  • Data: 2019-04-08 18:22:42
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > no wlasnie.
    > Czern jest dla nas istotna, czy warto sie tez przyjrzec jasnosci 1 ?

    Szczerze mówiac, parametr mówiący o kontraście zwykle obchodzę z daleka.
    Zwłaszcza gdy jeden monitor ma kontrast 1:1000, drugi 1:miliona,
    a trzeci max inf DR (czy coś w tym stylu), a różnice w obrazie są
    pomijalne (więcej zależy od kąta patrzenia, mimo że wszystkie monitory
    mają niby 178 stopni czy ile to tam jest).

    > No i ... zawsze jest jakies oswietlenie rozproszone,

    W porównaniu do podświetlenia w LCD, może być znacznie słabsze.

    > Zbyt ciemne chyba nie jest zdrowe ... ale mam telefon z OLED i prawde
    > mowiac wiekszych roznic nie widze w stosunku do zwyklego LCD.

    Ja w nocy widzę. Aczkolwiek jak mam zapłacić dwa razy tyle za coś, co
    głównie służy do rozmawiania (a trochę także do oglądania map i do
    czytania książek), to biorę ten tańszy :-)
    Jeszcze z 5 lat temu nie było wyboru (te tańsze były niedobre), ale
    obecnie - bez przesady.

    > Ale tu wchodzimy w gamme. Jesli matryca aparatu jest liniowa, a ekran
    > ... kwadratowy, czy nawet ^2.4, to ma zakres tonalny wiekszy niz 8
    > bit.

    Należałoby się nad tym zastanowić chwilę. Typowa gamma to 2.2.
    Jeśli przyjmiemy 0 i 1 (max) za punkty stałe, to każda odchyłka od
    liniowości (a tu mamy raczej dużą odchyłkę) powoduje, że w części
    zakresu (dolnej lub górnej, zależnie od charakteru przekształcenia)
    matryca (wyjście) ma "rzadziej rozmieszczone" bity (kolejne wartości)
    niż w odpowiadającym im wartościom z matrycy (źródła). Nie ma znaczenia,
    że w pozostałej części zakresu bity są częściej, bo nie jesteśmy
    w stanie tego wykorzystać.

    Sam zakres tonalny, kontrasty, dynamika itp. moim zdaniem średnio
    obecnie pasują do sygnału cyfrowego (oprócz porównywania sygnałów tego
    samego typu). Kiedyś miało to sens, bo np. porównywaliśmy najcichszy
    słyszalny sinus 440 Hz albo 1 kHz, albo np. najcichszy sinus mieszczący
    się jednak w odpowiedniej wartości SNR i np. THD itp. Teraz co mamy
    porównać? Zero jest nieskończenie mniejsze niż dowolny sensowny sygnał,
    jedynka nie ma już tej wady, ale co to za sygnał zero-jeden? Gdybyśmy
    stosowali założenia z czasów analogowych, to wszelkie specyfikacje
    należałoby wywalić do kosza.
    --
    Krzysztof Hałasa