  • Data: 2009-10-27 00:31:29
    Temat: Re: Czy ktos korzystal z takiego ustrojstwa do balansu bieli?
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Uzytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:148a9543-2ba9-4b32-8996-a0096c1ecab3@f18g2000pr
    f.googlegroups.com...
    On 26 Okt., 16:56, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    r31g2000vbi.googlegroups.com...

    >sposob w jaki zadales pytanie zdradza , ze nie bardzo wiesz o czym
    >mowisz.
    Wykaze Ci za chwilke, ze jest zgola inaczej. Cierpliwosci

    >juz w kwestii formalnej balansu bieli sie nie mierzy a jedynie biel
    >balansuje - tzn. usuwa zafarb.
    Jak zauwazyles, jest to kwestia formalna, nie zmieniajaca zbytnio sensu
    wypowiedzi.Ale i tak nie masz racji, idzmy dalej:

    >niby formalnosc jedynie , ale swiadczy o tym ze nie b rozumiesz istote
    >tego balansu.
    Pozwole sie nie zgodzic.

    Poniewaz jednak:

    1) w/g wikipedii - "Pomiar - wedlug wspólczesnej fizyki proces oddzialywania
    przyrzadu pomiarowego z badanym obiektem, zachodzacy w czasie i przestrzeni,
    którego wynikiem jest uzyskanie informacji o wlasnosciach obiektu."
    Zatem mozna dokonac pomiaru czegos co nazywamy balansem bieli, rozumiejac to
    jako pewien proces sluzacy pozyskaniu danych pomocnych optymalizacji
    ustawien urzadzenia. Poza tym - sam w kontekscie balansu bieli (bo o tym
    jest ten watek) - wskazales na pewne urzadzenie POMIAROWE. Jezeli to ja
    popelniam blad, to co ty robisz?
    2) Nie jest to specjalnie wiarygodne zródlo, ale instrukcja np. D300 mówi
    pomiarze manualny balansu bieli (str. 129,136), którego efektem sa
    ustawienia wlasciwych parametrów aparatu. To, ze jednostki, w których
    dokonywany jest pomiar nic nam nie mówia - absolutnie nie ma znaczenia.
    3) "white balance measurement" jest powszechnie spotykanym terminem, nawet w
    ambitniejszych publikacjach niz amatorskie fotopstrykanie
    http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/digitalimagi
    ng/processing/whitebalance/index.html.
    Bywa tematem prac naukowych
    http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=2752450

    uwazam, ze Twoje wnioski dotyczace mojego zrozumienia tematu sa pochopne.

    >tym przyrzadem balansu nie mierzysz a jedynie ma on pomoc w
    >balansowaniu bieli w aparacie przed zrobieniem zdjecia , co ma
    >prowadzic do poprawy jakosci koloru , a co moze miec znaczenie jedynie
    >w jpeg , ktory z natury ma dalece mniejsze mozliwosci odwzorownia niz
    >te jakie mozna uzyskac z rawu w obrobce komputerowej.

    Po pierwsze, wskazan tego przyrzadu nie wykorzystasz w obróbce cyfrowej. Ani
    w aparacie. Wlasnie tego dotyczylo moje pytanie - jak mierzysz, pardons,
    ustawiasz balans bieli tym sprzetem. Odpowiedziales atakiem z jednego
    prostego powodu - nie masz zielonego pojecia.

    >czyli rzecz bez najmniejszego sensu.
    >zabawka dla naiwnych.

    Obecnie - przy fotografii cyfrowej - moge sie z tym zgodzic. Jest bardzo
    malo uzyteczna.

    >zapis obrazu z matrycy jest zawsze czarno-bialy.

    Czarne to zera, biale to jedynki, czy na odwrót? LOL
    Najpierw sie czepiasz szczególów, a teraz piszesz takie dyrdymaly?
    Zapis obrazu z matrycy nie posiada cechy, jaka jest barwa, w przeciwienstwie
    do obrazu na matrycy utworzonego (przez uklad optyczny). Z tego zapisu
    mozemy próbowac - po spelnieniu kilku warunków - odczytac informacje o
    barwach obrazu przez matryce rejestrowanego.

    >przyrzad na ktory wskazalem , pozwala na bardzo dokladne okreslenie
    >temperatury barwowej zrodla swiala ( rowniez usrednionej z kilku
    >zrodel ) co przy obrobce pozwala na dokladne odwzorowanie barw ,
    >przez nastwe tej temperatury.

    Po pierwsze, gdybys wiedzial, czym jest temperatura barwowa, to bys
    wiedzial, ze usrednienie jej z kilku zródel nie ma sensu - lub inaczej
    mówiac - jest sprzeczne z prawami fizyki. Planck i Wien - te nazwiska niech
    cie poprowadza, to moze dowiesz sie, dlaczego. To raz.

    Po drugie - to o czym piszesz umial przyrzad wielokrotnie tanszy. Ten
    potrafi wiele wiecej. Potrafi uporac sie ze swiatlem o rozkladzie widmowym
    nie dajacym sie przyblizyc krzywa Plancka (oczywiscie wiesz, o czym pisze).

    >jak wiadomo kolor zalezy od barwy oswietlenia ( w nocy czyli bez
    >swiatla wszystkie przedmioty maja te sama barwe)

    Zaloze sie, ze maja rózne barwy, tylko takie sa uroki posiadania dwóch typów
    receptorów i róznicy w widzeniu fotopowym i skotopowym. A gdy juz nic nie
    widac - przedmioty zapewne nie blakna. W kazdym razie ciekawa teoria, choc
    trudna do obronienia.