jedyny sposób na poradzenie sobie z ryskami i ziarnem
    przy tak dużych formatach z kliszy (czy to 135, czy MF) to celowe
    niedoostrzenie obrazu z rzutnika. Czyli tracimy te magiczne tryliony
    pikseli, które ma dawać foto analogowa. No chyba, że są jeszcze inne
    techniki na radzenie sobie z tym problemem?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 136. Data: 2009-11-03 13:58:48
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Do której grupy się zaliczasz? ;)

    Ja poprawiam po tych co sie znaja ;)

> [...]
    > pikseli, które ma dawać foto analogowa. No chyba, że są jeszcze inne
    > techniki na radzenie sobie z tym problemem?

    Dawniej po prostu robiono kalendarze srednim badz wielkim formatem -
    nikt sie nie wydurnial z malym obrazkiem bo nikt by tego nie kupil.
    Potem skaner bebnowy na mokro i zaden problem rys nie istnieje
    (chyba ze od gwozdzia ;))

    Teraz wszyscy znaja sie na wszystkim, a co drugi to Fotograf.
    Efekty tego widac, sluchac i czuc ;)

  • 137. Data: 2009-11-03 14:05:21
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-03 14:41:28 +0100, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> said:

    > A swoją drogą, to jak wcześniej się dało, skoro teraz się nie da?
    > Przecież i ścianki do MF cyfrowego parę lat temu miały mniej mpx niż
    > obecne lustrzanki entry level.

    I wtedy w profesjonalnych zastosowaniach okołopoligraficznych analogowe
    MF/WF miały się jeszcze dobrze. Jakimś przełomem było upowszechnienie
    się ~40 MPx, od tego czasu w większości przestano sięgać po slajdy -
    mimo że jakość raptem gdzieś pomiędzy 6x4,5, a 6x7, to do prawie
    wszystkiego wystarczająca (po lekkim przymknięciu oczu).

> [...]
    > rozdymać. Powiększenie 50x70 to bardzo duże powiększenie.
    > Prawdopodobnie wyłazi już ziarno, czy inne niedoskonałości kliszy.

    W poligrafi 135 to się używało do góra okolic A4, na A3 szło z wielkim
    bólem i zgrzytaniem zębami, bo ziarno gryzło w oczy, a z pewnością nie
    można się juz tam było doszukać żadnego dodatkowego detalu. Takie ~10
    Mpx.

> [...]
    > poradzenie sobie z ryskami i ziarnem przy tak dużych formatach z kliszy
    > (czy to 135, czy MF) to celowe niedoostrzenie obrazu z rzutnika.

    Do zastosowań o których był ten wątek, to jednak od dość dawna używało
    się Szopa. A wcześniej skanera (bębna lub w najgorszym razie
    haj-endowego płaszczaka, pokroju Scitexa, Heidelberga, czy Agfy).

    de Fresz

  • 138. Data: 2009-11-03 14:22:11
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > jakość raptem gdzieś pomiędzy 6x4,5, a 6x7, to do prawie wszystkiego
    > wystarczająca (po lekkim przymknięciu oczu).

    Ale to tylko w studio. Malo kto biega w teren z Haslem na kablu ;)

    > W poligrafi 135 to się używało do góra okolic A4, na A3 szło z wielkim
    > bólem i zgrzytaniem zębami, bo ziarno gryzło w oczy, a z pewnością nie
    > można się juz tam było doszukać żadnego dodatkowego detalu. Takie ~10 Mpx.

    Jesli chodzi o kolorowe negatywy to mozna sie zgodzic.
    (tylko kto je wogole skanowal?)
    Jesli zas o dobre slajdy to nie. Nie ma mowy o ziarnie przy formacie A3.
    Przy formacie B1 ziarno widac, ale w niczym nie przeszkadza w druku.

    Byc moze widziales efekt badziwenego skanera (przeostrzanie).
    Takie efekt dawal np. Heidelberg Tango, ktory ma niezbyt wysoka
    rozdzielczosc fizyczna, za to na stale wlaczone wyostrzanie.
    Jeszcze jak operator byl "starej daty" i lubil ostra jazde ;) to wychodzilo
    takie dziwne "cos" w postaci przeostrzonego skanu o niskiej rozdzielczosci.

  • 139. Data: 2009-11-03 14:35:01
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Jakub Jewuła napisał(a):

> [...]
    > nikt sie nie wydurnial z malym obrazkiem bo nikt by tego nie kupil.
    > Potem skaner bebnowy na mokro i zaden problem rys nie istnieje

    A kalendarz kosztował tyle, że mało kto go zamawiał ;)

    > Teraz wszyscy znaja sie na wszystkim, a co drugi to Fotograf.
    > Efekty tego widac, sluchac i czuc ;)

    ...a teraz ceny spadły i prawie każdy chce b1 ;P To się nazywa postęp.

    j.

  • 140. Data: 2009-11-03 14:43:21
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > A kalendarz kosztował tyle, że mało kto go zamawiał ;)
    > ...a teraz ceny spadły i prawie każdy chce b1 ;P To się nazywa postęp.
    > j.

    To, ze wiekszosc ma coraz wieksze TV plazmowe to raczej nie postep.
    Jakos inaczej sie to nazywa, cholera zapomnialem slowa ;)