  • Data: 2019-04-08 16:57:24
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Sporo w tym racji, ale z duza jasnoscia tez mamy klopoty wykonawcze
    > ... a i czy dla oka nie byloby za jasno ?

    A to już problem oka. Ale podejrzewam że musiałoby być.
    Jak się bliżej przyjrzymy sprawie, to okazuje się, że oko jest mocno
    niedoskonałe (chociaż biorąc pod uwagę technologię, to jest świetne).
    Mózg na szczęście umie te niedoskonałości ładnie zamaskować.

    > Z kolei czarny ... moga sie chwalic kontrastem, ale ekran cos tam
    > odbija.

    Bardzo mało. No i w "ciemni", to jest naprawdę bardzo bardzo mało.

    > I moze dlatego 6-bit bylo popularne, 8 jest ... oby nie oszukane, a za
    > kazdy nastepny trzeba duzo zaplacic :-)

    Tzn. 10-bitowe monitory (8 + 2 FRC) nie są ogólnie specjalnie drogie.
    8 nie jest oszukane, a jeśli nie jesteśmy audiofil^H^H^H^H^H^H^H^Hno
    wiadomo kim, to mały zupełnie przyzwoity monitor (niektórym wystarczy)
    full HD (ostatnio kupiłem córce taki 21.5" sRGB) kosztuje nieco powyżej
    500 zł brutto. Za Adobe RGB+ trzeba nieco dopłacić, ale droższe bywają
    nawet ozdobne TNy dla graczy :-)

    Zapłacić (dowolnie dużo) trzeba za wodotryski: możliwości kalibracji
    (w szczególności LUTy), specjalne LEDy, sprzętowe kalibratory itd. Żaden
    z tych elementów nie jest niezbędny do normalnej pracy (jeśli ktoś wie
    co robi), aczkolwiek niektóre mogą być wygodne (albo raczej inne
    monitory bez czegoś tam mogą być niewygodne). W każdym razie to już nie
    są te czasy, że najdroższy monitor na specjalne zamówienie ledwo się
    nadawał :-)
    --
    Krzysztof Hałasa